Pénzcentrum • 2016. augusztus 19. 12:02
Pedagógusokat kérdeztek arról, hogyan látják a pénzügyi oktatás helyzetét Magyarországon, és melyek azok a kritikus pontok, amelyeken mindenképpen javítani kellene. A tanárok szerint több rendelkezésre álló időre, oktatást segítő eszközökre, a szülőkkel való szoros együttműködésre, valamint saját tudásuk bővítésére lenne leginkább szükség az ismeretek hatékonyabb átadásához.
A válaszadók jelentős hányada (96,5 százalék) szerint ugyanazon korosztályhoz tartozó általános iskolás diákok pénzügyi ismerete sok esetben igencsak különbözik - derül ki a K&H 2016 tavaszán, közel 1800 pedagógus megkérdezésén alapuló felméréséből.
Ennek fő okaiként a pedagógusok elsősorban az otthonról hozott különböző családi mintákat, a gyerekek eltérő egyéni személyes érdeklődését és fogékonyságát jelöték meg. Pozitív visszajelzés, hogy a diákok már 1. osztályos kortól nyitottak a pénzügyi téma iránt, és életkori sajátosságként ez a nyitottság kiemelkedő lelkesedéssel is társul. A gyerekek már ebben a korban szeretnének önállóan dönteni zsebpénzükről, és spórolni is hajlandóak, hogy nagyobb értékű tárgyakat megvásárolhassanak.
A válaszadó tanárok egybehangzó véleménye szerint a gyerekek pénzügyi nevelését már kisiskolás korban el kell kezdeni. Többségük úgy véli, ez a szülők és a tanárok együttes feladata kell, hogy legyen. A pénzügyi nevelésre a szülőknek is komoly hangsúlyt kell fektetni, mert a pénzügyi ismeretek átadása a családon belüli példamutatással, közös gondolkozással válik még hatékonyabbá.
Nehezítő tényezők
A felmérésből kiderül, hogy az iskolai pénzügyi oktatást komoly tényezők nehezítik:
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
- a megkérdezett pedagógusok saját pénzügyi jártasságukra vonatkozó véleménye viszonylag egyöntetű képet fest: 73 százalékuk szerint nem kellően felkészültek ahhoz, hogy átadják a tudást a gyerekeknek.
- a rendelkezésre álló eszközök: míg 45 százalék úgy nyilatkozott, hogy iskolájukban semmilyen tananyag, módszertani segédlet nem érhető el a pénzügyi ismeretek oktatásához, addig a válaszadók 33 százalékánál az iskola rendelkezik pénzügyi témával foglalkozó felkészítő könyvekkel.
- kevés az idő a pénzügyi témák iskolai keretek között való tárgyalására
Felkészült generáció, felelős társadalom
A tanárok pénzügyi felkészítésének és az oktatásra szánt idő megteremtésének hiánya egyelőre nem segíti, hogy egy pénzügyi tekintetben felkészültebb generáció nőhessen fel. Ha a pénzügyi oktatás a közoktatás részévé válik, egy pénzügyi szempontból felelősebb társadalom kiépítése is elérhető lesz.
- mondta el Lendvai Györgyi, a program tanári tanácsadója.