Cseleznek az autóhitelekkel: a PSZÁF helyszíni ellenőrzéset ígér!

Pénzcentrum2009. április 28. 08:17

A Magyar Lízingszövetség szakbizottsága ma foglalkozik a gépjármű-finanszírozási piacot új mederbe terelni kívánó tavaly decemberi PSZÁF-előírás megvalósulásának gyakorlati tapasztalataival. Mint ismert, a PSZÁF által kidolgozott úgynevezett referenciakonstrukció szerint a minimális önerőnek a finanszírozás során 20 %-nak kell lennie a gépjármű hivatalos listaárának a szerződéshez csatolt, dokumentált kedvezményekkel csökkentett értékéhez képest.

A futamidőt a felügyelet 8 évben maximálta, a havi törlesztőrészletet egyenletesnek (annuitás), az ügyleti kamatlábat változatlannak mutatja be az úgynevezett referenciakonstrukció. Bármely feltétel túllépését a felügyelet kockázatosnak tartja, s előre jelezte, hogy a 2009. január 1-jét követően folyósított szerződésekre vonatkozóan a feltételeknek nem megfelelő portfólió tőkeszükségletének 50-100 %-át kitevő többlettartalékot ír majd elő az adott lízingcég refinanszírozójának.

Korábban: Gablini: "Roncsprémium helyett áremelés jöhet az autópiacon!"

Szakmai körökben számos kérdés adódott az elmúlt hónapokban az elvárásokkal kapcsolatban. A szakemberek szerint kérdéses, hogy az Eurotax-katalógus árait mennyire lehet piaci árként kezelni, s ugyancsak kérdéses szerintük az új autók árképzése a jelenlegi, hatalmas kedvezményeket kínáló kereskedői és importőri akciók nyomán.

Ennél komolyabb gondot jelent, hogy a piac egyes szereplői nem tartják be a PSZÁF-elvárásokat. Továbbra is van finanszírozó, amely roncsautó-beszámítást ígér, máshol pedig megelégednek 10 %-os önrésszel, amennyiben finanszírozott termékről van szó. Van olyan autómárkához kötött finanszírozó a piacon, amely úgy tekint el az elvárt önrész biztosításától, hogy az ügyfelét arra kötelezi, kötbért fizessen, ha a futamidő vége előtt zárná le a szerződést.

A PSZÁF nem tiltó rendelkezést hozott, pusztán tájékoztatott azokról a következményekről, hogy milyen többletterhekkel jár, ha valaki eltér az ajánlottól. Számos állásfoglalás-kérés érkezett már hozzájuk, amelyekre válaszolva jelezték, amennyiben valaki többletkockázatot vállal, megteheti, ám többlettartalék megképzésével - mondta a felügyelet szóvivője.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

A felügyelet a piaci szereplők adatszolgáltatásaiból nem tud képet szerezni a többletkockázatokról - ismerte el a szóvivő, ám a pénzügyi felügyeletet megerősítő törvény - amelyik egyebek között az egyoldalú banki szerződésmódosítás szigorításáról is rendelkezett - visszahozta azt a felügyeleti jogkört, amelynek alapján a PSZÁF legalább háromévente átfogó, helyszíni vizsgálattal kiegészített ellenőrzést tarthat a pénzintézeteknél, a szakosított hitelintézeteknél és a viszontbiztosítóknál.

Kérdésként merült fel, hogy az elvárások szellemében jogszerű-e, ha egy autónál az - esetenként akár 10 %-ot kitevő - szerződéskötési díjat is önrészként tüntetik fel. Ez egy 2 milliós autó esetében azt jelenti, hogy a 400 ezer forintot befizető ügyfél 200 ezret fizet szerződéskötésre, 200 ezret önrészként, miközben a finanszírozási szükséglet 1,8 millió forint, azaz 90 %. A megoldást ellenzők szerint a PSZÁF-elvárások szellemében a hitelösszegnek az autó vételárának 80 %-ára kellene fedezetet nyújtania.

Címkék: