Bírságot hozott a május a Generalinak: megtévesztették ügyfeleiket

Pénzcentrum2018. május 14. 21:30

Az MNB összesen 67,5 millió forint bírságot szabott ki a Generali Biztosító Zrt.-re, egyebek közt a biztosítói működést érintő számos - elsősorban nyilvántartási, adatszolgáltatási, ügyféltájékoztatási, illetve a biztosítási szerződési feltételeket érintő - jogsértés miatt. A feltárt szabálytalanságok megszüntetéséről a biztosítónak július végéig kell beszámolnia.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) rendszeres ellenőrzései keretében átfogó vizsgálatot folytatott a Generali Biztosító Zrt.-nél (Generali Biztosító). A vizsgálat a 2014. szeptember 29.-től 2018. április 23.-ig terjedő időszakot tekintette át. Bár a jegybank számos hiányosságot feltárt, ezek alapvetően nem érintik a biztosító megbízható működését - írja közleményében az MNB.

A jegybank ugyanakkor jogsértésként azonosította, hogy a Generali Biztosító egyes élet- és nem életbiztosítási termékeivel, csoportos hitelfedezeti biztosításaival, illetve termékértékesítési tevékenységével összefüggő belső szabályozási, nyilvántartási, adatszolgáltatási, adatfeldolgozási és ellenőrzési rendszerei nem feleltek meg teljes körűen a jogszabályi előírásoknak. A biztosító a vizsgált kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) termékeinél nem tett maradéktalanul eleget többek között az üzembentartó és a kötvénynyilvántartó szerv felé fennálló értesítési kötelezettségének, s a következő biztosítási időszak várható díjairól sem tájékoztatott megfelelően.

A Generali Biztosító biztosítási és kiszervezési szerződéseinek kötelező, illetve lehetséges tartalmi elemei több szerződési feltételt érintően nem voltak összhangban a jogszabályi előírásokkal. Kgfb szerződései például hatályukat vesztett törvényi rendelkezésekre hivatkoztak, az életbiztosítások esetében pedig a szerződési feltételek nem megfelelően tartalmazták a kifizetéshez szükséges dokumentumokra, a felszámított díjakra, s a várakozási időre vonatkozó rendelkezéseket. Nagyobb számú - jellemzően az egyértelműség követelményét sértő - hiányosság merült fel a csoportos hitelfedezeti biztosítási és a lakossági vagyonbiztosítási (casco, lakásbiztosítási) szerződési feltételek tartalmi elemeinél.

A vizsgálat megállapította azt is, hogy a Generali Biztosító a kgfb, casco, lakás- és társasház biztosításainál nem kellően egyértelműen és részletesen készítette el a díjkalkulációkat.

Hiányosságokat tárt fel az MNB a biztosító adatszolgáltatásával, belső szabályozásával kapcsolatban, valamint a biztosítástechnikai tartalékokat, tőkeszükségletet érintő számítások területén, illetve az élet- és nem-életbiztosítási szerződéseihez kapcsolódó ügyféltájékoztatási tevékenysége körében is. Így például a kgfb szerződéseknél több esetben nem vagy nem megfelelő tartalommal küldött felszólító levelet a díjhátralékos ügyfeleknek, illetve tájékoztató levelet a károsultaknak.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 
A Generali Biztosító a lakossági vagyonbiztosításainál emellett (a "kötvény" elnevezést is tartalmazó dokumentum használatával) már az ajánlattétel során a biztosítás létrejöttének megtévesztő látszatát keltette a fogyasztókban. Több életbiztosítási szerződést érintően megtévesztően tájékoztatott a biztosítás visszavásárlásával kapcsolatban.

Az MNB hiányosságokat állapított meg a biztosító pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzésével és megakadályozásával kapcsolatos feladatai körében, illetve a tényleges tulajdonosok rögzítését érintően. A jogsértések miatt az MNB ma közzétett határozatában összesen 62,5 millió forint felügyeleti és 5 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a Generali Biztosítóra, s kötelezte a jogszabályoknak megfelelő működésre. A jegybank a bírságösszeget különösen a biztosító piaci súlyából fakadó piaci- és ügyfélkockázatok, a jogsértések súlyossága, illetve számossága alapján állapította meg. A biztosítónak 2018. július 31-ig kell írásban tájékoztatni az MNB-t a jogsértések megszüntetése érdekében tett intézkedéseiről.

Címkék:
biztosítás, mnb, jegybank, bírság, generali, megtévesztés, felszólító levél,