Nyugdíjasok, figyelem: így csaphatnak be!

MTI2011. július 7. 17:02

Egyre több panasz érkezik a termékbemutatókra a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez, a fogyasztók a vállalkozások korántsem fogyasztóbarát magatartását kifogásolják.

A fogyasztóvédelmi civilszervezet közleménye szerint a termékbemutatókkal kapcsolatos problémák és visszásságok nem új keletűek, és még mindig nem csökkent azon vállalkozások száma, amelyek a fogyasztók hiszékenységére alapozva, elsősorban az idős és beteg embereket célozzák meg termékbemutatóikkal, ahol akár félmilliós vételárért használhatatlan, rossz minőségű termékeket árusítanak - írja a szövetség közleményében.

A FEOSZ hangsúlyozza: az említettek fogyasztók speciálisan védendő csoportjának minősülnek. A vállalkozások magatartása sokszor irányul a vonatkozó kormányrendelet kijátszására, a kötelező tájékoztatást sokszor ködösen, félreérthetően fogalmazva építik be szerződéseikbe, ezzel megpróbálják azt a látszatot kelteni, hogy a vonatkozó kötelezettségnek maradéktalanul eleget tettek.

A fogyasztóknak tudniuk kell, hogy termékbemutatók esetén, ha nem az üzletben vásárolták meg a terméket, akkor az áru kézhezvételétől számított 8 munkanapon belül indokolás nélkül el lehet állni a szerződéstől. Ez azt jelenti, hogy vissza kell kapni a teljes befizetett vételárat. Ha kapcsolt hitelszerződést kötöttek a vételár kiegyenlítésére, akkor az indokolás nélküli elállási jog gyakorlása a hitelszerződést is felbontja. A vállalkozásnak kötelessége írásban tájékoztatni a fogyasztót az elállási jog gyakorlásának lehetőségéről és határidejéről. Ha ugyanis ezt elmulasztja, akkor a szerződést semmisnek kell tekinteni, így ekkor a befizetett vételár ismét visszajár - írja közleményében a FEOSZ.

Magas szintű védelem a fogyasztóknak, a fogyasztókat kell oktatni

Magas szintű védelem a fogyasztóknak, a fogyasztóvédelmi jogszabályok átdolgozása, a az alternatív vitarendezési fórumok szerepének erősítése, a tudatos fogyasztói magatartás elősegítése: többek között ezen tényezők szerepelnek Magyarország IV. Középtávú (2011-2014) Fogyasztóvédelmi Politikájáról szóló vitairatban.

A Fogyasztóvédők Országos Egyesülete támogatja a megújulás jegyében történő változtatásokat, mivel egyetért azzal a kitétellel, mely szerint a fogyasztóvédelem új alapokra helyezésére, egyszersmind alapvető szemléletváltásra van szükség. E szerint a fogyasztót kell mindenfajta vizsgálat és az ezzel kapcsolatos törekvések középpontjába helyezni. Helytálló a vitaanyag azon okfejtése is, mely szerint a fogyasztóvédelmi jogszabályokat át kell dolgozni, és korszerűsíteni kell azokat a fogyasztók megfelelő védelme érdekében.

A fogyasztói érdekek védelme szempontjából kiemelkedő szerepük van az egyes hatóságoknak, ugyanakkor a fogyasztó számára jogvitája megoldása során az alternatív vitarendezési fórumként működő békéltető testületek állnak rendelkezésre. Így ezen szervezetek szerepét kell növelni, hatékonyságukat erősíteni, mind hatáskörük, mind eljárási szabályuk, mind az egyes döntések kikényszeríthetősége tekintetében. Örömmel vettük tudomásul, hogy az Országgyűlés Fogyasztóvédelmi Bizottsága 2011. július 5-i nyílt ülése - ahol egyesületünk képviselője is részt vett - után kiadott 4/2010-2014. sz. Állásfoglalása is hasonlóan foglalt állást.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem szabad figyelmen kívül hagyni ugyanakkor a vállalkozásokat sem a fogyasztóvédelmi politika kidolgozása során, és ahogy arra a vitairat rámutat, a hazai gazdaság erősítése szempontjából, a fogyasztók védelme érdekében is fontos a tisztességes és széleskörű verseny erősítése és biztosítása.

A Fogyasztóvédők Országos Egyesülete kiemelten fontosnak tartja a fogyasztói tudatosság szintjének emelését is. Ehhez pedig szükség van a fogyasztók képzésére, oktatására, ugyanakkor nemcsak a kiszolgáltatott fogyasztói réteg, hanem a vállalkozások képzésére is.

Egyesületünk bízik abban, hogy az Alaptörvényben is rögzített fogyasztói jogok és a megújulás jegyében történő szemléletváltoztatást követően a jövőben a Fogyasztóvédelmi stratégia megvalósítása során tett intézkedésekkel a fogyasztók konkrét tényleges és hatékony védelemben részesülhetnek. Ennek érdekében a vitairattal kapcsolatos javaslatainkat a fogyasztóvédelemért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium részére már korábban eljuttattuk és folyamatosan részt veszünk a társadalmi konzultációban.

 

Címkék: