18 °C Budapest

Háború a helyekért: botrány a fővárosban!

Pénzcentrum
2008. augusztus 11. 05:40

A Fővárosi Közterületi Parkolási Társulás határozata értelmében augusztus elsejétől átlagosan 20 %-kal emelkedtek a parkolási tarifák a belvárosban. Ingatlanszakértőink segítségével arra kerestük a választ, hogy milyen megoldásokkal lehetne orvosolni a fővárosi parkolási gondokat. Követendő példa lehet a közelmúltban átadott - VII. kerületi - 341 férőhelyes robot-technológiával működő parkolóház.

Augusztus elsejétől egységesen háromszáz forintba kerül egy óra parkolás az V. kerületben. A fővárosi fizető övezetek között a kiemelt területeken a 430 forintot is elérheti az óránkénti parkolási díj, a kevésbé fontos területeken 115 forintot kell fizetni az autósoknak.

A REMAX szakértői szerint egy parkolóház rendszer kiépítésében a főváros közlekedési problémáinak megoldását követően lehet gondolkodni. A beruházás szerkezetétől, méretétől, helyétől és az alkalmazott parkolási technológiától függően körülbelül 15-20 év alatt térülhet meg egy ilyen jellegű beruházás. A helyszín megválasztásakor a megtérülési számítások pontosítása és a várható kihasználtság becslése érdekében a beruházóknak meg kell vizsgálni a környező területek forgalmát.


Amerikában évtizedek óta állnak a parkolóházak! (Forrás: webshots.com)
A kiemelt övezetekben a fejlesztők még mindig inkább szállodákat építenek, pedig a parkolóházak rövidebb idő alatt térülnének meg. A kevésbé frekventált területeken pedig még nem érné meg nagy parkolóházakat építeni, mert azokban az övezetekben még nem olyan súlyosak a problémák, emiatt alacsonyabb kihasználtságra lehetne számítani.

A helyi önkormányzati rendeletek építési szabályzata a lakóparkok, a szállodák és az irodaházak esetében is meghatározza a kötelezően létesítendő parkolóhelyek számát. Amennyiben helyhiány, műemlék jelleg, vagy a szomszédos épületek állaga miatt erre nincs mód, akkor érdemes lehet a fejlesztőknek társulni és egy parkolóház építésével kiváltani a fenti kötelezettséget.

Az önkormányzatok a fejlesztőkkel társulva például PPP-konstrukcióban (Public-Private Partnership), a parkoló kiváltásokból befolyt díjakból foghatnak ilyen beruházásokba. A magas kihasználtság ebben az esetben szinte garantált, mivel az önkormányzatok hatósági rendeletekkel képesek biztos forgalmat generálni az ilyen parkolókba.

A parkolóházak építése elsősorban az ingatlanfejlesztőket érintő befektetési lehetőség, nem kimondottan önkormányzati feladat. A helyi önkormányzatok leginkább csak hatóságként vesznek részt ezekben a fejlesztésekben. A Nyugat-Európában jól bevált P+R rendszer (parkolj és utazz) már hazánkban is ismert, de szakértők szerint a jelenlegi parkolóhelyeknek a sokszorosára lenne szükség.

A Duna House szakértője szerint is sokkal több parkolóházra lenne szükség Budapesten. A belvárosi parkolási gondokat az is enyhítené, ha az agglomerációból bevezető utak mentén a megfelelő tömegközlekedési kapcsolattal rendelkező területeken is építenének parkolóházakat, vagy növelnék a szabad parkolók területét.

A parkolóházak által alkalmazott magas díjak sokszor arra késztetik az autósokat, hogy inkább az utcán, vagy egy közeli nem fizetős övezetben parkoljanak. A parkolóházak elterjedésével valamelyest csökkenhetnének a jelenlegi négyszáz forint körüli óradíjak.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)


Rendezett sorokban parkolnak a finnek! (Forrás: fcmgroup.fi)
A beruházók középtávú megtérüléssel számolhatnak, folyamatosan magas kihasználtság mellett az időtáv rövidülhet. A fejlesztőknek elsősorban a viszonylag magas számú bérletes ügyfélkör toborzása lehet ebben a megoldására. A piaci igények felmérésére nem feltétlenül szükséges tanulmányokat készíteni, elég szétnézni a belső kerületekben.

A közelmúltban az Akácfa utcában átadott robot-technológiával működő parkolóházban 341 férőhelyet sikerült kialakítani. A 721 négyzetméter alapterületű épületben a hagyományos módon mindössze 140 autó elhelyezését lehetett volna megoldani. A 2,5 milliárd forintos fejlesztés beruházói 15-20 éves megtérülésre számítanak.

A dél-koreai fejlesztésű kezelőszemélyzet nélkül működő robotrendszer egy-másfél perc alatt helyezi el a tárolókban a járműveket. A szintén telek- és helyhiánnyal küszködő ázsiai országban már bevált ez a parkolási módszer, hazánkban még a széles körben történő elterjedése még várat magára.

A belvárosban köröző parkolóhelyet kereső autósok látványához hasonlítható a fejlesztők parkolóház építésére alkalmas területek keresése is. A Duna House szerint sokszor jogi és adminisztratív akadályokban ütközik az ilyen beruházások megvalósítása. A beépítetlen üres telkek száma minimális, sok esetben a meglévő rossz állapotban lévő épületek elbontásával lehetne csak fejlesztési területekhez jutni.

A koreai technológia európai megjelenése éveket váratott magára, de az ázsiai mérnökök és a magyar beruházók éppen időben találkoztak és közösen sikerült megvalósítani a modern parkolóházat.

Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

NAPTÁR
Tovább
2024. május 7. kedd
Gizella
19. hét
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm