Problémás bankok, biztosítók: itt a feketelista

Pénzcentrum2014. március 5. 10:32

Kevesebbet panaszkodunk a bankokra, mint korábban - pontosabban csökkent a pénzügyi felügyelethez benyújtott kérelmek száma - derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) kedden közzétett statisztikáiból. A Pénzcentrum.hu mutatja a részleteket.

Első hallásra talán meglepően hangzik, de egyre kevesebbet panaszkodunk a bankokra. Az MNB kedden publikált adatai szerint ugyanis az úgynevezett pénzpiaci kérelmek száma a tavalyi év utolsó negyedévében a múlt év azonos időszakához viszonyítva mintegy 17 százalékkal, az előző negyedévéhez képest pedig közel 11 százalékkal csökkent. Az összes fogyasztói panasz közel háromnegyede a pénzpiaci szektorra (azaz leginkább a bankokra) érkezett, a biztosítói szektort érintő kérelmek az összes kérelem ötödét teszik ki. Az év utolsó három hónapjában 772 panasz érkezett a bankokra, 401 pedig a biztosítókra. A pénz- és tőkepiaci kérelmek négyötöde a hitelezéssel volt kapcsolatos, csökkent a devizahitelekkel kapcsolatos panaszok száma, viszont többet kifogásolták az ügyfelek a gépjárműhiteleket.

De mi is az a fogyasztói kérelem?

A hivatalos megfogalmazás szerint a fogyasztói kérelmek azok a jogszabályban meghatározott tartalmi és formai szempontoknak megfelelő kérelmek, amelyeket a felügyeleti hatóság/MNB hatósági fogyasztóvédelmi eljárás keretében vizsgál, és amely révén ellenőrzi, hogy a jogszabályokban meghatározott fogyasztóvédelmi rendelkezéseknek megfelel-e a kérelemmel érintett pénzügyi szervezet tevékenysége. Egyszerűbben fogalmazva: azokat a panaszokat értjük alatta, amelyekkel a fogyasztók/ügyfelek fordultak a hatósághoz, mert úgy gondolták, a bankok, biztosítók nem a törvényeknek megfelelően végezték munkájukat.

Fontos hozzátenni, hogy a megkeresések azok az ügyfélszolgálathoz érkezett beadványok, e-mail-ek, telefonos és személyes érdeklődések, amelyek nem vizsgálhatók hatósági eljárás keretében, valamint amelyek célja általános tájékozódás, illetve információkérés a felügyeleti hatóságtól/MNB-től. (Mint azzal a Pénzentrum.hu többször is foglalkozott, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 2013. október 1-jén megszűnt, feladatait a továbbiakban az MNB látja el.)

Melyik bankra panaszkodtunk a legtöbbet?

Az MNB negyedik negyedéves adatai szerint a "legnagyobb kérelemszámmal érintett hitelintézetek" listáján az OTP Bank szerepel az első helyen (az év utolsó három hónapjában 133 panasz érkezett a hatósághoz az OTP-vel szemben). A lista második helyén az Erste található, 123 panasszal, harmadik a K&H (58 kérelemmel). A leginkább autóhitelezéssel foglalkozó Merkantil - az OTP leánybankja - a negyedik (48 panasszal), őt követi a Raiffeisen (47), ötödik a CIB (38), a hatodik helyen pedig a Budapest Bank szerepel (37 panasszal).

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Természetesen jelentősen árnyalja a képet, ha a panaszok számát az ügyfelek, vagy a piaci részesedés arányában is vizsgáljuk. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az OTP-nek 30 százalékos piaci részesedéséhez képest van 133 panasza, míg a második "helyezett" Erste jelentősen kevesebb ügyféllel (10 százalékos piaci részesedéssel) számolva kapott 123 panaszt, a K&H 7,6 százalékos piaci részesedéssel, és 58 panasszal végzett a harmadik helyen.


A leggyakrabban elszámolás (382 darab), tájékoztatási hiányosság (196 darab), illetve a jutalék költsége, díjak mértéke miatt fordultak a felügyelethez az ügyfelek. A felügyelet az utolsó negyedévben 44 millió forint bírságot szabott ki.

A biztosítóknál az év utolsó három hónapjában a Groupamára érkezett a legtöbb panasz (42), az Allianz 37-et, a Generali-Providencia 34-et kapott az MNB statisztikái szerint.

A bankokhoz hasonlóan a biztosítóknál is figyelembe kell vennünk a piaci részesedés arányát - itt azonban nem annyira jelentős a különbség.

 

Címkék:
biztosítás, öngondoskodás, bank,