Parkolás-mizéria: szolgáltatás, vagy lehúzás?

Pénzcentrum2012. március 17. 07:58

Igencsak jó üzlet a parkolásért pénzt szedni, mi sem mutatja ezt jobban, hogy a parkolási zónák kezeléséért régóta nagy harc folyik a fővárosban. Az autósoknak - zónától függően - gyakran igen mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk, ugyanakkor nem ez az egyetlen alternatíva. A bevásárlóközpontok mélygarázsai, illetve parkolóházai jó szolgálatot tesznek. Arról nem is beszélve, hogy itt tényleges szolgáltatást kapunk a pénzünkért.

Igencsak jó üzlet a parkolásért pénzt szedni. Lapértesülések szerint évente 6,5 milliárd forint bevétel keletkezik Budapesten a fizetős parkolásból. Arról nem is beszélve, hogy a legfrissebb hírek szerint 2013-tól tovább növekszik a fizetős zónák területe szerte a fővárosban, melynek nyomán a legszerényebb számítás szerint is további egymilliárddal növekedhet a bevétel. Nem csoda tehát, hogy hatalmas harc folyik a zónák üzemeltetéséért.

A Pénzcentrum.hu is beszámolt arról, hogy a fővárosi önkormányzat elvesztette a parkolási pénzekért folytatott csatát; 2013. január 1-től törvényesen is a kerületek kezébe kerül a parkoltatás. A kerületek pedig - egyrészt a múltbéli rossz tapasztalatok miatt, másrészt mert rájöttek, hogy ez jó üzlet -, nem külsős cégre bízzák, hanem a maguk kezébe veszik az üzemeltetést.


Ugyanakkor van egy szűk szegmense a piacnak, melyre még a kerületek sem tudják rátenni a kezüket. Ez pedig nem más, mint a bevásárlóközpontok parkolóházai, illetve mélygarázsai. Bár kétségtelen, hogy a plázákban található parkolóhelyek száma eltörpül a fővárosban található összes fizetős parkolóhelyhez képest, ugyanakkor így is több tízezer autónak jut hely bennük. Arról nem is beszélve, hogy ezek esetében többnyire kézzel fogható szolgáltatásról beszélhetünk, szemben az utcai változattal. Kétségtelen tehát, hogy jó üzlet a parkoltatás, a bevásárlóközpontoknak ugyanakkor más tényezőket is figyelembe kell venniük, mielőtt meghatározzák tarifáikat.

Vizsgálódásunk szerint a legtöbb budapesti bevásárlóközpontban átlagosnak mondahatóak az árak. Összevetve a fővárosi tarifákkal se nem a legolcsóbb egy bevásárlóközpontban parkírozni, de bőven eltörpülnek a tarifák a legdrágább utcai zónákhoz viszonyítva. Arról nem is beszélve, hogy vannak bevásárlóközpontok, ahol ingyen parkolhatunk a nap 24 órájában.


Az Arena Plaza teremgarázsa például a hét minden napján, a nap minden órájában ingyenes, ezért sokan emlegetik az Arenát "autós plázaként" - mondta el a Pénzcentrum.hu érdeklődésére Nagy Nikoletta. A bevásárlóközpont PR menedzsere ugyanakkor hozzáfűzte, hogy mivel a parkolóház elhelyezkedése nem teszi lehetővé, hogy a lakosság ezt a parkolót P+R parkolónak használja, ezért számukra a díjmentes parkoló nem jelentett külön kockázatot. Ezért döntött úgy a tulajdonos, hogy ezzel az extra szolgáltatással teszi még kellemesebbé a vásárlást a látogatói számára.

Mint korábban említettük a parkolóházak mellett szól a tényleges szolgáltatás érve is. Először is, bár az üzemeltető általában csak azokért a károkért felelős, melyeket a szolgálatot teljesítő dolgozói figyelmetlenségből vagy szándékosan okoztak, s minden felelősség az üzemeltető felelősségbiztosítási kötelezettsége összegére korlátozódik - ennek ellenére jóval nagyobb biztonságban van az autónk egy fedett garázsban, mint kint az utcán. Itt nem feltétlenül a lopás kockázatára kell gondolni, hanem a környezeti hatások veszélyeire. Egy vihar esetén például egy fa aligha fog rádőlni autónkra egy mélygarázsban.

