Még mindig félünk kártyával fizetni a neten

Pénzcentrum2011. október 31. 08:02

Egy felmérés szerint a bankkártyás fizetést szívesebben választjuk személyes vásárlások alkalmával, mint online vásárlás esetén. A bankkártya, hitelkártya internetes használatának aránya csak minimális mértékben emelkedik.

Az online vásárlás térnyerése nem jár együtt az online fizetés terjedésével - ez az egyik legfontosabb megállapítása a KutatóCentrum online vásárlási szokásokat vizsgáló 2011-es E-Shopping Reportjának. Míg a rendszeres internetezőkön belül az online vásárlók aránya 1 év alatt 48 százalékról 61 százalékra nőtt, addig a bankkártya, illetve hitelkártya használatának aránya csak minimális mértékben emelkedett.

Online megrendeléskor a vásárlók kevesebb mint egyharmada fizetett bankkártyával - ez gyakorlatilag megegyezik az előző évi számokkal. A férfiak valamivel gyakrabban fizetnek ilyen módon, 38 százalékuk szokta online megrendeléskor bankkártyával is rendezni a számlát, míg a nőknek csak 22 százaléka.

Településtípus szerint ugyanakkor sokkal nagyobb különbségek figyelhetők meg: míg az e-boltokban a rendelés leadásakor a budapestiek 50 százaléka használja kártyáját fizetésre, addig ez az arány a kisvárosokban 23 százalék, a községekben pedig már csak 17 százalék. Ezért a webshopoknak elsősorban a vidéki lakosokat kell meggyőzniük a kártyás fizetés előnyeiről.

Továbbra is a készpénzes fizetés vezet, az e-boltok vevőinek 77 százaléka szokta ilyen módon is - postai utánvéttel, illetve futárnak történő készpénzes fizetéssel - rendezni a számláját. A második helyen az átutalás áll: a vásárlók 50 százaléka fizetett már átutalással online megrendeléskor. Ez a tavalyi évhez képest 6 százalékpontos növekedést jelent.


A személyes vásárlások alkalmával szintén a készpénzes fizetés a legelterjedtebb, ugyanakkor a vevők 83 százaléka bankkártyát vagy hitelkártyát is szokott használni. A kártyás fizetést - az online vásárláshoz hasonlóan - leginkább a budapestiek (92 százalék) és a nagyvárosiak (88 százalék) választják, de a községekben, illetve falvakban élők 74 százaléka is szokott így fizetni.

"Népszerűek az étkezési utalványok és a kuponok, illetve hűségpontok is. Utóbbiak elsősorban a nők körében, akiknek közel fele szokott ilyen módon fizetni. Ez is összefügg a közösségi vásárlást kínáló szolgáltatások sikerével, amelyek hasonló konstrukciót kínálnak online" - mondta el Györfi Anna, a KutatóCentrum kutatási projekt menedzsere.

Stagnál az egy főre jutó költés

Az egy online vásárlásra átlagosan fordított összeg nem változott jelentősen az elmúlt évhez képest. 2010-hez hasonlóan a legtöbben (61 százalék) maximum 10 ezer forintot költöttek el legutolsó online vásárlásuk alkalmával, több mint 40 ezer forintot pedig már csak az online vásárlók 7 százaléka fizetett ki.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Ugyanígy az egy év alatt elköltött összegek terén sem volt jelentős változás. Legjellemzőbb továbbra is a 10 ezer és 40 ezer forint közötti költés volt. 100 ezer forint feletti összeget ugyanakkor már csak az online vásárlók 15 százaléka fizetett ki egy év alatt. Annak ellenére, hogy az egyes vásárlók költése stagnált, az online piac összértéke nőtt. Ez annak köszönhető, hogy 2010-hez képest jelentősen több volt az online vásárló.



Nem érezzük biztonságban a pénzünket

Más felmérések is azt igazolják, hogy a biztonságérzet hiánya egyelőre a legjelentősebb akadálya az online vásárlásnak Európában, habár egyre gyakoribb az informatikai eszközök használata és a neten is terjed a bankkártyás fizetési mód.

A digitális forradalom számos európai országban támogatja az online vásárlás népszerűségét, de több millió vásárlót a gyenge biztonságérzet megakadályoz abban, hogy teljesen magukévá tegyék az online vásárlás élményét. Az európai fogyasztókat leginkább a biztonság miatti aggodalom akadályozza az online vásárlásban. Ez fontosabb volt, mint a szállítás költsége és kényelme, vagy a bankkártya hiánya.

Kimutatható ugyankkor az is, hogy kapcsolat van az online vásárlás iránti hajlandóság és az online bankolás között Európában. Azokban az országokban, ahol a fogyasztók magas aránya vásárol online, mint például Svédországban, Németországban, Nagy-Britanniában és Franciaországban, az online bankolók aránya is magasabb, szemben a dél-európai országokkal, ahol az internet-használat alacsonyabb, míg egyes kelet-európai országokban az online bankolás meglehetősen ritka.

Címkék: