A saját márkás termékek titkai: ezért tarolnak a diszkontok Magyarországon?

Háhner Petra2017. február 10. 05:45

A felmérések szerint a saját márkás termékek piaci részesedése még sosem volt olyan magas, mint mostanában, és a kereskedelmi láncok marketingtevékenységében is egyre nagyobb szerepet kapnak a saját védjeggyel ellátott árucikkek. De miért ilyen népszerűek ezek, tényleg jobban jár, aki  csak saját márkát vásárol?

A fogyasztók 100 forintjukból átlagosan 28-at áruházláncok saját márkás termékeire adták ki az utóbbi két évben, ha élelmiszert vásároltak - derül ki a Nielsen piackutató vállalat 2016-os felméréséből.

Ma már szinte minden termékkategóriában találunk ilyen termékeket: a friss és a fagyasztott élelmiszerektől kezdve a kozmetikumokon át a háztartási szerekig.

A saját márkákat az értékesítő lánc forgalmazza, és általában a cég nevével jelzi őket, de előfordul, hogy fantázianevet kapnak.

Rengeteg saját márkás terméket veszünk

Magyarországon az összesített FMCG piacot tekintve

megállt a kereskedelmi vagy saját márkás termékek évek óta tartó térnyerése az élelmiszer-kiskereskedelemben, ám piaci részesedésük így is enyhén nőtt 2016-ban: a 2015-ös 25 százalékról 26 százalékra emelkedett.

Az alacsony ár azonban nem mindig jelent ellenállhatatlan vonzerőt. A pszichológiai tényezők fontos szerepet játszhatnak a vásárlók döntéseiben, ezért bizonyos termékekből, például a szépségápolási és a háztartási és vegyi árukból inkább a márkásat vesszük. A gyártói márkák piaci pozíciója Magyarországon főleg azért marad erős, mert a termelő vállalatok szélesítették kínálatukat viszonylag sok úgynevezett B márkával, illetve a gyártók gyakran kínálják ezeket árengedményes akcióban.

Loading...

Már nem a gazdaságosság lényeg

Korábban a saját márkás termékek a gazdaságosság - és egyben gyengébb minőség - szinonimái voltak, hiszen ezeket általában olcsóbban lehetett megvásárolni, mint a prémiumnak tekintett gyártói termékeket. Ez ma már egyáltalán nem így van, bár a saját márka ára továbbra is általában kedvezőbb.

Az utóbbi években a legtöbb láncnak szívügyévé vált a saját termékek piaci részesedésének növelése: nemcsak forgalmazzák ezeket, hanem gyártanak, termékfejlesztéssel és marketinggel is foglalkoznak.

Különféle gyártókkal szerződnek le, és olyan is előfordul, hogy a nagy márkákat előállító gyártósoron készül egy-egy lánc saját márkás terméke - ugyanazokkal az eszközökkel, ugyanazzal a szakértelemmel, de nem feltétlenül ugyanazokból az alapanyagokból.

Azt is fontos tudni, hogy az áruházláncok saját termékei ugyanazokon a minőségellenőrzési és biztonsági teszteken esnek át, mint a gyártói termékek, mielőtt a boltok polcaira kerülnek

- írja a Saját Márkás Termékek Gyártóinak Egyesülete (Private Label Manufacturers Association, PLMA) nevű nemzetközi szervezet.

A legjobbak díjat is nyernek

Az esetek nagy részében tehát nem állja meg a helyét az az elterjedt feltételezés, miszerint sokszor csak a csomagolás különbözteti meg a saját és a gyártói márkákat. Az viszont egyre inkább igaz, hogy a saját márka nem a rosszabb minőséget jelenti. A magas minőségre való törekvésnek az is lendületet adhat, hogy már díjazzák is a legnépszerűbb kereskedelmi márkákat.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 
A QuDal elismerést azok a márkák kapják meg, amelyek kiemelkedő minőséget jelentenek a magyar fogyasztók számára.

A saját márkás termékek népszerűségét mutatja, hogy idén 43 termékkategóriát vizsgáltak, melyből például a Lidl diszkontlánc 19 kategóriában győzött. Ezek közé tartoznak a frissen csomagolt húsok, fagylalt, mosópor, csokoládé, sós ropogtatni valók (ropik, perecek), chipsek, instant kávék, vagy a kutya- és macskaeledelek. A lista nagyon változatos, népszerűek még az áruházlác saját márkás italai (borok, sör, szénsavas ásványvizek), fagylaltjai, cukorkái és mosóporai is."

A magyarokat továbbra is csak az ár érdekli?

A Pénzcentrum korábban felmérte, hogy mennyit lehet spórolni azzal, ha a gyártói helyett kereskedelmi márkákat választunk egy bevásárlásnál. Képzeletbeli bevásárlókosarunkkal összesen 20 terméket hasonlítottunk össze, és az eredmény meglepő volt.

Több mint 6 ezer forintot spóroltunk csak azzal, hogy a menő márkák helyett sajátmárkás terméket vettünk le a polcról, és így csaknem féláron tudtuk le a nagybevásárlást.

Az ilyen árucikkek közül leginkább a készételek, bébiételek és a testápolási termékek a népszerűek.

Azért vásárol saját márkás termékeket a magyar fogyasztók nagyobb része (57%), mert alacsony az áruk

- mondta el a Pénzcentrumnak Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen osztályvezetője.

Utána a kedvező ár/érték arány következik, 46 százalékos említéssel, a korábbi évekhez képest pedig többen mondják azt, hogy ugyanolyan jó a minőségük, mint a gyártói márkás árucikkeké (42%)

- tette hozzá az osztályvezető.

A magyar fogyasztókról régóta köztudott, hogy rendkívül árérzékenyek, de az is látszik, hogy messze nem mindenkinek ez az elsődleges szempont. A Harvard Business Review elemzésében szintén erre mutatott rá, amikor megvizsgálta, kik és miért választanak többségében saját márkás termékeket. Léteznek olyan vásárlók, akik valóban szinte csak ezeket teszik a kosarukba, de őket elsősorban nem az alacsony ár motiválja. Nekik az ár-érték arány a fontos, minőségi terméket keresnek, jó áron. Épp ezért azok az áruházláncok nagyon rossz úton járnak, akik a minőséget beáldozzák az alacsony ár érdekében.

Címkék:
élelmiszer, spórolás, lidl, saját márka, bevásárlás, áruházlánc, minőségellenőrzés,