Mit szeretnek igazán a kínaiak? A hamis mobilokat!

Pénzcentrum2009. április 30. 17:02

Ismerős forma, ismerős színek, ismerős logó a hátlapon. Szinte olyan, mint az eredeti. A kínai Shenzen városának mobiltelefon-üzleteiben gyakorlatilag minden márka imitációját meg lehet vásárolni, sőt olyan is van, ami még az eredeti készüléknél is többet tud, csak éppen iPhone helyett Hi-Phone, Samsung helyett Sumsung márkanévvel van ellátva - olvasható a The New York Times online kiadásában -írja a hamisitasellen.hu.


Öt évvel ezelőtt a mobiltelefonok tervezése és gyártása meglehetősen sokba került, így ezek hamisítása nem volt kifejezetten vonzó anyagilag. Időközben azonban a technológiai fejlődésnek köszönhetően gyorsabbá és költséghatékonyabbá vált a készülékek előállítása, így a hamisítók is fokozatosan beléptek termékeikkel a piacra. Ma már egy öt alkalmazottal rendelkező cég is gyárthat ilyeneket, hiszen 100 mérföldes körzetben minden szükséges beszállítót megtalál.

A technológiai fejlődés kínai kisvállalkozások százai számára tette lehetővé, hogy hamis telefonok gyártására és értékesítésére alapozzák működésüket. Ezek többsége a kínai Shenzen városában működik. A helyi kiskereskedők tucatjai árusítják a Nokia, a Motorola, a Samsung, az iPhone és egyéb márkájú készülékek utánzatait. Az üzlet pedig jól megy nekik. A Gartner piackutató szerint ugyanis a Kínában évente eladott telefonok 20 százaléka shenzen-i készülék, a helyi, koppintott mivoltukra utaló kifejezést használva: shanzai mobil.

A kínai állam ugyanakkor nem sokat tesz a hamis mobilok értékesítésének visszaszorítása érdekében. Igaz, a múlt hónapban az Ipari és Információtechnológiai Minisztérium közleményben figyelmeztette az állampolgárokat a hamis készülékek veszélyeire, ami szerint az ezek által kibocsátott sugárzás nagyobb a megengedettnél. Az egyik állami sajtóorgánum arról is beszámolt, hogy néhány hete egy nő súlyos égési sérüléseket szenvedett a nadrágzsebében felrobbant mobilkészülék miatt.

Sok szakértő szerint a shanzai jelenség valójában a kínai gyártók kreativitását bizonyítja. Míg a készülékek első pillantásra olyanok, mint az eredetiek, néhány cég új funkciókkal fejleszti tovább ezeket, például nagyobb kijelzőt, jobb felbontású kamerát szerelnek beléjük, vagy két SIM-kártya kezelésére teszik alkalmassá a készülékeket. A gyakorlatban azonban a stratégiájuk egészen egyszerű: az ismert mobiltelefon-gyártók készülékeinek külső kialakítását és márkajelzését lemásolva olcsó mobilok millióit tudják eladni.

Címkék: