Pénzcentrum • 2019. szeptember 10. 18:02
Ma már szinte sehová sem indul el az ember okostelefon nélkül, pedig egyes helyzetekben még spórolni is lehet, ha otthon hagyjuk a mobilt. Angol kutatók a Bathi Egyetem kutatása szerint arra a megállapításra jutottak, hogy a bevásárlás közben mobilozók jelentősen többet költenek, mint aki magával sem viszi a telefont. Mutatjuk az okokat.
Mindenki más miatt nyomkodja a mobilját bevásárlás közben: vannak, akik a telefonon vezetik a bevásárló listát, mások programot egyeztetnek, vagy csak görgetik a hírfolyamot unalmukban, amíg várnak a kasszánál... A friss kutatás szerint viszont megérné otthon hagyni a készüléket a bevásárlás idejére, vagy legalább nem kivenni a táskából.
Aki a telefonját nézi vásárlás közben vagy éppen telefonál, egyrészt sokkal lassabban halad a sorok között, így hamarabb észrevesz valamit, amire nem lett volna szüksége, vagy csak megkíván, és beteszi a kosárba. Ráadásul, aki telefonál, valószínűleg hosszabb időt is tölt el a boltban, mert nem lép addig a kasszához, amíg a beszélgetés véget nem ér, így sokszor tesz még egy kört. Az alatt pedig tovább vásárol.
Ez nagy különbségnek tűnik, viszont a kutatók megadták rá a magyarázatot: a telefon éppen akkor tereli el a figyelmet, amikor szükség lenne rá. Elsősorban a bevásárló listáról. Azonban az okostelefon nem csak a figyelmet lopja el - így zavarunkban több minden kerülhet a kosárba - hanem általa több időt is töltünk a boltban. És minél inkább elkalandozik egy vásárló, annál több dolog jut eszébe, hogy mi van még otthon kifogyóban. Ráadásul a telefont görgetve még reklámokkal is szembetalálhatjuk magunkat, amelyek eszébe juttatják a vásárlónak, hogy enne egy csokit, vagy hogy mindig ki akarta próbálni azt az újfajta kávét, vagy azt, milyen rég csinált rántott húst, és kéne pár szelet karaj.
A Bathi Egyetem kutatója Dr. Carl-Philip Ahlbom elmondta: a kiskereskedők hajlamosak azt gondolni, hogy a vásárlás közben mobilozók nem fognak annyi pénzt ott hagyni az üzletben. Hozzátette:
Még a kisebb boltokban is ezerféle termék van - elég nagy mennyiség az emberi agy befogadó és feldolgozó képességéhez képest - tehát amikor vásárolunk, agyunk egyfajta robotpilóta üzemmódba áll. Amennyi hatás éri a vásárlókat manapság a boltokban, másként összeomlana az agy a sok információtól. Amikor céltudatosan vásárolunk, akkor ritkán történik meg, hogy meglátunk valamit a szemünk sarkából, ami aztán a kosárba kerül, vagy hogy különösebb hatást gyakorolnának ránk a boltok vevőcsalogató trükkjei. A kutatók szerint viszont, amikor mobilozunk vásárlás közben, ez a robotpilota kikapcsol, és egészen más attitűddel vásárolunk: letérünk a megszokott útvonalról, másként viselkedünk a boltban, másként hozunk döntéseket - és
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A svéd tanulmányok 294 vásárlásról gyűjtöttek adatokat, a bathi kutatók pedig további 120-ról, amelyben megismételték ugyanazokkal az alanyokkal a vásárlásokat mobillal és anélkül is. Bár a kutatás szupermarketeket vizsgált, hasonló eredmények jönnének ki pl. ruhaboltok esetén is - ezt valószínűsítik a kutatók.
Tehát bármire is használják a vásárlók a telefont- főként, ha hazatelefonálnak, hogy "kell-e még valami, itt vagyok a boltban"! - az több kosárba kerülő terméket, és nagyobb költést eredményez. Egyetlen dolog képez ez alól kivételt: amikor a telefont arra használják, hogy megnézzék, mennyi az idő. Ebben az egy esetben került kevesebb termék a kosárba.