Tényleg buknak a szállodák a kuponos vendégen?

Orosz Márton2012. június 16. 08:07

Szakértők szerint az idei a kedvezményesen vásárolt nyaralások éve lesz. A fizetőképes kereslet csökkenésével egyidejűleg egy egyre tudatosabb vásárlókör válik meghatározóvá, amely tényleg azt a terméket, szolgáltatást választja majd, amely a legjobb ár-érték aránnyal bír. Éppen ezért egyre többen választják a bónuszos/kuponos utazásokat is - kérdés persze, hogy az akciók megérik-e szállodák üzemeltetőinek.

A közösségi vásárlási oldalak kínálatában egyre nagyobb számban jelennek meg turisztikai szolgáltatásokat nyújtó cégek, legyenek azok akár kis panziók, apartmanok, nagy szállodák vagy szállásközvetítők. Egy-egy ilyen oldal kínálata már a komolyabb utazási irodákkal is felveszi a versenyt.

Az elmúlt években a hazai szállodák számára is egyértelművé vált, hogy az online jelenlét alapvetően hozzájárul a sikerhez: 2010-ben a hazai 3-5 csillagos szálláshelyek szobaéjszakáinak közel harmadát online foglalták. A webes értékesítés sikeréhez azonban csupán alapkövetelmény, de messze nem elegendő a megfelelő minőségű weboldal kialakítása - derül ki a BDO Magyarország könyvvizsgáló cég tanulmányából.

Sokat árthat a kupon

Az elemzés szerint egyértelmű, hogy az idei év a kedvezményes vásárlások éve lesz, a fizetőképes kereslet csökkenésével egyidejűleg egy egyre tudatosabb vásárlókör válik meghatározóvá, amely tényleg azt a terméket, szolgáltatást választja majd, amely a legjobb ár-érték aránnyal bír, és melynek üzenetével a legkönnyebben azonosulni tud.

Papp István, a BDO Hotel és Ingatlan tanácsadója szerint mennyiségi szempontból igen látványos eredményekkel is járhat egy-egy ilyen kampány, hiszen a közösségi vásárlói oldalak nagyszámú elérést biztosítanak viszonylag kevés ráfordítás mellett. Az így elért vásárlók ugyanakkor igencsak távol állhatnak az adott hotel által megcélzott vendégkörtől.

Így működik
A közösségi vásárlás utazási szolgáltatásainak lényege, hogy az a bónuszos/kuponos oldalak felkutatják a szállodákat, lealkudják az áraikat, és meghirdetik az ajánlatokat saját közösségüknek. A szálláshelyek nagy kedvezménnyel kínálják a szolgáltatásokat, a közösségi vásárlói oldal üzemeltetői pedig jutalékot kapnak.


A szakértő szerint ugyanis a közösségi vásárlói oldalak látogatói elsősorban nem az úti cél, hanem a kedvezmények mértéke alapján választanak. Emiatt csak kis töredékük válik visszatérő vendéggé. Költési hajlandóságuk igen mérsékelt, egyéb kiadásokkal tehát nehezen tudják kompenzálni a jellemzően 40-60 százalékos kedvezmény, és a gyakran a 30 (!) százalékot is meghaladó jutalék miatt adódó bevételkiesést. A dömpingáron zajló értékesítés további veszélye hosszabb távon az imázsrombolás lehet, hiszen az olcsóbb vendégek zavaró viselkedése épp a minőségi, visszatérő vendégkört riaszthatja el.

"A kuponos értékesítés hasznos segítség lehet megfelelő marketingháttér nélkül működő szálláshelyek számára, és okos tervezéssel alkalmas lehet a szezonális hatások kivédésére is. Tömegessé válása azonban hosszabb távon akár a teljes piacon negatív árspirált indíthat be, aminek a jelenleg is nehéz helyzetben lévő magyar szállodaipar számos szereplője áldozatává válhat" - véli a szakember.

