Élesítette csodafegyverét a Tesco: vége a sorban állásnak, búcsúzhatunk a kasszáktól is

Pénzcentrum2023. november 20. 07:15

A Tesco olyan technológiát tesztel az Egyesült Királyságban, amely automatikusan regisztrálja a vásárlók által felvett árucikkeket, így nincs szükség a pénztárnál a vonalkódok beolvasására, de még az önkiszolgáló kasszáknál sem kell pénztárost játszanuk, csak automatikusan fizetni. Ehhez hasonló technológia idehaza a Decathlon áruházaiban működik jelenleg, a sportáruházban viszont az NFC-technológiával automatizálták a kasszákat. A magyarországi élelmiszerláncokban pedig egyre nagyobb hangsúllyal jelennek meg az önkiszolgáló kasszák. Nagy kérdés, ha a Tesco tesztje sikerrel zárul, itthon is meghonosítják-e az automata rendszert, illetve követik-e majd a technológiai változást a versenytársaik is.

A Tesco, az Egyesült Királyság legnagyobb szupermarketlánca olyan új technológiát tesztel, amelynek segítségével a vásárlóknak nem kell többé megvárniuk, míg "kasszás Erzsi" beolvassa a vonalkódokat a pénztárnál, sőt, még az önkiszolgáló kasszáknál is elég csak fizetnünk, a cechet automatikusan kiállítja majd a terminál.

A Daily Mail cikke szerint a rendszer érzékelők és kamerák kombinációjával követi a vásárlókat, ahogyan az áruházban navigálnak, és automatikusan rögzíti, hogy mit tesznek a kosarukba. Az üzletből való kilépéskor a vásárlóknak megjelenik egy lista azokról az árucikkekről, amelyeket az üzlet szerint kiválasztottak. A vásárlók ezt a listát a fizetés előtt ellenőrizhetik. Ezt az innovatív rendszert először a londoni Hammersmithben, egy Tesco-üzletben vezették be, miután 2021-ben Holbornban sikeresen kipróbálták a hasonló technológiát.

A technológiával kapcsolatban hamar megjelentek a személyiségi jogokra vonatkozó aggályok, ugyanakkor a Tesco tisztázta, hogy ez a rendszer nem arcfelismerést alkalmaz, hanem pálcikaalakra emlékeztető vonalakat rendel a vásárlókhoz. Ez a módszer lehetővé teszi a folyosókon keresztüli követést, és a polcérzékelőkkel együtt működik, amelyek mérik az eltávolított tételek súlyát. Ez elméletileg lehetővé teszi az üzlet számára, hogy pontosan meghatározza, hogy az egyes termékekből mennyit vett fel az adott vásárló.

A kezdeti problémák ellenére, amelyek a Hammersmith-i teszt során a pénztárgépek képernyőjén megjelenő hibás tételekkel kapcsolatosak, a Tesco továbbra is optimista. A vállalat a kísérletből származó adatokat a folyamat és a szolgáltatás folyamatos fejlesztésére használja fel. A vásárlói visszajelzéseket is figyelembe veszik majd, amikor arról döntenek, hogy a rendszert tovább bővítik-e.

Sarah Quiggin, a Tesco áruházi vásárlói élményért felelős vezetője elmondta, hogy ez a technológia a vonalkódok beolvasásával kapcsolatos kihívások egy részét hivatott kiküszöbölni. Kiemelte a vásárlók frusztrációját a "nem várt tételekre vonatkozó figyelmeztetésekkel a zacskózási területen" kapcsolatban, és reményét fejezte ki, hogy a "szkennelés nélküli" pénztárak egyszerűsíteni fogják a pénztári folyamatot.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Megy a trükközés az önkiszolgáló kasszáknál Magyarországon

Nemrég írtunk arról, hogy csalás miatt nyomoznak egy férfival szemben, aki a megvásárolni kívánt termékekre jóval olcsóbb áruk vonalkódjait ragasztotta fel, így az önkiszolgáló pénztárnál jóval kevesebbet fizetett. Ezt ötször is el tudta játszani, hatodszorra bukott le. A nagy hazai boltláncok közül szinte mindegyiknek vannak önkiszolgáló egységei, így szinte kivétel nélkül érintettek lehetnek hasonló bűncselekményekben.

Cikkünk megjelenése után sorra jelentek meg a közösségi médiában olyan jelentek, mennyire egyedien viszonyulnak a robotkasszák üzemeltetéséhez a magyarországi boltok. Az egyik ilyen TikTok videó tanúsága szerint például egy nagy drogéria-láncnál a vásárló helyett inkább a biztonsági őr kasszázik. Azt mondja, így elkerülhetők a jövőbeli kellemetlenségek.

A Pénzcentrum tavaszi körképéből pedig kiderült, hogy Magyarországon szinte mindegyik élelmiszerlánc, az Aldit leszámítva, már üzemeltet önkiszolgáló kasszákat. Jól látszik tehát, hogy a legtöbb piaci szereplő igyekszik új irányokat találni, és leváltani a humánerőforrás-igényes klasszikus pénztári mechanizmust. A számok így néztek ki 2023 tavaszán Magyaroszágon:

  • A Spar akkor közölte, náluk több mint 160 üzletben működik önkiszolgáló kassza, a számuk országszerte meghaladta a 650 darabot,
  • Az Auchan arról számolt be, hogy náluk mind a 24 magyarországi üzletben található már önkiszolgáló kassza. Így összesen 350 darab ilyen pénztárral rendelkeztek áprilisban.
  • A Tesco-áruházak közel 80 százalékában szintén működik már önkiszolgáló kassza.
  • A Penny tavasszal arról számolt be, hogy mindössze 12 üzletükben üzemelt önkiszolgáló egység.
  • A Lidl 78 áruházában szintén működött már ilyen rendszer.

Címkék:
vásárlás, tech, Tesco, pénztárgép, kassza, technológia, robotkassza, kasszás, önkiszolgáló, technológiai fejlődés, tesco global áruházak zrt,