Eldőlt az első dominó: egy csapásra jöhet gigadrágulás szinte mindenre

Pénzcentrum2021. június 29. 13:01

Az év eleje óta tapasztalt, eddig mintegy 14 százalékos gázolajár-emelkedés és a negatív tendencia várható folytatása miatt nem kerülhető el, hogy a fuvarozók a megnövekedett költségeiket a megbízói oldal felé kiajánlott fuvardíjakban érvényesítsék. Szakértők szerint számítani lehet arra, hogy a szállítási díjak növekedése a szállított termékek fogyasztói árában is visszaköszön majd hamarosan.

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary elnöksége a legutóbbi ülésén vizsgálta meg az üzemanyagárak elmúlt fél évben tapasztalható emelkedésének a fuvarpiacra gyakorolt hatásait. Sajtóhírek szerint meg kell barátkoznunk azzal a gondolattal, hogy sokáig 400 forint felett maradnak az árak az üzemanyag kutakon, ugyanis a nyersolaj világpiaci ára többéves csúcsra szökött, és az előrejelzések szerint semmi nem utal arra, hogy visszazuhanna.

Évek óta nem volt ilyen magas az olaj ára, a globális olaj- és üzemanyagkereslet pedig dinamikusan nő.

A hazai árufuvarozó vállalkozások közel 30 százalékát tömörítő NiT Hungary irányító testülete arra a megállapításra jutott, hogy a járványügyi veszélyhelyzettel összefüggő fuvarozói kihívások, így az eljutási távolságok és idők növekedése, valamint a gépkocsivezetők számára egyes tagállamokban kötelezően előírt korábbi PCR-tesztelések mellett az üzemanyagárak folyamatos emelkedése miatt is megérett a helyzet a fuvardíjak felülvizsgálatára és korrekciójára.

Minden drágulhat, amit fuvarozni kell

Dittel Gábor, a szervezet ügyvezető főtitkára arról beszélt, a külső körülmények változásai miatt az áremelkedésnek a leginkább kitett mikro- és kisvállalkozások mellett már a nagyobb vállalkozásméretű, hosszú távú szerződésekkel és jelentősebb tartalékokkal rendelkező fuvarozók sem képesek a megbízásokat a korábbi díjszinten kielégíteni.

A megfelelő fuvardíjjal nem fedezett tevékenység jelentősen visszaveti a fuvarozók bevételtermelő és versenyképességét, és az őszi fuvarozási csúcsidőszak közeledtével ez akár az ellátási lánc biztonságát is veszélyeztetheti. Eljöhet az a pont, amikor a vállalkozóknak egyszerűen már nem éri meg a régi árakon dolgozni, mert azzal csak veszteséget termelnek, a fuvardíjak nem fedezik a cég fenntartási költségeit

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

– magyarázta a szakértő, aki hozzátette, az év eleje óta tapasztalt, eddig mintegy 14 százalékos gázolajár-emelkedés, és az ezzel kapcsolatos további negatív prognózisok miatt nem kerülhető el, hogy a fuvarozók a megnövekedett költségeiket a megbízói oldal felé kiajánlott fuvardíjakban érvényesítsék.

Mint mondta, ilyen magas üzemanyagár esetében számítani lehet arra, hogy a szállítási díjak növekedése a szállított termékek fogyasztói árában is megjelenik. Mivel a megrendelőknek is többet kell majd fizetniük a fuvarokért, ezt a plusz költséget ráterhelhetik a vásárlókra, így az alapélelmiszerektől a ruházati cikkeken át egészen a kozmetikai termékekig mindennek felfelé kúszhat az ára az elkövetkező hónapokban.

Címkék:
drágulás, fuvarozás, árdrágulás,