Erősítene az EU az utasjogokon: ma az utasok fele jogilag védtelen!

Pénzcentrum2009. november 29. 08:02

Az Európai Bizottság tervei szerint a repülőjegyet, hotelszobát, autókölcsönzést magában foglaló nyaralási csomagokat az interneten vagy a belvárosi irodákban lekötő turisták biztosabb pénzügyi védelmet kapnának arra az esetre, ha a dolgok rosszul alakulnának.

A szervezett utazási formákról szóló 1990-es irányelv által biztosított alapszintű - a tájékoztatásra, az elvárt színvonal alatti szolgáltatások miatti kárfelelősségre és a fizetésképtelenség esetére vonatkozó - védelmet szeretné az EU kiterjeszteni az ún. "dinamikus csomagokra", amelyeket gyakran valamelyik honlapon vagy ezek valamely partneroldalán a fogyasztók maguk állítanak össze. A fogyasztó például online foglal repülőjegyet, majd átirányítják egy partnerhonlapra, ahol szállást vagy autókölcsönzést kínálnak.

Ezekre a csomagokra sok esetben jelenleg még nem vonatkoznak az uniós fogyasztóvédelmi szabályok, miközben a fogyasztók 67%-a azt hiszi, hogy a védelem ezekre is kiterjed. Amennyiben egy dinamikusan összeállított utazás során valami balul üt ki, az átlagosan majdnem 600 eurós veszteséget jelent a fogyasztónak.

A bizottság kezdeményezése ezért felveti, hogy a légitársaságok fizetésképtelenségével szembeni alapszintű védelmet a csomagban, illetve dinamikus csomagban lefoglalt szolgáltatásokon túl ki kellene terjeszteni az önállóan értékesített repülőjegyekre is, hogy ne fordulhasson elő olyan, mint a SkyEurope, vagy egyéb légitársaság csődjekor, mikor rengeteg turista rekedt a repülőtereken.

Mi a baj a mostani szabályokkal?

A jelenleg hatályban lévő, a szervezett utazási formákról szóló EU-s irányelv 1990-ben született, amikor még a nyaralások többségét utazási irodák katalógusaiból választották ki az ügyfelek. Ennek megfelelően az irányelv szabályai azokra az utazásokra vonatkoztak, melyek az utaztatás, a szállás, illetve az egyéb idegenforgalmi szolgáltatások közül legalább kettőt tartalmaztak.

A védelem mindössze a katalógusokban közölt információkra, az útlemondásra, a szolgáltatások színvonaláért viselt felelőségre, és az utazásszervező vagy a légitársaság csődje esetén szükséges védelemre terjed ki.

A fogyasztók által gyakran online lefoglalt jegyekre, vagy saját maguk által összeállított csomagokra tehát nem vonatkozik az irányelv, holott ma már az utasok 56 százaléka maga szervezi le nyaralását.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Mire figyelnének a jövőben?

Felül kellene vizsgálni, hogy a szervezett utazásoknak milyen új formáit kellene beemelni az irányelv hatálya alá. Ilyenek lehetnének a fogyasztó által az interneten ugyanazon oldalon összeállított csomagok; az együttműködő, összekapcsolt honlapokról összeválogatott csomagok, vagy akár a többnapos hajó- vagy vonatutak is.

A tájékoztatás terén is lenne mit frissíteni a jogszabályon, hiszen az elsősorban a katalógusokra összpontosít, a honlapokon nyújtott információkra nem.

Mivel az elmúlt években jelentősen megugrott a légitársaságok csődje, mérlegelni kell azt is, hogy a fizetésképtelenséggel szembeni védelmet kiterjesszék a repülőjegyvásárlásra is, vagyis a nem csomagban értékesített szolgáltatásokra is. Ez azt jelentené, hogy a légitársaság csődje esetén az utasok visszakapnák a pénzüket, vagy hazaszállítanák őket.

Címkék: