Hivatalos: átvezetik a hídon az 1-es villamost

Pénzcentrum2013. május 23. 16:35

Kiírták a közbeszerzési eljárást az 1-es villamosvonal a Puskás Ferenc Stadion és a Közvágóhíd közötti szakaszának részleges felújítására, valamint a Közvágóhíd és a Fehérvári út közötti új építésű szakasz megvalósítására - tájékoztatott csütörtökön a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).

A felújítás során több helyszínen megújul és a Fehérvári útig meghosszabbodik az 1-es villamos vonala. A jelenlegi szakaszon a megállóhelyek átépítésén, a peronok magasításán és korszerűsítésén túl a pályán és az áramellátási rendszerben is beavatkozások történnek. A villamosvonal új szakaszán teljesen új vasúti pálya és áramellátó rendszer létesül és a járulékos jelzőberendezési, útépítési, forgalomtechnikai, közműépítési, magasépítési és műtárgyépítési munkákat is elvégzik. A felújítást követően a vonal megállóhelyei akadálymentessé válnak, a villamosvonal pedig új arculatot kap, köszönhetően a korszerű peronfedéseknek, a megújuló utastájékoztatásnak és a jelentős növénytelepítésnek. De nem csak az infrastruktúra újul meg: a villamos és trolibusz járműfejlesztési projekt keretében a frissen felújított vonalon új, alacsonypadlós, korszerű villamosok állnak forgalomba.


A BKK tájékoztatása szerint az 1-es villamos felújítását két kivitelezési szakaszra bontották: az első, Bécsi út és Puskás Ferenc Stadion M közötti szakaszra vonatkozóan már tart a közbeszerzési eljárás a kivitelező kiválasztására. Ez azt jelenti, hogy a mostani közbeszerzési eljárásban a második szakaszra, a Puskás Ferenc Stadion és a Közvágóhíd közötti szakaszra keresnek kivitelezőt. Ezen a szakaszon nincs szükség teljes körű pályarekonstrukció végrehajtására, a munkák az alábbiak szerint foglalhatóak össze:

A Kőbányai úti csomópontban a megállóhely vonalvezetését a jelenlegi íves kialakítás helyett egyenessé alakítják, egyúttal sor kerül a Kőbányai úti és Kismartoni útátjárók rekonstrukciójára;

A Népliget megállóhely előtt az Elnök utcánál új forgalmi vágánykapcsolat kerül megépítésre, a forgalmi zavarok esetén autóbusszal pótlandó szakasz hosszának rövidítésére és a Dél-Buda felől érkező villamosok visszafordítási lehetőségének biztosítása céljából;

A Mester utcai csomópontban a jelenlegi átszelést cserélik;

A Soroksári úti híd és a Közvágóhíd megállóhely közötti szakaszon dilatációs szerkezeteket helyezünk el mindkét vágányban.

A jelenleginél magasabb, 26 centiméteresre tervezett peronok nem csupán a mozgásukban korlátozottak számára teszik egyszerűbbé a megállókban a le- és felszállást, hanem a babakocsit toló kisgyermekes anyukák és az idősek közlekedését is nagyban megkönnyítik. A külön szintű megközelítést adó gyalogos aluljáró kapcsolatok lépcsői mellett a Nádorkerti útnál és a Budafoki útnál liftek, a Közvágóhídnál pedig rámpák épülnek.

A meglévő vonalon a megállóhelyi peronokat egységes építészeti koncepció szerint átépítik, és ehhez az arculathoz illeszkednek majd az új szakasz megállói is.

A megállóhelyeket utaskényelmi berendezések telepítésével teszik kényelmesebbé: megújulnak

a hangosító berendezések,
az utasvárók (peronlefedések),
a padok,
a támaszkodók,
a szemetesek
és utastájékoztató berendezések.

Az összes megállóhelyen kamerás felügyeleti rendszer valósul meg.

A Népliget M és Közvágóhíd H megállóhelyeken egyedi peronlefedés kerül megvalósításra, mely magába foglalja a lépcsők és a rámpa lefedését is. A villamosvonal minden további megállóhelyen 18 méter hosszú utasvárók épülnek.

Az 1-es villamosvonal meghosszabbítása

Közel tíz év után ismét új villamosvonalat építenek Budapesten, húsz év várakozás után villamos jár majd a Rákóczi hídon és új kötöttpályás kapcsolat jön létre Dél-Buda és Pest között, mellyel Újbuda új, átszállásmentes kapcsolatokkal gazdagodik. A vonal meghosszabbítással 3,2 kilométer hosszú új szakaszt építenek ki a Rákóczi híd - Szerémi út - Hengermalom út útvonalon, új - az Etele térre való továbbvezetésig használatos, ideiglenes - végállomás épül a Fehérvári út és a Hengermalom út kereszteződésében. Az 1995-ben megépült Rákóczi hídon a villamospálya a hídpillérek két oldalán középfekvésben épül ki.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A vonalon öt új középperonos megállóhelyet létesítenek:

a Nádorkerti útnál;
a Budafoki útnál;
a Hauszmann Alajos utcánál;
a Hengermalom útnál;
és a Fehérvári útnál.

További részletek az új szakaszról:

Az új vonalszakaszon forgalmi visszafogást létesítenek a Budafoki út megállóhely környezetében, mely biztosítja, hogy a villamos vonal egy részén bekövetkező zavar esetén, a vonal másik része használható legyen.

Az új pálya tervezési sebessége a Rákóczi hídon 60 km/óra lesz, ezért az 50 km/óra mai jogszabályi sebességhatár alól felmentést kérnek, a hatósági engedélyezés folyamatban van. A villamosvonal meghosszabbítása során, a Szerémi úton és a Hengermalom úton is füves burkolatú új vágány épül.

A Nádorkerti és a Budafoki úti megállóhoz az esélyegyenlőség biztosítása érdekében egy-egy új, három méter szélességű gyalogos aluljáró kerül megépítésre egy-egy hidraulikus lifttel, valamint egy nyitott lépcsőfeljáróval.

A Szerémi és Hengermalom utakon jelentős mennyiségű közműkiváltás és védelembe helyezés szükséges a középfekvésű villamos pálya kialakításával és útépítéssel összhangban.

A Hauszmann Alajos utca és Hengermalom út között, a Szerémi út szélesítéséhez kapcsolódóan, az út jobb oldalán átépítik a meglévő zajárnyékoló falakat.

A fejlesztés a környezettudatosság jegyében zajlik. Az 1-es vonal áramellátása alkalmassá válik visszatáplálásra, a fékező villamosok által termelt energiát a gyorsítást végző villamosok tudják felhasználni. A sebességkorlátozások felszámolásával megszűnnek a felesleges fékezések és gyorsítások is.

A rekonstrukciós munkák érintik a csomópontok forgalomtechnikai szabályozását. Jelen beruházás keretében a teljes vonalszakasz jelzőlámpáinak felülvizsgálata megtörténik a villamosok előnyben részesítése érdekében.

Címkék:
utazás, bkk, bkv, puskás ferenc stadion,