Pénzcentrum • 2025. szeptember 3. 17:03
Többet járnak a magyarok termelői piacra, mint az olaszok vagy a britek. Akik viszont távol maradnak, azok szerint a termelői piacok messze vannak, drágák és kényelmetlenek – derül ki a Budapesti Corvinus Egyetem vezetésével készült európai kutatásból.
A Magyarországon, Olaszországban és az Egyesült Királyságban végzett reprezentatív online felmérés szerint a megkérdezettek közel kétharmada (átlagosan 64,5%) vásárolt a megelőző hat hónapban termelői piacon. A legmagasabb arányt, 75%-ot Magyarországon mérték, a legalacsonyabbat az Egyesült Királyságban (51%). A vizsgálatban összesen 1814 fő vett részt 2023 végén, az eredményekről a Budapesti Corvinus Egyetem, a Newcastle-i Egyetem és a Debreceni Egyetem kutatói közös tanulmányt tettek közzé a közelmúltban az Agribusiness szaklapban.
Bár a vásárlási hajlandóság magas, sokakat visszatart a fizikai távolság: a válaszadók 52%-ának okoz ez gondot, leggyakrabban a briteknél, legkevésbé a magyaroknál. A távolmaradás második leggyakoribb oka a magasabb ár (35%) a szupermarketekhez képest, amit a magyarok emeltek ki leginkább. A nyitvatartási idő korlátozottságát – például, hogy csak hétvégi reggeleken, délelőttökön működnek – szintén sokan kifogásolták, főleg a magyar válaszadók.
A kényelem, az információhiány szintén sokakat – a válaszadók mintegy ötödét – tántorítja el, emellett a szűk termékkínálatot is gyakran kifogásolják. A brit válaszadók például rendszeresen panaszkodtak arra, hogy a termelői piacok kevésbé praktikusak a szupermarketekhez képest. A magyarok inkább a nyitvatartási időt és az információk hiányát jelölték meg problémaként, míg az olasz fogyasztók kevésbé érzékelték problémásnak ezeket a tényezőket.
Van igény és nyitottság ezekre a piacokra, ám ehhez az üzemeltetőknek és döntéshozóknak is alkalmazkodniuk kell a modern városi életmódhoz. Bár a magasabb árakon vagy a szűk választékon nehéz változtatni, de például a piacok nyitvatartását érdemes jobban a városi fogyasztók ritmusához igazítani – például péntek délutánonként (is) nyitva tartani, hogy a vásárlók friss alapanyagokkal készülhessenek a hétvégére. A könnyen megközelíthető, központi, akár irodaházak közvetlen közelében elhelyezkedő piacok szintén előnyben lehetnek. A Corvinus évente többször is tart termelői piacot: a vásárlóink értékelik a kényelmes helyszínt és a kedvező nyitvatartást, és nem utolsósorban a barátságos hangulatot
– mondta Török Áron, a Corvinus egyetemi tanára, a tanulmány első szerzője.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Közösségi élmény is
A kutatás szerint a termelői piacon vásárlók leggyakrabban középkorú, városban élő, felsőfokú végzettséggel rendelkező szellemi dolgozók, akiknek van gyermekük. A kisgyermekes családok körében különösen magas az érdeklődés: a gyermeknevelés 11%-kal növeli a vásárlási valószínűséget. Ezzel szemben az idősebbek kevésbé járnak termelői piacra. A piacra járók számára a termelői piac nem csupán beszerzési helyszín, hanem közösségi élmény is – sokan értékelik a személyes kapcsolatokat és az átlátható eredetű, szezonális termékeket. Tehát a termelői piacok szerepe nem csupán a helyi termékek forgalmazásában fontos, hanem hozzájárulhat a közösségi kapcsolatok erősítéséhez és a fenntartható fogyasztáshoz is.
A tanulmány szerzői arra is rámutattak, hogy a termelői piacok jelenlegi kommunikációja sok esetben nem hatékony. Célszerű lenne a közösségi médiában, célzott hirdetésekkel és információkkal jobban elérni azokat, akik nyitottak lennének a piacokra, de nem tudnak róluk eleget. A családosokat tematikus programokkal lehetne megszólítani, az atipikus vásárlókat (pl. diákokat, nyugdíjasokat) pedig célzott kedvezményekkel lehetne motiválni.
A Corvinus vezetésével készült kutatás világosan mutatja: nem elég, ha egy termék jó minőségű és helyi – elérhetőnek, megfizethetőnek és a mindennapi életbe illeszthetőnek is kell lennie. Ha ezt sikerül megoldani, a termelői piacok szerepe tovább erősödhet az európai élelmiszergazdaságban. A Corvinus rendszeresen rendez egyetemi termelői piacot, ahol az ott tanuló vagy ott végzett termelők hozzák helybe áruikat. Az esemény bárki számára nyitott, a következő alkalmat október 14-én, kedden 9.30-15.30 között tartják a IX. kerületi C épületük előtt.