A vendégek szeretik a bónuszokat, kuponokat

A közösségi vásárló oldalak kínálatában - többek között a nyári szezon miatt - viszont egyre nagyobb számban jelennek meg szállodák, turisztikai szolgáltatásokat nyújtó cégek. A közösségi vásárló oldalak kínálata egy komolyabb utazási irodával is felveszi a versenyt, tömegbázisuknak, elérési csatornáiknak köszönhetően pedig rengeteg emberhez juttatják el ezeket. A keresleti oldalt a bőséges ajánlat, míg a kínálati oldalt az eladási statisztikák győzik meg a közösségi oldalak használatáról.

A legnagyobb magyar közösségi vásárlói portál, a Bónusz Brigád a napokban sajtó-háttérbeszélgetésen fejtette ki álláspontját. Mint elhangzott, két évvel ezelőtti indulásuk óta összesen 20 000 darab utazási bónuszt adtak el, amivel körülbelül 40 000 utast juttattak el belföldi és külföldi szálláshelyekre. Ez 500 millió forintos összforgalmat jelentett a Brigádnak, a 2011-es évben az utazási szektorból származó 300 millió forintos forgalma, az összes ajánlat közel egyharmadát tette ki. Az értékesített bónuszok átlagára belföldi utazás esetén 26 000 forint, míg a külföldi ajánlatoknál 61 000 forint volt, a belföldi és külföldi utazási ajánlatok aránya szezonálisan változó, de átlagosan 65-35% arányban a belföldiek javára dől el. Egy-egy ajánlatból átlagosan 122 bónuszt értékesít a Brigád.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)


Eddigi 151 partnere között a nagyobb szállodáktól kezdve a kisebb szálláshelyekig minden szegmens megtalálható. Területi elosztást tekintve az egész országot lefedik az ajánlatok, kiemelten reprezentált területeknek a fürdőhelyek és környékeik számítanak. A legnépszerűbb ajánlatok közé tartozott egy egri hétvégi pihenés, amelyre 586 bónuszt értékesítettek, de 413 bónusszal büszkélkedhet egy háromnapos prágai utazás is.

Heller Gábor, a közösségi vásárlói oldal egyik alapítója szerint a bónuszos/kuponos vásárlás egyfajta marketingeszközt, hirdetési lehetőséget jelent a szállodák - leginkább a kis családi vállalkozások - számára. A hirdetések ugyanis - például a hírleveleken keresztül- akár több százezer emberhez is eljuthatnak, a szállodák honlapjainak látogatottsága sokszorosára ugrik egy-egy kampány alatt.

Ráadásul a szállodák látják, hogy kik a vendégek, honnan érkeznek, milyen korosztályba tartoznak, mi az érdeklődési körük, és -bár alacsonyabb áron - de szezonon kívül is értékesíthetik szobáikat. A közösségi vásárlóoldalakon értékesített vendégéjszakák egyébként szinte minden mutatóban megegyeznek a hagyományosan értékesített foglalásokkal, tehát a vendégkör összetétele és az egy főre jutó költés tekintetében sincs a két értékesítési mód között számottevő különbség. Ugyanakkor az is általános tapasztalat, hogy sok vendég később visszatér normál áron is.

A kedvezményesen vásárolt szálláslehetőségeket az esetek túlnyomó többségében kiegészítik a vendégek például a gyermekek után fizetendő extra szállásdíjjal, vagy más szolgáltatásokkal, amelyek bevétele már teljes egészében a szállodát illeti, és semmilyen jutalékot nem kell fizetni utána.

A szállást kereső vendégek számára kifejezett előny, hogy számos fizetési lehetőség közül választhatnak. A legnépszerűbb bankkártyás tranzakció mellett a banki átutalás valamint a MasterCard Mobile alkalmazáson keresztüli fizetés is megoldott, valamint PayPal-on illetve bankfiókban történő készpénzbefizetéssel is lehet bónuszt venni, sőt egyre népszerűbb a készpénzes fizetés is. A tervek között szerepel a SZÉP-kártyás fizetés lehetősége is, ennek azonban egyelőre még jogszabályi akadályai vannak.

Címkék: