Kisebb tartozásoknál is fokozódik a követeléskezelés iránti igény

Pénzcentrum2010. november 18. 18:02

A felszámolási és fizetésképtelenségi eljárások számának növekedésével párhuzamosan növekedett a követeléskezelésre átadott ügyek száma is az idén. Ez azt bizonyítja, hogy a magyar vállalkozások egyre inkább figyelnek pénzügyeikre, ugyanis a válság idején sokkal kisebb a mozgásterük, mint korábban - állítja dr. Harka Péter, az Atradius Követeléskezelő magyarországi fióktelepének vezetője.

A vállalati követelésbehajtásra továbbra is nagy szükség van a magyar piacon, hiszen a késedelmes fizetések száma folyamatosan nő. Jelenleg a vállalatok számláinak 9%-át a 90 napos halasztott fizetési határidőn belül sem egyenlítik ki Magyarországon, és ez a jelenség egyértelmű romlást jelent a válság előtti helyzethez képest, amikor csupán 5% volt ez az arány. Amíg a 60-90 nap közötti késedelem a problémás kategóriába sorolható, addig a 90 napon túli késés esetén már jelentősen csökken annak az esélye, hogy a cég pénzéhez jusson - világítja meg a helyzetet dr. Harka Péter, az Atradius Követeléskezelő magyarországi fióktelepének vezetője.

A szakember szerint az idén 15%-kal növekedett a követeléskezelésre átadott ügyek száma Magyarországon. "Ez mindenképpen jó jel, mert úgy tűnik, hogy a magyar cégek is belátták, hogy a külsős behajtó cégek alkalmazása ez egyik legjobb védelmi stratégia a nemfizetések ellen" - jegyzi meg dr. Harka Péter. Ugyanakkor még mindig kevés magyar cég használ külsős követeléskezelőket, ha nemzetközi összehasonlításban vizsgáljuk a kérdést. A szeptemberben publikált Atradius Global Collections Review adatai szerint magyar cégek kisebb arányban veszik igénybe a követeléskezelési szolgáltatásokat a világátlaghoz viszonyítva, annak ellenére, hogy a hatékony behajtás létszükséglet a cégek egészséges működéséhez. Mindössze a magyar cégek 13%-a fordult külsős követeléskezelőkhöz, míg az európai 29%, a világátlag pedig 32% ezen a területen.

A szakember azt tapasztalta, hogy a 2010 folyamán átadott ügyek összesített értéke stagnált, amelynek hátterében két ok állhatott. Az egyik, hogy bár az ügyek száma nőtt, azok átlagos értéke alacsonyabb, hiszen általánosan csökkent a válság hatására az üzleti forgalom nagysága a cégek között, így a behajtásra átadandó ügyek értéke is. A másik, hogy a magyar cégek éberebben őrködnek pénzügyeik felett, és már kisebb összegű tartozás esetén is profikhoz fordulnak és leállítják a további szállításokat. "Ez a tendencia mindenképpen üdvözlendő, mind az egész gazdaság, mind a követeléskezelők szempontjából, hiszen a követeléskezelők segítségével javulhat a fizetési morál, amiből minden vállalkozás profitálhat, a követeléskezelők pedig egy biztonságosabb és nagyobb potenciált rejtő piacon működhetnek" - állítja a szakember.

Azt, hogy a 2009 szeptember 1-én életbe lépett csődtörvény nem működik kellőképpen, jól mutatja, hogy a társaságnál lezárt követeléskezelési ügyek száma 10%-kal csökkent, míg a nyitott ügyek általános élettartalma 15%-kal nőtt. Ennek hátterében az áll, hogy a válság hatására tovább nőtt a felszámolások száma az idén - az Atradius adatai szerint 20%-kal - melyek 2-3 évig is eltartanak. dr. Harka Péter azt tapasztalta, hogy a romló fizetési morál következtében több esetben kellett jogi eljárást kezdeményezni, amely szintén évekig tart és megnöveli az ügy élettartalmát. Emellett a peren kívüli behajtási eljárásokban is nő az elhúzódó részletfizetési megállapodások száma, mivel az adós cégek alulfinanszíroztak, nincs bank hitelük és csak így tudnak fizetni.

A szakember szerint azonban még az ilyen esetekben is szükséges a követeléskezelők segítsége. Ha sikerül részletfizetési megállapodást kötni és azt az adós betartja - a követeléskezelő ilyenkor azt szigorúan nyomon követi és az adóst nyomás alatt tartja - akkor még egy elhúzódó de peren kívüli sikerdíj alapú részletfizetéses eljárás is hasznosabb, mint egy hosszú és drága peres eljárás melynek sokszor vége egy megnyert ügy de végrehajthatatlan ítélet.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

"Tapasztalatunk szerint az ügyfelek jelentős része még mindig túl későn adja át az ügyeket behajtásra mikor már csökken a peren kívüli behajtás esélye, vagy esetleg felszámolás került már közzétételre" - állítja dr. Harka Péter. Hozzáteszi, hogy a nemcsak a jó időzítés fontos, de a sikerhez szükséges az Atradius Collections követelésbehajtó csapata, a behajtási szolgáltatás szigorú minőségi előírásai, valamint a cég mindezeket támogató nemzetközi IT-rendszere is. Az Atradius 80 éves tapasztalattal rendelkezik a vállalati követeléskezelés területén, így hatékony módszereket tud ajánlani a késedelmes vagy a nemfizetések ellen, állítja a szakember.

 

Címkék: