Növekvő forgalomban emelkedett a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe a héten.
Kíváncsiak voltunk, nem tervezi-e az MNB, hogy néhány évvel az 1-2 forintosok után, bevonják az ötforintos érméket is. Cikkünk végén szavazhatsz, szerinted mi legyen legapróbb fizetőeszközünk sorsa.
Egyre több magyar nem tud mit kezdeni az 5 forintos érmékkel; vásárlóértéke ugyanis önmagában már aligha van, a boltosok viszont előszeretettel adnak vissza belőle - enyhe túlzással - akár 50 forintnyit is. Így többnyire csak a pénztárcákat nehezíti az apró, de sok családnál már otthon is a fiók mélyén kallódnak, vagy jobb esetben egy befőttes üvegben várnak a beváltásra.Valahogy úgy, ahogy néhány évvel ezelőtt volt az 1 és 2 forintosokkal, míg a Magyar Nemzeti Bank (MNB) meg nem elégelte a helyzetet és ki nem vonta legkisebb érméinket a forgalomból. Akkor arra hivatkoztak, hogy a döntés nemzetgazdasági szinten 3-4 milliárd forintos megtakarítást eredményez, a jókora lemorzsolódási arány mellett ugyanis az előállítási költség is rendkívül magas volt.
Ötös, Te drága!?
Az MNB tájékoztatása szerint jelenleg (2015. június 30-i adat) 491 millió db 5 forintos érme van forgalomban, a darabszám pedig egyenletesen, évi kb. 5,5-6,5 százalékkal (20-25 millió darabbal) növekszik. (Összehasonlításul: 2015. június 30-án mintegy 1,47 milliárd darab érme volt forgalomban az összes címletből együttesen, ami 6,3 százalékkal több, mint az előző év azonos időszakában.)
- fűzte hozzá az MNB.
Mivel a legkisebb címletről, ellenben a legnagyobb darabszámban rendelkezésre álló érméről van szó, így az előállítási költség is rendkívül magas lehet. Az is elképzelhető, hogy a fajlagos előállítási ár megközelíti a címletértéket (bár ennek kicsi az esélye, de az biztos, itt a legkisebb a marzs). Az MNB megkeresésünkre viszont mindössze annyit árult el:
Tehát a fajlagos előállítási költséget illetően csak tapogatózni tudunk. Főként, hogy csupán az érmék éves gyártási összköltségéről publikál adatokat éves jelentésében az MNB. E szerint tavaly 1,2 milliárd forintot emésztett fel az érmegyártás, 200 millióval többet, mint 2013-ban, és 300 millióval többet mint 2012-ben.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Mennek a levesbe az ötösök is?
Mindezt figyelembe véve tehát joggal merülhet fel a kérdés, nem tervezi-e az MNB, hogy az 1-2 forintosokhoz hasonlóan az 5 forintos érméket is kivonják a forgalomból.
- reagált megkeresésünkre az MNB. Hozzátették:
Egyelőre... (a szerk.)
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








