Az internetezők 23%-a bankkártyáját is használja a neten

Pénzcentrum2009. december 21. 12:32

Magyarországon is egyre több az internetes áruház és évről évre többen veszik igénybe ezek szolgáltatásait. A MasterCard legfrissebb kutatásának célja az volt, hogy feltárja, milyen arányban élnek a magyar kártyabirtokosok az internetes fizetés lehetőségével, és milyen arányban használnak más fizetési eszközöket - például banki átutalást, postai utánvétet - amikor az interneten vásárolnak.

A 2009. nyarán végzett, ezer internetező, bankkártya birtokos megkérdezésével végzett felmérés kimutatta, hogy míg a válaszadók többsége mára túlesett az online vásárlás tűzkeresztségén, közel sem mindegyikük használja bankkártyáját a számla rendezéséhez. A bankkártyával rendelkező internetezők 72%-a rendelt már árucikket, szolgáltatást az interneten, ám ennek a csoportnak csupán harmada rendezte már bankkártyával a számla ellenértékét, tehát a teljes bankkártyával rendelkező, internetező közösség 23%-a tekinthető online kártyahasználónak.

A felmérésből kiderül, hogy míg az internetes áruházak ügyfelei nagyon sokfélék, a kártyával online fizetők elsősorban a fővárosi, iskolázott rétegekből kerülnek ki. Ezen belül is felülreprezentáltak a férfiak: míg a nők csupán 25%-ban, a férfiak 75%-ban képviseltetik magukat ebben a csoportban.

Az online fizetők többet költenek, mint azok, akik csak rendelnek a világhálón: míg a kártyát interneten használók átlagosan 10 100 forintot költenek egy-egy vásárlás alkalmával, addig a más fizetési módot igénybe vevő (üzletben, utánvétel) válaszadók átlagosan ennek csaknem feléért, mindössze 5 800 forint értékben vásároltak.

A kutatásból kiderül az is, hogy a válaszadók még nincsenek meggyőződve arról, hogy az internetes kártyás fizetés biztonságos, hiszen 61%-uk 5 pontból csupán három vagy annál kevesebb pontot adott ennek a fizetési formának. Ugyanakkor a MasterCard kutatásából kiderül, a bizalmatlanság nem a válaszadók saját negatív tapasztalata miatt alakult ki, inkább a fizetési módokkal szembeni tájékozatlanság valamint különböző "elrettentő" történetek eredménye.

Például arra a kérdésre, hogy "Tud-e Ön arról, hogy az interneten bankkártyával történő fizetés pillanatában a kereskedő honlapjáról átnavigál egy bank honlapjára, így Ön fizetéskor nem a kereskedőnek, hanem a banknak adja meg a személyes adatait?" a válaszadók 71 %-a nyilatkozta, hogy nem tudja, jóllehet azt is bevallották, hogy ez az információ nagyban növeli a biztonságérzetüket.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A beszélgetések során fény derült arra is, hogy a válaszadók szívesen kipróbálnák a fokozott biztonsági eszközökkel ellátott kártyákat, mint például a virtuális kártyát egyszer használatos kártyaszámmal, illetve a meghatározott kerettel működő online fizetésre kiállított kártyát.

A kutatás vizsgálta az internetes vásárlás motivációját is. A legtöbben (50%) jobb vételi árat remélnek az interneten, az összes további motivációs szempont ugyanakkor a kényelemhez köthető. Ezek szerint az internetes vásárlás leginkább azért vonzó, mert otthonról végezhető, nincs időhöz kötve, gyorsabb, mint az üzletben, nincsenek más vásárlók, eladók és nem utolsó sorban a Magyarországon nem kapható termékeket is meg lehet vásárolni.

Címkék: