Komoly károkat okozott a BKV-sztrájk: hova még a tarifaemelés?

Pénzcentrum2010. január 18. 08:47

A VEKE a károk megtérítését, a tarifaemelés visszavonását és a sztrájktörvény módosítását követeli. Súlyos vereséget szenvedtek az utasok és szenvedett a közösségi közlekedés ügye az elmúlt héten - derül ki a a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület közleményéből.

Az adófizetők pénzén játszadozó, az utasokat semmibe vevő városvezetés és kormánybiztos, BKV-menedzsment és az egymással is háborúzó szakszervezetek pulykapénz-színjátéka milliárdos nemzetgazdasági károkat okozott és havonta közel tízezer forintot fizető utasok százezreit hozta lehetetlen helyzetbe. A VEKE mindhárom felet felelősnek tartja a kialakult helyzetért és felszólítja mindegyiküket, kérjenek bocsánatot az utazóközönségtől, az adófizetőktől és teljes mértékben kártalanítsák őket!

A bocsánatkérésen túl azt is követeli a VEKE, hogy a havi bérletek érvényességét az elmaradt szolgáltatás napjainak számával hosszabbítsák meg, az éves bérlettel rendelkezőknek pedig 2011-ben ezzel arányos kedvezményt biztosítsanak. Elmaradt szolgáltatásnak tekinthető ugyanis a sztrájk hat napján túl a sztrájk előtti munkalassítás is, valamint azon esetleges napok, amíg a sztrájk után a Paraméterkönyv szerinti forgalmi rend helyreállítása maradéktalanul nem sikerül.

A VEKE a városvezetést is felszólítja, hogy a Fővárosi Közgyűlés januári ülésére terjesszék be a februártól esedékes, értelmetlen és káros, további utasvesztést eredményező tarifaemelés visszavonását! Álláspontunk szerint a kártalanításnak a bérletvásárlókon túl minden olyan munkáltatóra is vonatkoznia kell, akik bizonyíthatóan súlyos többletköltségekbe verték magukat a sztrájk miatt és minden olyan munkavállalóra, aki a szolgáltatás kimaradása miatt bizonyítható kárt szenvedett, például elvesztette állását.

Mindezen túlmenően a sztrájktörvény módosítását is szükségesnek tartják, mivel a közszolgáltatások körébe sorolt közösségi közlekedésnél garantálni kell az elégséges szolgáltatás biztosítását, mely az üzem jellegzetességei miatt a kibocsátott teljesítmény legalább 50 százaléka kell legyen, ágazatonként és területenként.


A rendszeres meghibásodások kiküszöbölése érdekében a főpolgármestert és a BKV vezetését is felszólítják, hogy közösen tegyenek kötelezettségvállalást a legrosszabb állapotú autóbusz és trolibusz típusok helyett megbízható minőségű, komfortos új járművek beszerzésére, továbbá az alkatrészellátás zavartalan biztosítására, a megfelelő létszámú karbantartó szakember felvételére! A január eleji tömeges jármű-meghibásodások rámutattak: a BKV karbantartási gyakorlataiban bőven van hiányosság és elmaradás, nem csupán a járművek életkorából adódnak a kimaradások, hisz a legújabb járművek is meghibásodtak.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Az immár hetek óta teljesen megbízhatatlan szolgáltatás nyomán borítékolható, hogy tovább fognak csökkenni a BKV jegyárbevételei, sokan autóra váltanak és meredeken nőni fog a bliccelők száma is. Az utasok lojalitása is megszűnt, mindhárom fél irányába. Az eredmény dugókban, környezetszennyezésben, időveszteségben, idegeskedésben, kevesebb BKV-bevételben és felbecsülhetetlen nemzetgazdasági károkban testesül tehát meg.

Nem a BKV-t kell megmenteni, hanem a budapesti tömegközlekedést. Ha kell, több, más szolgáltatóval és biztosan sokkal erősebb megrendelői és utasoldali kontrollal. A BKV megérett a totális változtatásra, züllötté és tarthatatlanná vált. Olyan közösségi közlekedési szolgáltatási rendszert kell létrehozni, ahol nincs az a szolgáltató, nincs az a szakszervezet, amely vissza tud élni a helyzetével és nincs az a politikus, amely fel tudná használni őket önös céljaira. Erre vannak európai példák, csak az szükséges, hogy ezeket észrevegyük és a közvélemény kikényszerítse az önös érdekeken való túllépést, az elengedhetetlen változtatást.

Címkék:
pulykapénz, sztrájktörvény,