Friss tej helyett inkább a tartósat vesszük

Pénzcentrum2013. május 29. 16:34

Nagyon népszerű italnak számít hazánkban a tej, a többség hetente több alkalommal is fogyasztja, bár a GfK Hungária Háztartáspanel adatai szerint 2012-ben újra kisebb mennyiségben, mint egy évvel korábban. Kedveltebb a tartós a frissnél és a legtöbb tej valamely hipermarket, vagy diszkont hűtőjéből kerül a családok otthonába. Az elmúlt évben az ízesített tejek iránti igény is nőni tudott, közülük a legnépszerűbb íz a kakaó. Kakaós ízesített tejet a kategóriát vásárlók kétharmada vesz.

Tejet szinte minden magyar háztartás vásárol, igaz ugyan, hogy mintegy 2 százalékkal újra kisebb mennyiségben - 2011-re a visszaesés 7 százalék fölött volt - mint egy évvel korábban. Egy átlagos tejvásárló háztartás alkalmanként 3 liternyit tesz a kosarába és egy évben átlagosan 31 alkalommal vásárolja a kategóriát. A magyarok több mint háromnegyede kedveli és hetente átlagosan 4 alkalommal iszik tejet - tájékoztatta lapunkat a GfK.

Magyarországon a tartós tej a legnépszerűbb, UHT tejet a magyar háztartások háromnegyede vásárol. Kartonos és zacskós friss tejet tízből átlagosan öt háztartás, míg kimért tejet mindössze két háztartás vásárol. Zsírtartalom tekintetében a 1,5 százalékos tej fogy a legjobban, ezt követik a 2,8 százalékos zsírtartalommal rendelkező termékek. Előbbit a háztartások háromnegyede, utóbbit a háztartások 60 százaléka vásárolja szívesen.


A legnagyobb mennyiségben a falvakban élő háztartások vásárolnak tejet, míg a legkevesebb tej a budapesti háztartásokban fogy. Regionális összehasonlításban a legintenzívebb tejvásárló háztartások Délnyugat-Magyarországon élnek, őket követik az északkeleti régióban lakók.

A kereskedelmi csatornák közül a fogyasztók legnagyobb - közel azonos - arányban a hipermarketek és diszkontok hűtőiből vásárolnak tejet. Ez utóbbi csatorna 2010 óta a többi csatornához képest jelentős mértékben erősítette meg pozícióit, részesedését 15,6 százalékról 21,8 százalékra növelve. A szupermarketek piaci részesedése 16 százalék körül alakul, a hazai láncok a független kisboltokkal együtt 2010 óta vesztettek vonzerejükből, így részesedésükből a tejpiacon.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Az ízesített tejek is népszerűek, az ízesített tejek iránti igény 2012-ben a megelőző évhez képest mintegy 6 százalékkal tudott nőni. A háztartások egyharmada vásárolt ilyen terméket 2012-ben, ám a tejhez viszonyítva lényegesen szerényebb mértékben fogyasztják a családok e kategóriát. Egy átlagos háztartás kilenc liter ízesített tejet vásárol egy év alatt, alkalmanként átlagosan egy liternyit egy évben összesen kilenc alkalommal. A legkedveltebb ízesítés a kakaós, melyet az ízesített tejet vásárlók kétharmada veszi, ezt követi a kávé és a madártej íz.

Regionális összehasonlításban a legintenzívebb vásárló háztartások - a tejhez hasonlóan - az ízesített tejek esetében is Délnyugat-Magyarországon élnek, őket követik a délkeleti régióban lakók. Intenzív ízesített tejfogyasztók a fiatal, 30 évnél fiatalabb háziasszony vezette, illetve az idősebb, 40-50 év közötti háziasszony vezette háztartások.

Címkék:
vásárlás, élelmiszer,