Szánthó Péter • 2022. szeptember 14. 13:01
Szűkös határidőt szabott meg a kormány a jegyzőknek arra, hogy kiállítsák a többgenerációs házak rezsikedvezményéhez kapcsolódó igazolást - mondta a Pénzcentrumnak a Jegyzők Országos Szövetségének elnöke. Mint kifejtette, ha egy kérelem esetében "egyértelmű a helyzet", az is nagyjából egy óra munkát jelent nekik, ha pedig ki kell menni ellenőrizni, akkor egyszerre két kolléga is kiesik a munkából.
Elég szűkös a többgenerációs családi házak rezsitámogatásához szükséges igazolás kiadásához a 8 napos határidő - mondta a Pénzcentrumnak Tóth János, a Jegyzők Országos Szövetségének elnöke. Mint kifejtette, ő az irodában azt mondta a kollégáinak, hogy minden olyan igazolást adjanak ki, ahol egyértelmű a helyzet:
Ez nagyjából egy óra munka egy embernek, és akkor tényleg nem kellett semminek sem utánajárni az érintett ingatlannal kapcsolatban. Nálunk Gödön már most van vagy 30 kérelem az asztalon, úgyhogy, ha ezek közül mindegyiknél egyértelmű a helyzet, az is nagyjából 30 óra munka, és emellett nem csinálunk semmit
- magyarázta az elnök, aki szerint a rendelet által megszabott 8 napos kiadási határidőt jelenleg úgy tudják tartani a jegyzők, ha közben a többi feladatukat háttérbe szorítják.
Arra a kérdésre, hogy mi számít "egyértelmű helyzetnek", a szakember elmondta, például az, ha egy családi ház megosztott tulajdonban van, használati megosztásban. Az is könnyít a dolgon, ha hivatalosan igazolható, hogy mindkét lakrészben van konyha, fürdőszoba, mert mondjuk az emeletráépítéskor így tervezték meg.
Kérdésünkre elmondta, hogy leginkább az az aggasztó, hogy a jegyzők nem kaptak felkészülési időt, és az ügymenetet sem tudták rendesen kialakítani. Ugyan kaptak útmutatást a kérelmek elbírálására a Belügyminisztériumtól és a Technológiai tárcától is, de még így sem minden kérdés tisztázott:
Mi például azt is megvizsgáljuk, hogy hányan vannak bejelentve az érintett ingatlanba, hiszen ugye ez a rendelet az együtt élő, többgenerációs családok rezsikedvezményéről szól. Ha a házba mondjuk csak ketten vannak bejelentve, de igényelnek három lakrész után kedvezményt, joggal merül fel a kérdés, hogy azt akkor mégis ki használja?
- fejtette ki Tóth János, akit arról is megkérdeztünk, miért kell vázlatrajzot csatolni egyes önkormányzatoknál a kérelemhez, és másutt miért nem.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Ez a jegyzői irodának segítség, mert egyfelől nem kell az adatbázisban kikutatni az ingatlan alaprajzát, a használatbavételi engedélyt, és a többit, ami akár több óra munka is lehet. Másrészről pedig a nagyon régen épült házak esetében lehet, hogy ezek nincsenek is meg
- magyarázta az elnök, majd pedig kifejtette, hogy ha ki kell menni a helyszínre ellenőrizni, az tovbább lassíthatja a folyamatot.
Kiküldhetek én egy szociális ügyekkel foglalkozó kollégát is ellenőrizni, de ő maximum azt tudja megmondani, hogy van-e lakrészenként külön konyha, fürdőszoba, wc, és a többi. De azt nem tudja, hogy amúgy az épület megfelel-e a jogszabályban előírtaknak, ehhez építési ügyekben járatos kollégák kellenek, jó esetben kettő, hiszen ameddig az egyik ellenőrzi az ingatlant, addig a másik vezeti a jegyzőkönyvet. Sajnos akadnak olyan kistelepülések, ahol egyébként nincs is két ilyen kolléga
- tette hozzá.