Életveszély a magyar utakon: sok autós csinálja, olyan halálos, mint az ittas vezetés

Pénzcentrum2020. július 22. 14:00

Dübörög a nyár, egyre többen kelnek útra: azonban sok sofőr félvállról veszi a fáradtságot, pedig egy idő után ugyanolyan veszélyes tud lenni, mint amikor valaki ittasan vezet. Mutatjuk, milyen árulkodó jelekre kell figyelni, mikor érdemes inkább szünetet tartani.

Tombol a szabadság-szezon, rengetegen ülnek autóba, indulnak meg a kedvelt nyaralóhelyek felé. Az idő meleg, fülledt, ami nagyon megviseli a sofőröket. Főképpen, ha kialvatlanok, fáradtak vagyunk. Hiszen az ADAC is emlékeztet, hogy fáradtan vezetni gyakorlatilag ugyanolyan veszélyes, mint részegen a volán mögé ülni, hiszen sokan szimplán nem foglalkoznak a figyelmeztető jelekkel, folytatják az utat, mindaddig, ameddig beüt a baj.

Itthon nincs pontos statisztika arról, hogy hány balesetet okoznak az elalvó sofőrök, de a német autóklub összegzése szerint náluk tavaly több mint 2000 esetben történt halálos, vagy személyi sérüléssel járó baleset azért, mert a sofőr elaludt a volán mögött - a be nem jelentett esetek száma vélhetően sokkal nagyobb, mert Németországban csak akkor jegyzik fel elalvásosnak a balesetet, ha a sofőr a rendőrségnek elismeri ezt. A szakértők szerint a sofőrök jellemzően a monoton autópályákon, főutakon alszanak el, és nagy sebességgel repülnek le az útról. Az ADAC emlékeztet, ha valaki 5 másodpercre elalszik vezetés közben, akkor 100 kilométeres sebességnél 139 métert vezet teljesen vakon, 10 másodperc szundi alatt ugyanilyen sebességgel 277,8 métert tesz meg az autó.

A Német Közúti Biztonsági Tanács (DVR) és a Német Alváskutatási és Alvásgyógyászati ​​Társaság (DGSM) ennek kapcsán egy felmérést is készített, az 1000 megkérdezett járművezető 26 százaléka nyilatkozta, hogy legalább egyszer elaludt már a kormánynál. A férfiak 34 százaléka mondta ezt, a nőknél 16 százalékos az arány. A megkérdezettek között 353 tehergépkocsivezető is volt, 46 százalék mondta, hogy vezetés közben legalább egyszer elaludt már.

A veszélyt azonban sokan alábecsülik: a megkérdezett járművezetők 43 százaléka úgy gondolja, hogy biztonsággal meg tudja állapítani, mikor üt be már veszélyes mértékben az álmosság. Ám ezt a legtöbben rosszul mérik fel az ADAC-nak nyilatkozó alváskutató szerint:

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Az álmos emberek túlbecsülik magukat, ha azt hiszik, hogy tudják, hogy pontosan mikor kapcsol le az agyuk. Tanulmányok, vezetési szimulátoros vizsgálatok is kimutatták, hogy az emberek gyakran nem is vesszik észre, amikor az agyuk a második alvási szakaszban van

- mondta. Az alvó állapot egyik pillanatról a másikra ránktörhet, úgyhogy ha érezzük a fáradtság jeleit, mindenképpen álljunk meg, tartsunk szünetet. A szakemberek szerint az alábbi jelekre kell odafigyelni vezetés közben:

  • Nehezen tudod tartani a sávot, időről időre kimész belőle.
  • A tekinteted leragad egy pontra az úton, egyre közelebbinek érzed az aszfaltot.
  • Alig emlékszel az utolsó megtett kilométerekre, vagy az út elejére, nem tudod felidézni, mikor álltatok meg utoljára.
  • Nehéz a szemhélyad, késztetést érzel rá, hogy dörzsölni kezd. A szemed akaratod ellenére lecsukódik, hosszabbakat pislogsz.
  • Elkezdesz reszketni, egyre gyakrabban ásítozol.
  • Csökken a koncentráció, elkezdenek kalandozni a gondolataid.
  • Ingadozik a hangulatod.

Az alváskutatók szerint 17 őra ébrenlét után annyira leromlik az ember reakcióképessége, mintha 0,5 ezrelék alkohol lenne a vérében, 22 óra után ez akár olyan is lehet, mintha 1 ezreléknyi lenne a véralkohol. Ezért mindenképpen fontos, hogy csak kipihenten indulj útnak, és a szakértők szerint, ha ez lehetséges, akkor az éjszaka második felében nem szabad vezetni. Fontos, hogy ha hosszabb túrára indulsz, akkor meg kell szervezni a pihenőket, és ha többen vagytok, cserélgetni a sofőröket. Ha pedig valamilyen gyógyszert szedsz, mindenképp ellenőrizd, hogy a mellékhatások között szerepel-e az álmosság, lehet-e mellettük vezetni.

Címkék:
utazás, nyaralás, baleset, sofőr, veszély, fáradtság, autóbaleset, magyar autóklub,