Pénzcentrum • 2025. június 2. 09:16
A kínai BYD autógyártó jelentős árcsökkentéseket hajtott végre elektromos és hibrid modelljeinél, miközben a globális autóárak emelkednek. A vállalat népszerű Seagull elektromos járművének ára már egy felső kategóriás kerékpárnál is olcsóbb lett - írta a vg.hu.
Az elektromos autók piaca kezd hasonlítani a mobiltelefonok 2010-es évekbeli helyzetére, ahol a fogyasztói elvárások az újdonság helyett az érték felé tolódtak. A BYD folyamatos árcsökkentései arra utalnak, hogy jelentős tartalék van még a kínai óriás árrésében.
A Seagull modell, amely eddig is kedvező árú volt, most mindössze 55 800 jüanért (7780 dollárért) kapható Kínában. A legjelentősebb árcsökkentés a Seal kétmotoros hibridnél történt, amelynek ára 53 ezer jüannal, 102 800 jüanra mérséklődött. Ezek az árleszállítások egy olyan időszakban következnek be, amikor az elektromosautó-ipar növekedése lassul - Kínában áprilisban 3,5 millió eladatlan elektromos autó volt a kereskedésekben.
A BYD versenyelőnye a vertikális integrációban rejlik. A vállalat maga gyártja akkumulátorait, tervezi chipjeit és szigorúan ellenőrzi működését. Míg a versenytársaknál az árcsökkentés az árrések rovására megy, a BYD esetében ez piaci részesedés és jövőbeli árazási erő növelését jelenti. Az elmúlt évek akár 30 százalékos árcsökkentései ellenére a cég bruttó árrése 2021 óta folyamatosan emelkedik.
A hagyományos autógyártók prémium termékként árazták az elektromos autókat, a technológiai költségekre és a márkaértékre hivatkozva. A BYD megközelítése megkérdőjelezi ezt a stratégiát, kevesebb lehetőséget hagyva a riválisoknak a magasabb árak indoklására.
Bár kritikusok szerint az agresszív árazás nem feltétlenül fenntartható és öldöklő árversenyt indíthat, a BYD első negyedéves közel 20 százalékos bruttó árrése felülmúlta a Tesla 16 százalékát és a legtöbb helyi versenytársét, amelyek még mindig veszteségesen működnek. A BYD részvényei 80 százalékkal emelkedtek az elmúlt évben.
A legújabb árcsökkentési hullám nehéz helyzetbe hozza a versenytársakat: vagy ők is csökkentik áraikat és viselik ennek pénzügyi következményeit, vagy fenntartják az árakat és piacot veszítenek. A gyengébb riválisok számára a konszolidáció elkerülhetetlenné válhat.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az autóiparban kevés precedens van az ilyen szintű agresszív árazásra, de egyértelmű párhuzamok vonhatók a 2010-es évek okostelefon-háborúival. Akkor olyan egykor meghatározó márkák, mint az LG, a Sony Ericsson, a Nokia, a Motorola és a BlackBerry gyorsan eltűntek, ahogy az árrések összeomlottak. Csak a vertikálisan integrált, globális méretű gyártók – például az Apple és a Samsung – tartották meg piaci pozícióikat.
Az európai autógyártók különösen nagy nyomás alá kerülnek a BYD ársokkja miatt. A kínai cég az elmúlt hónapban először előzte meg a Teslát a regionális elektromosautó-eladásokban: míg a Tesla értékesítéseinek volumene 49 százalékkal csökkent, a BYD-é 169 százalékkal nőtt. Szingapúrban már a legkelendőbb márkává vált, megelőzve a Toyotát is.
A hagyományos nagy gyártóknak hamarosan Kínán kívül is indokolniuk kell majd a lényegesen magasabb árakat, így az elektromosautó-verseny az árrések játéka lesz, amelyet csak kevesen nyerhetnek meg.