Csendben haldoklik a casco

Pénzcentrum2009. október 19. 09:32

A kötelező biztosítási piacon a csökkenő átlagdíjak mellett - a kategóriák súlyának elmozdulása miatt - nőtt a díjbevétel. A casco kötések száma azonban évek óta zuhan.

A gépjármű értékesítés utóbbi 4-5 évben tapasztalt visszaesését a hitelezési boom miatt bekövetkezett lakossági túlköltekezés sem tudta megállítani. A rendszerváltás óta növekvő személyautó értékesítés és import 2003-ban érte el a csúcspontját, amikor több mint 200 ezer új személyautót adtak el Magyarországon. Ezt követően 2004-ben még stagnált, majd évente mintegy 4-6 százalékkal mérséklődött az eladott új személyautók száma, és 2008-ban már nem érte el a 160 ezret.

A személyautó import szerkezetének változása hatással volt a gépjármű biztosítások díjbevételének alakulására is: a 2003-as csúcsévtől eltelt időszakban tömeges elmozdulás volt megfigyelhető a kis kategóriás autóktól az alsó közép kategória felé, miközben a drágább autók iránti kereslet is fokozatosan nőtt. A kis autók, korábbi 56 százalékos értékesítésen belüli részaránya 2008-ban 38 százalékra esett, miközben a középkategóriás kocsik részesedése 26-ról csaknem 40 százalékra nőtt.

"A piacon a gépjármű biztosítások díja évek óta csökken: a kötelező átlagdíja mára elérte a 39 ezer forintot, a cascoé pedig 109 ezer forintra mérséklődött. A Genertelnél még ennél is alacsonyabb, a KGFB esetében 30 ezer, a casconál pedig 85 ezer forint az átlag." - hangsúlyozta Sebestyén László a Genertel direktbiztosító értékesítési igazgatója.

A kötelező biztosítások összesített díjbevétele a gépjármű kategóriák elmozdulása miatt - a piaci verseny hatására fokozatosan csökkenő díjak ellenére - 97-ről 134,5 milliárd forintra, mintegy 40 százalékkal emelkedett. A casco esetében az összes díjbevétel 2006-ban érte el a legmagasabb szintet, 104 milliárd forintot, amely 2008-ban már csak 98,7 milliárd forintot tett ki. A casco díjbevétel 2007-ben 3,7, 2008-ban pedig 1,8 százalékkal mérséklődött az előző évhez képest.

Címkék: