Pénzcentrum • 2009. április 28. 08:17
A Magyar Lízingszövetség szakbizottsága ma foglalkozik a gépjármű-finanszírozási piacot új mederbe terelni kívánó tavaly decemberi PSZÁF-előírás megvalósulásának gyakorlati tapasztalataival. Mint ismert, a PSZÁF által kidolgozott úgynevezett referenciakonstrukció szerint a minimális önerőnek a finanszírozás során 20 %-nak kell lennie a gépjármű hivatalos listaárának a szerződéshez csatolt, dokumentált kedvezményekkel csökkentett értékéhez képest.
A futamidőt a felügyelet 8 évben maximálta, a havi törlesztőrészletet egyenletesnek (annuitás), az ügyleti kamatlábat változatlannak mutatja be az úgynevezett referenciakonstrukció. Bármely feltétel túllépését a felügyelet kockázatosnak tartja, s előre jelezte, hogy a 2009. január 1-jét követően folyósított szerződésekre vonatkozóan a feltételeknek nem megfelelő portfólió tőkeszükségletének 50-100 %-át kitevő többlettartalékot ír majd elő az adott lízingcég refinanszírozójának.
Korábban: Gablini: "Roncsprémium helyett áremelés jöhet az autópiacon!"
Szakmai körökben számos kérdés adódott az elmúlt hónapokban az elvárásokkal kapcsolatban. A szakemberek szerint kérdéses, hogy az Eurotax-katalógus árait mennyire lehet piaci árként kezelni, s ugyancsak kérdéses szerintük az új autók árképzése a jelenlegi, hatalmas kedvezményeket kínáló kereskedői és importőri akciók nyomán.
Ennél komolyabb gondot jelent, hogy a piac egyes szereplői nem tartják be a PSZÁF-elvárásokat. Továbbra is van finanszírozó, amely roncsautó-beszámítást ígér, máshol pedig megelégednek 10 %-os önrésszel, amennyiben finanszírozott termékről van szó. Van olyan autómárkához kötött finanszírozó a piacon, amely úgy tekint el az elvárt önrész biztosításától, hogy az ügyfelét arra kötelezi, kötbért fizessen, ha a futamidő vége előtt zárná le a szerződést.
A PSZÁF nem tiltó rendelkezést hozott, pusztán tájékoztatott azokról a következményekről, hogy milyen többletterhekkel jár, ha valaki eltér az ajánlottól. Számos állásfoglalás-kérés érkezett már hozzájuk, amelyekre válaszolva jelezték, amennyiben valaki többletkockázatot vállal, megteheti, ám többlettartalék megképzésével - mondta a felügyelet szóvivője.
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A felügyelet a piaci szereplők adatszolgáltatásaiból nem tud képet szerezni a többletkockázatokról - ismerte el a szóvivő, ám a pénzügyi felügyeletet megerősítő törvény - amelyik egyebek között az egyoldalú banki szerződésmódosítás szigorításáról is rendelkezett - visszahozta azt a felügyeleti jogkört, amelynek alapján a PSZÁF legalább háromévente átfogó, helyszíni vizsgálattal kiegészített ellenőrzést tarthat a pénzintézeteknél, a szakosított hitelintézeteknél és a viszontbiztosítóknál.
Kérdésként merült fel, hogy az elvárások szellemében jogszerű-e, ha egy autónál az - esetenként akár 10 %-ot kitevő - szerződéskötési díjat is önrészként tüntetik fel. Ez egy 2 milliós autó esetében azt jelenti, hogy a 400 ezer forintot befizető ügyfél 200 ezret fizet szerződéskötésre, 200 ezret önrészként, miközben a finanszírozási szükséglet 1,8 millió forint, azaz 90 %. A megoldást ellenzők szerint a PSZÁF-elvárások szellemében a hitelösszegnek az autó vételárának 80 %-ára kellene fedezetet nyújtania.