Drága lesz az idei húsvét: zsebbenyúlós sonkavásárlás lehet a magyarok jussa

HelloVidék2021. április 1. 08:14

A szakemberek szerint a húsok és húskészítmények fogyasztói árának gyakori változását az alapanyagok szélsőséges árhullámzása okozza. Persze az elmúlt egy év megmutatta, hogy nem csak ez képes befolyásolni az árakat. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a koronavírus-járvány vendéglátásra gyakorolt hatása érzékenyen érintette ugyan a hústermékek hazai gyártóit, de a kiskereskedelmi forgalom bővülése részben képes volt ellensúlyozni a veszteségeket 2020-ban. A legnépszerűbb termékek forgalma emelkedett az elmúlt évekhez képest mennyiségben és értékben egyaránt, ennek fejében a sonka forgalma is kétszámjegyű növekedést produkált tavaly. Ennek apropóján annak járt utána a HelloVidék, hogy Húsvét közeledtével mennyre kell a zsebünkbe nyúlni sonkavásárlás esetén. Mire számíthatunk a boltokban az árakat és a termékeket illetően.

A Hússzövetség adatai szerint a járványt megszenvedő vendéglátó (HORECA) szektorba szállító húsipari vállalkozások, elsősorban kis és közepes méretű üzemek, hatalmas forgalomesést voltak kénytelenek elkönyvelni 2020-ban, miközben a kiskereskedelmi láncokkal kapcsolatban lévő cégek értékesítése stabil maradt.

A készítménygyártók lényegesen nagyobb forgalom-visszaesést érzékeltek, mint a frisshús-értékesítők. Mindezek hatására a kis és közepes méretű húsipari cégek eredménye valószínűleg drasztikusan csökkent tavaly, míg a nagyobb méretű, elsősorban kiskereskedelembe értékesítő cégek szolid pozitív eredményt könyvelhettek el. A húsfeldolgozók költségeit alapvetően meghatározó élősertésárakban az elmúlt két évben hatalmas volt a hullámzás. A 2019-ben közel 50 százalékos éven belüli áremelkedést 2020-ban 30 százalékos csökkenés követte.

A 2021-es évről Éder Tamás, a Hússzövetség elnöke korábban azt nyilatkozta, hogy az élősertés ára az idén néhány hét alatt több mint 25 százalékkal emelkedett, és a folyamatnak várhatóan még nincs vége, mivel a takarmánygabonák ára az elmúlt félévben 50-70 százalékkal nőtt.

Ha érdekel a cikk további része is, akkor olvasd el az írást teljes terjedelmében a HelloVidéken!

Címkék:
vásárlás, vállalkozás, NAV, per, húsvét, tévé, vendéglátás, vírus, sör, vidék, nők, növekedés, szén, usa, vb, kiskereskedelmi forgalom, it szektor, hellovidék, takarmány, bérek 2019, kap, hazai termék,