Ez már a fény az alagút végén?

Pénzcentrum2009. június 5. 15:02

A gazdaság várható alakulását számos indikátor szerint lehet elemezni, ilyen többek között a hajózási költségek alakulását leíró úgynevezett Baltic Dry index. Szerdán a londoni jegyzésű index hosszú hónapok óta nem látott csúcsra, 4291 pontra jutott, amit egyes elemzők a válságból való kilábalás egyik jeleként értelmeznek, mások azonban intenek attól, hogy előre igyunk a medve bőrére.

A fontosabb nyersanyagok hajózási, szállítási költségeit egyetlen számba tömörítő indexhez a Baltic Exchange naponta gyűjti be az adatokat a szén, vasérc, olaj és egyes agrártermékek tengeri szállítási díjára vonatkozóan. Az index értéke a nyersanyagpiaci kereslet-kínálati viszonyok alakulását hivatott szemléltetni, sokan ezért a gazdasági folyamatok jövőbeli alakulásnak egyfajta előrejelzőként is értelmezik.

Szerdán a vasércet szállító hajók napi díja például 6,8 százalékot emelkedett, 93 ezer dollár fölé, szemben az alig öt hónappal ezelőtti 2 ezer dolláros szinthez képest. A Baltic Index elnöke, Jeremy Penn azonban óvatosságra int a számok értelmezése terén - írja a Time - aki szerint a hajózási díjak időnként drasztikus ingadozásra is képesek, hiszen számos tényező befolyásolja az árak alakulását, így például az is, hogy kulcsfontosságú kikötőkben milyen hajó érhető el adott időben.

A mostani árfelfutás mögött főként a kínai acélgyártás megugrása miatti keresletnövekedés, és az emiatt előálló hajóhiány áll, azt azonban nem lehet tudni Penn szerint, hogy a kínai kereslet elsősorban belső fogyasztáson, vagy az exportigények megugrásán alapul-e.

Ráadásul a Baltic Dry index ugye a nyersanyagok szállítási költségeinek alakulását mutatja, ha azonban a főként késztermékeket szállító hajók, konténerek díjait nézzük, ott már nincs ekkora felfutás az árakban, ami azt mutatja, hogy továbbra sincs nagy árumozgás a kontinensek között.

Címkék:
acélgyártás,