Auchan, Tesco, Spar, Cora: kiderül, melyik a legolcsóbb!

Orosz Márton2009. augusztus 27. 06:20

Új weblapot indít az Auchan a legnagyobb hipermarketek élelmiszerárainak összehasonlítása érdekében. Az oldalon 4 áruházlánc árait lehet egymáshoz mérni, és az üzletlánc szándékai szerint teljesen objektív rendszer jön majd létre.

Szeptember elsejétől új honlapot indít az Auchan Magyarország, a legnagyobb hipermarketek árainak összehasonlítása érdekében. A francia tulajdonú áruházlánc tervei szerint az (egyelőre még nem elérhető) www.hiperarak.hu oldalon a vásárlóknak lehetősége nyílik arra, hogy havonta 600 élelmiszer árait mérjék össze. A francia tulajdonú üzletlánc éves szinten több tízmillió forintot fordít a rendszerre.

Felmérik az árakat

A havi rendszerességű felmérést az Auchantól teljes mértékben független HMSM Consulting társaság végzi alkalmanként más-más budapesti vagy Budapest környéki Tesco, Cora, Interspar és természetesen Auchan áruházakban.

A vizsgálatba a magyarországi hipermarket piacon legnagyobb eladást jelentő 3 ezer márkatermékből minden alkalommal a felmérést végző cég választja ki a vizsgálandó 600 (80%-ban tömegfogyasztási, 20%-ban pedig friss élelmiszer) terméket. A termékek teljes tökéletes összehasonlíthatóságát az teszi lehetővé, hogy a vonalkódok azonosak minden egyes termék esetében, bárhol is történik az értékesítés. A felmérés feltétele az is, hogy az egymással összevehető méretű áruházak nagyjából azonos körzetben legyenek.

Amennyiben az árakat rögzítő munkatárs nem találja meg az osztályon a terméket, semmilyen árinformációt nem ad róla. Ezek után a listák informatikai úton feldolgozásra kerülnek az ügynökség központjában, felkerülnek a honlapra és automatikusan elkészülnek a statisztikai számítások is. Tájékoztatásul a honlapon minden esetben feltüntetésre kerül a felmérés pontos dátuma a termék mellett.

Jean-Paul Filiat, az Auchan Magyarország vezérigazgatója elmondta: azért épp most indítják el az oldalt, mert a gazdasági válság nem csak a vállalatokat, hanem a fogyasztókat is egyaránt nehéz helyzetbe hozta. Úgy látja, olyankor kell egy ilyen kezdeményezést elindítani, amikor a fogyasztók kevesebbet, másként vásárolnak. Az pedig a vezérigazgató szerint is jól látszik, hogy most kevesebb a vásárlásra fordított pénz, mint egy évvel ezelőtt.

Hol a hiba?

Az Auchan rendszere első látásra igazán hasznosnak tűnik, ugyanakkor látható, hogy több sebből is vérzik. Azt megalkotói is elismerik, hogy a felmérés egyik legnagyobb gyengesége, hogy csak az adott helyen és időpontban talált árakat rögzíti.

Ráadásul nem veszi -és gyakorlatilag nem is veheti- figyelembe azt, hogy a saját márkás termékek igencsak fontos szereplői a piacnak. A Nielsen piackutató vállalat legfrissebb felméréséből ugyanis az derül ki, hogy élelmiszer vásárlásánál minden ötödik forintot saját márkás termékre fordítjuk.
Hatalmas növekedés: dübörgnek a saját márkák

Amint azt Jean-Paul Filiat vezérigazgató a Pénzcentrum kérdésére elmondta: nem lát lehetőséget a saját márkás termékek összehasonlítására. Ha lenne olyan saját márkás termék, ami több helyen is jelen van és teljesen azonos alapanyagokból, azonos módon készül, akkor adott lenne a mérés lehetősége is.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Árverseny?

Az Auchan vezetői elmondták: a felmérésben szereplő konkurens áruházakat nem vonták be a projektbe. Ugyanakkor azt elismerték, hogy az első, még nem teljes felmerés az Auchan árelőnyét mutatja, így kicsi a valószínűsége annak, hogy a konkurensek elfogadnák a honlap objektivitását.

Emlékezetes, a legutóbbi, nagy port kavart esetben a Tesco és az Interspar hasonlította össze árait. Az áruházak méréseiből érdekes módon mindig az került ki győztesként, amelyik üzletlánc készítette azt.
Spar és Tesco: folytatódik a szánalmas háború

A felek a kölcsönös sárdobálás mellett az Országos Kereskedelmi Szövetséghez fordultak, melynek Etikai Bizottsága május 11-i ülésén hozott határozatában megállapította, hogy a Tesco ár-összehasonlítást tartalmazó reklámjai etikátlanok. Az Auchan -talán épp ennek elkerülése érdekében- hangsúlyozza, hogy a hiperarak.hu weboldalt az Önszabályozó Reklám Testület korábbi ajánlásával összhangban hozta létre.

A Pénzcentrum természetesen már jövő héten teszteli az új honlapot, és a lehető leghamarabb beszámolunk olvasóinknak tapasztalatainkról.

Címkék: