Velük versenyeznek a kismamák az állásokért: nagy bajban vannak?

Pénzcentrum2020. szeptember 1. 16:02

Ma Magyarországon a foglalkoztatottság jóval nagyobb a férfiak, mint a nők körében, a fiatal nők - beleértve a kismamákat is - továbbra is kevésbé mobilisek a munkavállalás terén, mint a férfiak. A kismamákat, kisgyermekes anyukákat hagyományosan nem szokás a munkakereső fiatalok közé sorolni, a Coca-Cola Magyarország #énjövőm programjának új kutatásából viszont kiderült: sokszor hasonló kérdésekkel és problémákkal küzdenek, mint pályakezdő vagy frissdiplomás társaik. De mi motiválja őket az álláskeresésben, és hogyan lehet nekik segíteni, hogy a számukra leginkább ideális állást találják meg a gyermeknevelés mellett is? Erre keresték a választ a Medián és a Kantar Hoffmann kutatásai.

Fiatalok álláskeresési és munkavállalási szokásairól készített felmérést a Kantar Hoffmann és a Medián a Coca-Cola Magyarország #énjövőm programjának megbízásából. A kutatások, amelyek elsősorban a nem dolgozó és nem is tanuló fiatalokra fókuszáltak, a 35 év alatti kismamákat, kisgyermekes anyukákat is érintették, akikről hamar kiderült: bár munkatapasztalatban sokszor jóval előrébb járnak és ötleteik is vannak, az önbizalom és inspiráló példák tekintetében gyakran ugyanott tartanak, mint pályakezdő társaik. A kutatások emellett vizsgálták az álláskeresés módját, a mobilitást, a korábbi tapasztalatok szintjét és a továbbtanulásra való nyitottságot is.

A Medián kutatása szerint a járvány előtti időszakban a munkaerőpiaci elhelyezkedés jellemző módjai között minden korcsoportban, régiótól függetlenül első helyen szerepelt a rokonok, ismerősök, barátok ajánlása - a kutatás során vizsgált fiatalok mintegy 50%-a talál állást ily módon, míg a nyitott pozíciók internetes böngészése csak a második legnépszerűbb álláskeresési forma volt. Érdekesség, hogy ez utóbbira jóval nyitottabbak a nők, mint a férfiak - az álláskereső nők 30%-a talál így munkát, míg a férfiaknál ez az arány csak 21%. Az #énjövőm program online tananyagainak statisztikái szerint az internetes álláskeresés mellett az online tanulásra is jóval nyitottabbak a fiatal nők és a kismamák, a weboldal 2018-as indulása óta ugyanis háromszor annyi nő regisztrált az ott elvégezhető ingyenes online képzésekre, mint férfi.

Mobilitás és külföldi munkavállalásra való nyitottság tekintetében viszont nagymértékben elmaradnak a nők a férfiaktól: a Kantar Hoffmann kutatása szerint sok édesanya az alapján választ munkahelyet, hogy a munkavégzés helye mennyire könnyen megközelíthető, milyen közel helyezkedik el az óvodához, iskolához. Az esetleges ingázás, a költözés és a külföldi munkavállalás hátránynak számít a megfelelő munkahely kiválasztásakor. Bár a gyermeknevelési szempontok gyakran előtérbe kerülnek, amikor a kismamák, kisgyermekes anyukák állást keresnek, a további elvárásaik nem sokban különböznek egy friss pályakezdő feltételeitől. A továbbtanulásra, önképzésre való nyitottság, és a számukra érdekes, leginkább találó pálya megtalálása sok fiatal nő és kismama előtt nyitott kérdésként áll, megfelelő motiváció és támogatás, inspiráló példák hiányában azonban nehezen döntenek ezek mellett, és inkább praktikus, a gyereknevelést megkönnyítő szempontokat vesznek figyelembe.

Mi jelenthet segítséget az álláskereső kismamáknak?

Egy, a járvány időszakában készült kutatás  szerint a kismamák 28 százaléka, közel 100.000 fiatal anyuka vállalna munkát megfelelő munkavégzési feltételek mellett. De vajon mi hátráltatja a kismamákat, és mi jelenthet nekik segítséget a munkavállalásban? A Coca-Cola Magyarország, részben erre a kérdésre fókuszálva, 2017-ben indította el #énjövőm programját, amelynek eredeti célja a 18-30 év közötti fiatalok munkaerőpiaci esélyeinek javítása volt. Felismerve azt, hogy a célcsoportba tartoznak a kismamák és fiatal szülők is, a program már a kezdetektől együttműködött a budapesti Coworkid alapítvánnyal, akikkel interaktív workshopokat és kiscsoportos képzéseket szerveznek. A szakképzett trénerek által vezetett képzéseken a résztvevők álláskereséshez és pályaváltáshoz kapcsolódó készségeik javításában, de önismeretben, kommunikációban és értékeik felismerésében is segítséget kapnak. A program tapasztalatai alapján ugyanis esetükben nem annyira a munkatapasztalat vagy a megfelelő szakmai háttér, hanem sokkal inkább a motiváció és az inspiráló közeg hiánya az, ami hátráltatja őket abban, hogy megtalálják a megfelelő álláslehetőséget.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Szinte nincs is olyan anyuka, akit ne foglalkoztatna a munkakeresés, a pályaváltás, a hogyan tovább kérdése. Az #énjövőm képzésen sok ilyen anyukával találkoztam, és ez számomra is nagyon jó tapasztalatot jelentett. A tréner segített nekünk felmérni az erősségeinket, megmutatta, hogy milyen nagy erő van egy anyában, és milyen olyan értékeink vannak, amelyeket az anyaság és a gyereknevelés során erősítettünk meg. Arra is rámutatott, hogy ezek milyen sokat érnek a munkaerőpiacon

- mondta el Kissné Horváth Katalin, az #énjövőm program résztvevője.

Címkék:
hrcentrum, álláskeresés, továbbtanulás, frissdiplomás, kismama, coca cola, kismamák,