A parkolóházak díjszabása mindazonáltal számos tényezőtől függ. Függ attól, hogy a környéken milyen árak vannak, függ a környéken található parkolóhelyek számától, s természetesen függ tulajdonos belátásától. A tulajdonos ugyanis dönthet úgy, hogy a piaci árhoz mérten olcsóbban, vagy akár teljesen ingyen nyújtja ezt a szolgáltatást a vásárlócsalogatás jegyében. Éppen ezért akad a legtöbb bevásárlóközpontban számos kedvezmény is. Ilyen például a mozijegy mellé járó 2-3 órás ingyenes parkolás.

Mit tehetsz, ha jogtalanul bűntetnek meg?

A fővárosban egyre több gondot okoz az autósoknak az az eset, mikor hiába váltanak jegyet a legközelebbi parkoló automatából, mégis bírságot kapnak, mire visszaérnek a gépjárművükhöz, mivel az adott automata másik parkolás-üzemeltető társasághoz tartozik.

Ez a helyzet leginkább az útkereszteződéshez közeli parkolás esetén fordul elő kerülethatárnál, illetve a fővárosi-kerületi kezelésben lévő útszakasz találkozásoknál, például az Andrássy út, Bajcsy-Zsilinszky út környékén.

Fontos tudnunk, hogy a jelenlegi szabályozás szerint a "KRESZ-táblák"-nak kizárólag arra kell figyelmeztetniük, hogy fizető parkoló övezetbe érkeztünk, arra azonban nem, hogy esetleg másik társaság területéhez tartozik az adott övezet.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A parkoló automatán kell szerepelnie a következő információknak: a parkolás üzemeltető neve, címe, telefonszáma, a várakozási díj és pótdíj összege, a pótdíj mértékének változása, az a terület, amelyre az automatából parkolójegy váltható, illetve a hatályos rendelet megjelölése. Tehát jelenleg nekünk gépjárművel közlekedőknek kell odafigyelni, hogy kiválasszuk a megfelelő automatát.

Sokan nem tudják azt sem, hogy amennyiben az ellenőrzés időpontjában rendelkeztek az adott zónában érvényes parkolójeggyel, de azt nem megfelelően helyezték el -például az ajtó becsapásakor leesett a műszerfalról-, vagy a parkolójegy érvényességének kezdő időpontja és az ellenőrzés időpontja között nem telt el 5 percnél hosszabb idő, akkor lehetőség van a parkolójegy bemutatására.

Ezen bemutatást a parkolás-üzemeltető ügyfélszolgálati irodájában lehet megtenni, az ellenőrzés napjától számított 5 naptári napon belül. Ebben az esetben a pótdíjtartozást a parkolás-üzemeltető törli a nyilvántartásból. Azonban ezen lehetőséggel naptári hónaponként legfeljebb egy alkalommal élhet a gépjármű üzemben tartója, ha a bemutatás időpontjában az adott gépjárműre nincs 30 napnál régebbi jogosulatlan parkolási esemény miatt kiszabott és nem vitatott várakozási díjkülönbözet és pótdíjtartozás. Természetesen mobiltelefonos parkolás esetén is az igazolás ugyanígy mutatható be.

Mozgásában korlátozott személy esetén az eredeti és érvényes parkolási igazolványt a mozgásában korlátozott személyt szállító jármű első szélvédője mögött úgy kell elhelyezni, hogy előlapja a hatályosság és a jogosultság ellenőrzése céljából látható legyen. A hatályos jogszabályok nem adnak lehetőséget az igazolvány utólagos bemutatására a parkolás-üzemeltető társaságnál, annak elfogadásáról csak egyedi mérlegeléssel, méltányosságból kerülhet sor, jogszabályi kötelezettség hiányában.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége azt tanácsolja, hogy amennyiben nem sikerül rendezni a vitás ügyet a parkolás-üzemeltetővel, akkor a fogyasztók forduljanak a lakóhelyük szerint illetékes Békéltető Testülethez, mely a gyors és ingyenes eljárás lehetőségét kínálva nagyban hozzájárulhat a jogvita megoldásához. A pótdíj megfizetésének határidejére (15 napon belül) azonban nincs halasztó hatálya sem a parkolás-üzemeltetővel folytatott levelezésnek, sem a békéltető testületi eljárásnak.

 

 

 

Címkék: