Így bankolnak a leggazdagabb magyarok

Pénzcentrum2012. október 18. 13:11

Az Erste Banknál úgy látják, hogy a privát banki piac korlátozott növekedési potenciálja miatt az alacsony penetrációjú prémium banki piacon lehetnek nagy növekedési lehetőségek, nem véletlen, hogy a bankok is ezen a téren erősítenek. Az Erste Bank fél éve indította el a szolgáltatását, a dedikált tanácsadók iránt pedig nagy a kereslet, már 2000 ügyfelet sikerült is leszerződtetniük. Természetesen a belső potenciál miatt a biztosítók is jó pozícióból indulnak neki a prémium ügyfelekért vívott csatának, viszont a bankok az integrált szolgáltatások magas száma miatt hatalmas előnyben vannak - véli Kállay András, az Erste Private Banking igazgatója, aki a 2012. október 30-án megrendezésre kerülő Portfolio.hu Öngondoskodás Konferencián is előadó lesz.

Portfolio.hu: Néhány hónappal ezelőtt indította el az Erste a prémium üzletágát. Az első félév tapasztalatai alapján mi a benyomása, mennyire érdeklődnek az ügyfelek a szolgáltatás iránt?

Kállay András: Nagy az érdeklődés a dedikált tanácsadó által nyújtott szolgáltatás iránt - fél év alatt közel 2000 ügyfelet sikerült leszerződtetni. A belső és a külső potenciált is jelentősnek látjuk a piacon, szeretnénk minél nagyobb lefedettséggel bírni ebben a szegmensben is, országosan egységesen magas minőségi sztenderdek alapján nyújtva a szolgáltatást. A legtöbb ügyfél magát az egy pontos kiszolgálást, az ezzel járó diszkréciót és a kényelmi szolgáltatásokat (preferenciát adó telebank vagy pénztár, aranykártya magas biztosítási összeggel stb.) tapasztalja meg először és szépen folyamatosan lehet a teljes termék és szolgáltatás spektrumot átadni neki.

P.: A megtakarítani képes lakossági ügyfelek körében melyek a legfontosabb trendek manapság? Milyen időtávon tudnak előre tervezni az ügyfelek?

K.A.: A valós befektetési időtávokhoz képest általában a mindennapokat is uraló bizonytalan hangulat miatt rövidebbek a felénk kommunikált átlag időtávok. A tanácsadó feladata az, hogy a részletes igényfelmérés keretében egyértelműen elkülönítse az adott ügyfél likviditási (utazás), középtávú (lakásvásárlás, gyerekeke iskoláztatása), és hosszú távú (nyugdíj kiegészítés) igényeit és ennek mentén adjon javaslatot a portfolió allokációra. Természetesen árnyalja a képet az adott ügyfél likvid vagyon/havi rendszeres cash flow aránya, életkora, családi helyzete, illetve a finanszírozás mértéke. A magas cash flow-val bíró, de még jelentős megtakarítások nélküli ügyfelek körében népszerű a lakástakarékpénztár, a folyamatos biztosítások, az állandó megtakarítási konstrukciók, illetve a minimálisan megélénkülő lakáshitel piacon is ők jelennek meg először. A már átlag akár több 10 millió forintos likvid vagyonú ügyfelek körében a befektetési alapok a túlsúlyosak, és bár egyre csökkenő arányban, de még mindig nagyon népszerűek a betéti konstrukciók, illetve a középtávú kötvények is.

P.: A vagyonosabb ügyfelek iránti verseny a bankszektoron kívül is élesedett. Mennyire vannak előkelő helyzetben a bankok?

K.A.: Mivel a privát banki szolgáltatás iránt érdeklődő ügyfelek jelentős része már legalább egy PB számlával rendelkezik, illetve a gazdasági környezet sem segíti az új vagyonok keletkezését, ez az érett piac relatív alacsony szintű organikus növekedést kínál, természetes volt, hogy a jóval alacsonyabb penetrációjú prémium piac felé mozdul a szereplők jelentős része. A privát banki alternatív szolgáltatók eddig nem jártak sikerrel, többen fel is adták. A prémium banki tortából - mivel többet tudnak elérni a ma még alapvetően standard fióki kezelésben lévő ügyfelek közül - várhatóan valamivel nagyobb szeletet tudnak kihasítani. A nagy hálózattal bíró bankok és biztosítók vannak előnyben a többiekkel szemben a belső potenciál miatt. Az integrált szolgáltatások magas száma miatt a bankszektor az eleve elrendelt nyertese ennek a csatának, ebből csak akkor jöhet ki rosszul, ha nem szentel megfelelő figyelmet a befektetés oldali termék és IT fejlesztésre, illetve az ügyfél igények teljes körű feltérképezésére.

P.: Az utóbbi hónapokban a lakossági állampapírok iránti felfokozott igény mutatkozott a piacon. Mennyire jelent kihívást az új szereplő megjelenése?

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

K.A.: A kockázati prémiumok lecsökkenése, illetve az aktív kampány hatására egyértelmű beáramlás történt az állampapírok piacára, ennek egy jelentős részét viszont a banki hálózatok bonyolították le. Az állampapír a bankszektor számára rövidtávon a magyar piac magas hitel/betét aránya miatt továbbra is konkurenciát jelent a bankbetéttel/saját kötvényekkel szemben, viszont eddig és ezután is a banki ügyfél portfoliók részét fogja jelenteni egyedi vagy befektetési alapok formájában. A közvetlen, akár online állampapír vásárlásokat az ügyfelek egy kisebb, önállóan diszponáló része bonyolítja, ők nem is kapják meg és egy részük nem is igényli egy integrált szolgáltató tanácsait.

 

Címkék:
erste private banking,