Ez a netes vásárlás legnagyobb veszélye: csak okosan!

Pénzcentrum2012. december 4. 05:32

Karácsonyhoz közeledve Magyarországon is sokan, sőt, a felmérések szerint egyre többen vásárolunk az interneten, nem csak magyar, hanem külföldi oldalakon is. A csúcsszezonban is érdemes vigyázni, hiszen a látványos akciók, különleges leértékelések jelentős részénél kellemetlen csapdákba is belefuthatunk.

Egy friss felmérés szerint ötből egy kedvezményes árucikkekre vadászó európai fogyasztó akciós termék helyett akaratlanul is hamisítványt vásárol. A vásárlási mintákat a Nielsen piackutató és a márkavédelemmel foglalkozó MarkMonitor elemezte, és azt állapították meg, hogy az olcsó, kedvezményes árucikkekre vadászó vásárlók közül sokan dőlnek be akaratukon kívül a hamisítóknak.

A kilenc hónapos vizsgálati időszakban hét ország, így Franciaország, Németország, Olaszország, Spanyolország, Svájc, az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok fogyasztóinak online vásárlási folyamatát elemezték a szakértők egyes luxustermékek vonatkozásában. Összesen 5 millió termékkeresést és annak vásárlási eredményét elemezték, amely során a vevők olyan kifejezésekkel kerestek az interneten, mint olcsó, akciós, diszkont, replika és hamis. Az elemzések során megállapították, hogy ötből egy vásárló a keresések eredményeként hamisítványokat kínáló weboldalon köt ki, ahol olcsó, de illegálisan kínált cikkeket talál. A konverziós ráta, vagyis, annak a mérőszáma, hogy adott számú látogatóból hány vásárolt is valamit, ráadásul magasabb volt a hamisítványokat kínáló oldalakon, mint a legális értékesítési felületeken - számolt be az eredményről a magyarországi hamisítások ellen küzdő Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).


A kutatás készítői arra figyelmeztetnek, hogy a hamisítók sok esetben megtévesztő módon tüntetik fel termékeiket, a valódi márkák akciós kampányainak szófordulatait és fényképeit alkalmazzák. A termékekről a gyanútlan vásárló könnyen hiheti, hogy valódiak. Sőt, mivel a hamisítványok ára rendre akár 25-50 százalékkal is alacsonyabb az eredetinél, az olcsó árukra vadászó vevők azt hihetik, jó üzletet csinálnak. Ezek a termékek ugyanakkor többnyire gyengébb minőségűek, egyes esetekben potenciálisan veszélyesek, ráadásul a vevők nem tudják érvényesíteni fogyasztói jogaikat, így nincs garancia vagy szavatosság sem esetükben.

Óvatosan a trükkös webshopokkal

Az internetes vásárlások során tehát ajánlott különös körültekintéssel eljárni - hívja fel a figyelmet a HENT. Gyakran segíthet, ha fórumokon, blogbejegyzésekben utánanézünk az adott eladóval kapcsolatba került személyek által írt véleményeknek, értékeléseknek.

Kifejezetten jó minőségű, drága termékek esetében a honlap felépítése és külleme is segítséget nyújthat a hamis termékek kiszűrésére: ezek és a kínált termékekről készült fotók alacsony minősége aggodalomra adhat okot.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Figyelmet igényelnek az olyan internetes honlapok, amelyek URL-jében az adott márka nevén (amely általában védjegy) kívül további elemek is találhatók (pl. www.ebay.com helyett www.ebay-sell.com), mert ezek arra engednek következtetni, hogy nem az eredeti termék hivatalos honlapját értük el.

Gyanúra adhat okot az is, ha nemzetközi márka esetében nem .com-ra (illetve az adott nemzetet jelölő végződésen kívül egyéb megjelölésre, pl. .uk, .fr, .it, .hu) hanem .net-re, .biz-re, stb. végződik az internetes honlap címe.

Amennyiben egy bizonyos termékről szeretnénk eldönteni annak valódiságát, eredetiségét, úgy hasznos lehet a termék nevét a hamisítással összefüggésben beírni valamely keresőmotorba (pl. "hamis XY", illetve több hasznos találat érdekében tanácsos angolul is megpróbálni ugyanezt pl. a "fake vagy counterfeit XY" keresőkérdéssel) és így sok olyan találathoz jutunk, amelyek útmutatást nyújtanak az adott eredeti termék és annak hamisított változatai közti különbségek azonosítására.

Sokszor a termék hivatalos forgalmazója maga hívja fel a figyelmet a hamisított termékek előfordulására és teszi közzé honlapján azokat az információkat, melyekkel vásárlói elkerülhetik a hamisított termékek vásárlását.

Címkék: