Fordulat: ismét fogy az e-matrica!

Pénzcentrum2010. április 21. 14:47

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. első negyedéves értékesítési mutatóiból kiderül, hogy az autósok az előző év hasonló időszakához képest több e-matricát vásároltak. Ez a növekedés annak ellenére következett be, hogy az idei húsvéti hosszúhétvége eladási adatai messze elmaradnak a tavalyi szinttől.

Az ÁAK Zrt. első negyedéves értékesítési adatai alapján elmondható, hogy a darabszámot tekintve megfordulni látszik a tavalyi évet jellemző csökkenő trend, a realizált árbevétel szempontjából azonban ez a folyamat még nem váltott egyértelműen előjelet, és lényegében a 2008-as szinten stagnál. 2010 első három hónapjában az elmúlt esztendő hasonló időszakával összehasonlítva a járművezetők összességében mintegy 2 százalékkal több úthasználati jogosultságot vásároltak, míg a bevételi oldalon csak elhanyagolható növekedés mutatkozik. Ez a 2009-es 19,09 milliárd forinttal szemben 2010-ben közel 19,17 milliárd forintos bruttó összeget jelent.

A legszembetűnőbb növekedés a teherjárművek számára érvényes 1 napos (D2, D3, D4) e-matricák forgalmában tapasztalható, ebből a típusból ugyanis 10 százalékkal vásároltak többet tavalyhoz képest. A meredeken emelkedő trend hátterében valószínűleg az áll, hogy a válság leginkább ezekben a kategóriákban éreztette hatását, ezért a 2009-es mélyponthoz képest az idén remélhetőleg újra növekedési pályára álló teherfuvarozás a most tapasztalható forgalomélénküléssel is ilyen arányú növekedést produkál.

Az előzőekhez viszonyítva az egyéb kategóriákban csak egy-két százalékos pozitív elmozdulás figyelhető meg, ez alól csupán a havi e matricák eladási darabszáma képez kivételt: ennél a típusnál ugyanis 6 százalékos forgalom-visszaesés mutatkozik. Ebben - a szakértők szerint - a tavaly év végén lehetőségként felmerült, majd végül kormányzati döntés hiányában elmaradt e-matrica áremelés is közrejátszhatott. A sajtóban is megjelent hírek hatására azok közül, akik 2009-ben több alkalommal is a havi változatot választották, sokan a feltételezett áremelés előtt inkább éves e-matricát vásároltak.

Ha járműkategóriánként vizsgáljuk az adatokat, kiderül, hogy a legnagyobb változás a D3-as és a D4 es e-matricák esetében következett be: előbbiből 11, utóbbiból 8 %-al fogyott több 2009 hez képest. Ez a növekedés valószínűleg a válság hatásainak enyhülését jelzi, hiszen ezeket többnyire vállalkozások használják, amelyek forgalma arányos a termelés és a kereskedelem volumenével.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Bár az értékesítési mutatószámok 2009-ben tapasztalt csökkenő trendje valóban megfordulni látszik, az idei húsvéti hosszúhétvége eladási adatai messze elmaradnak a tavalyi szinttől. Számokban kifejezve a darabszám és a bevétel esetében is 7 százalékos visszaesésről lehet beszámolni. A jelenség hátterében valószínűleg az áll, hogy tavaly ez idő tájt nyárias időjárásban volt részük az autósoknak, míg idén mostohább körülményekkel találkozhattak az útnak indulók.

Az értékesítési adatok enyhe növekedése mellett 2010 első negyedévében az ÁAK Zrt. kezelésébe tartozó autópálya-szakaszok forgalma is újra emelkedő tendenciát mutat az elmúlt évhez képest. Ez a pályánként eltérő mértékű pozitív változás azonban még mindig jelentősen elmarad a 2008 előtti időszak jelentős, évi 8-10%-os forgalomnövekedéséhez képest. Az országon áthaladó tranzitforgalom lebonyolításában kiemelt szerepet játszó M1-es autópályán és az M0-s autóúton - a 2009. I. negyedévében mért 5-10 %-os csökkenéséhez képest - mintegy 1,5 %-os, az M7 autópályán pedig 3%-os forgalomélénkülés volt tapasztalható az idei év első negyedévében. Tovább folytatódott viszont a csökkenés az M3-as és az M30-as autópályákon: az előbbin 1,5 %, az utóbbin 10 % körüli visszaesés mutatkozik 2009 I. negyedévéhez képest.

Címkék: