Óriási fordulat érik a pénzügyi piacon: az új generáció mindent felforgat

Pénzcentrum2025. március 28. 11:04

Egyre nagyobb számban képviseltetik magukat a munkaerőpiacon és hoznak önálló pénzügyi döntéseket a Z generáció tagjai közül a 1997 után született fiatal felnőttek. Szokásaik az élet számos területén jelentősen különböznek az idősebb nemzedékek viselkedésmintáitól, többek között a pénzhez is egészen másként viszonyulnak, mint szüleik vagy nagyszüleik.

A Z generáció az első olyan nemzedék, amelyik már beleszületett a digitális világba, az okoseszközök és a bármikor elérhető internet számukra az életük alapvető részét képezik. Így nem meglepő, hogy a Provident Pénzügyi Zrt. legfrissebb, a 18–29 éves korosztály pénzügyekkel kapcsolatos szokásaira vonatkozó kutatásában a megkérdezettek több mint fele nyilatkozott úgy, hogy a leggyakrabban a Facebookon fut bele pénzügyi tartalmakba. Releváns csatorna e tekintetben a TikTok, a YouTube és Instagram is: a fiatalok az információk döntő többségével a digitális térben, azon belül is főleg a közösségi média oldalain találkoznak.

A kutatás kitért arra is, milyen fokú érdeklődés mutatkozik a megkérdezett korosztályban a pénzügyek iránt. A felmérésben részt vevők 37%-a egyáltalán nem érzi szükségét annak, hogy célirányosan pénzügyi tartalmat fogyasszon, 41%-uk azonban úgy nyilatkozott, hogy leginkább a rövid videós tartalmak keltik fel az érdeklődésüket, ha pénzkezeléssel kapcsolatos információátadásról van szó. A hosszabb szakmai cikkek, az interaktív kalkulátorok vagy épp a pénzügyi influenszerek által megosztott tartalmak elenyésző fontossággal bírnak a megkérdezettek körében. Noha a válaszokból jól látszik, hogy a social média platformok megkerülhetetlen tájékozódási pontot jelentenek e generáció pénzügyi ismeretszerzésében, a válaszadók közel 84%-a úgy nyilatkozott, hogy egy konkrét pénzügyi döntés meghozatalakor elsődlegesen a család és a barátok tanácsaira támaszkodik.

Felméréséből az is kiderült, hogy a pénzügyi szolgáltató kiválasztásakor a kedvező feltételek és az alacsony költségek a legfontosabbak a fiatalok számára: 68%-uk ezt jelölte meg döntő kritériumként, míg a válaszadók 18%-a számára a megbízhatóság és a jó ügyfélszolgálat, 11%-uknak a digitális elérhetőség és a 24 órás ügyintézés, 3%-uknak pedig a pénzintézet fenntarthatósági és társadalmi felelősségvállalása az elsődleges.

A szolgáltatókkal szemben a megkérdezettek 23%-a támasztja nagyon fontos felétételként, hogy biztosítsanak lehetőséget a kizárólag digitális csatornákon zajló ügyintézésre. 55%-uk ennél megengedőbb: bár fontos nekik, hogy online is intézhessék ügyeiket, szükség esetén nem jelent problémát a számukra személyesen felkeresni az ügyfélszolgálatot. Mindössze a kutatásban részt vevők 9%-a nyilatkozott úgy, hogy a személyes ügyintézést preferálja szemben a digitális lehetőségekkel.

Friss kutatásunk eredményei is jól mutatják, hogy a Z generáció fiatal felnőttjei részéről kiemelkedően fontos elvárás egy pénzügyi szolgáltatóval szemben, hogy gyors és kényelmes megoldásokat biztosítson a pénzügyek intézésére. Azt a tényt sem hagyhatja figyelmen kívül egy felelős pénzintézet, hogy ismeretük jelentős részét az online térből nyerik, vagyis, ha szeretnének számukra naprakész információkat biztosítani a pénzügyek vonatkozásában, a digitális csatornák megkerülhetetlenek. A felmérés során kíváncsiak voltunk arra is, hogy a Provident vonatkozásában milyen új digitális szolgáltatás lenne a legvonzóbb a fiatalok számára: a könnyű ügyintézést és a kölcsönök gyors nyomon követését biztosító mobilapplikáció, valamint a teljesen online zajló hitelbírálat és -folyósítás végzett az élen 34-34%-kal, a válaszadók 22%-ának pedig a fiatal ügyfeleknek szóló egyedi kedvezmények és hűségprogramok keltenék fel a figyelmét

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 – mondta Pálfalvi Márta a Provident kommunikációs és vállalati kapcsolatok igazgatója.

A kutatásból egyértelműen látszik, hogy a fiatalok számára az internet alapú megoldások nem csupán kényelmi tényezőnek számítanak, hanem alapvető feltételei a pénzintézetekkel kapcsolatban megfogalmazott elvárásoknak. A pénzpiac azon szereplői, akik ezt felismerve folyamatosan fejlesztik online szolgáltatásaikat, valamint hangsúlyt fektetnek arra, hogy naprakész és informatív tartalmakkal legyenek jelen a digitális térben, hosszú távon erős kapcsolatot építhetnek ki a következő generációk ügyfeleivel.

Címkék:
generáció, digitális, internet, megtakarítás, provident, pénzügyek, online, pénzügy, fiatalok,