Visszatér a legendás cseh márka Magyarországra: ennek sokan fognak örülni

Visszatér a legendás cseh márka Magyarországra: ennek sokan fognak örülni

Pénzcentrum2025. április 25. 17:01

A legendás cseh Jawa motorkerékpárok visszatérnek a magyar piacra modern technológiával, de a klasszikus stílust megőrizve. A márka, amely a XX. század második felében meghatározó szerepet játszott a hazai motoros életben, indiai tulajdonban született újjá.  

A Jawa motorkerékpárok a második világháborút követő időszakban a magyar utcakép szerves részét képezték. A jellegzetes "csepptankos" kialakítású járművek stílusos megjelenésükkel és innovatív műszaki megoldásaikkal vívtak ki elismerést. Különösen népszerűek voltak az 1962-1974 között gyártott 559-es kódjelű 250/350-es típusok, valamint a hetvenes évek elején megjelent Californian modell - írja a vezess.hu.

A márka története 1929-ig nyúlik vissza, amikor František Janeček megalapította a vállalatot, miután felvásárolta a német Wanderer motorkerékpár-gyártó részlegét. A Jawa név a Janeček és Wanderer szavak összeolvadásából született.

A gyártó 1946-ban mutatta be a legendás Jawa 250 Perák modellt, amely innovatív kialakításával és megbízhatóságával nemzetközi elismerést szerzett. A márka különösen a keleti blokk országaiban vált népszerűvé, beleértve Magyarországot is. A rendszerváltás után azonban a Jawa nehézségekkel küzdött, termelése jelentősen visszaesett.

A 2000-es évekre a márka gyakorlatilag tetszhalott állapotba került, a Jawa 350-est még mindig az 1970-es évek technológiájával gyártották Dél-Amerika számára. A fordulópontot az jelentette, amikor a Jawa Motor eladta a névhasználati jogokat egy indiai cégnek 2018-ban.

Az indiai kapcsolat nem előzmény nélküli, hiszen már az 1960-as években is gyártottak Jawa-konstrukciókat az ázsiai országban, előbb Jawa, majd Yezd néven. Az indiai motorosok körében máig él a nosztalgia a cseh gépek iránt, amit a Mahindra & Mahindra felismert, és újraélesztette a márkát.

Az indiai tulajdonos klasszikus stílusú, de modern technológiával felszerelt motorkerékpárokat kezdett gyártani, amelyek fogadtatása minden várakozást felülmúlt. Az eredetileg tervezett néhány tízezer helyett ötvenezer darabot értékesítettek az első évben.

JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Az első modern típus, a 300 CL jelentős részben olasz mérnökök tervezése alapján készült. A motor 297 köbcentis, vízhűtéses, négyütemű, OHC-vezérlésű, négyszelepes egyhengerrel rendelkezik, amely 23 lóerős teljesítményt és 25 Nm nyomatékot biztosít. Az első kerékre kétdugattyús fék került, ABS-szel kiegészítve.

A magyar piacra most ez a konstrukció és több társa is megérkezik. Hamarosan hazai forgalomba helyezéssel, az európai szabályoknak megfelelő kivitelben lesz elérhető a 300 CL, valamint a 350-es motorral szerelt Bobber stílusú változat, illetve a modern megjelenésű JAWA 400 Geeny. Az érdeklődők május 31-én Győrben próbálhatják ki az újdonságokat.

Címlapkép: Fortepan / Faragó György

Címkék:
autó, márka, magyar, modern, hazai, cseh,