Olcsóbban és gyorsabban repülhetünk Európában!

Pénzcentrum2009. március 26. 14:00

Szerdán az európai törvényhozók megállapodtak egy olyan törvény létrehozásában, melynek eredményeként rövidülne, és ezáltal olcsóbbá válna az Európán belüli légi közlekedés, melyhez egységes európai égbolt kialakítására van szükség.

Néhány napon belül az EU közlekedési miniszterei pecséttel is ellátják az új törvényt, amely akár már nyár előtt hatályba is léphet. A 2002-ben útnak indított "egységes európai égbolt" projekt kialakításának befejezéséhez további intézkedésekre van még szükség, biztonsági célkitűzéseken túl a környezet, a kapacitás, valamint a költség- és járatok hatékonyságának javítása érdekében.

Brüsszel szerint a légi irányítás szigorúbb összehangolása révén akár 8-14 perccel is rövidülhetnek az utak Európán belül, ráadásul 11 százalékkal kevesebb üzemanyag is fogyna.

Az EU közlekedési biztosa, Antonio Tajani azt is elmondta, hogy évente ezáltal mintegy 16 millió tonnával kevesebb széndioxid kerülne a levegőbe.

A közös légifolyosók kialakítása persze nem azt jelentené, hogy az országok ezentúl nem rendelkezhetnek arról, hogy mely légitársaságok léphetnek be légterükbe, ezen joguk tehát továbbra is megmarad.

Az elfogadott törvény azt mondja ki, hogy úgynevezett funkcionális légtérblokkokat kell az országoknak közösen kialakítani, adott esetben akár harmadik országokkal is tárgyalást kell folytatniuk, hiszen a blokkok kialakításakor az országhatárok jelentőségüket vesztik.

Jelenleg a nemzetközi légijáratoknak rengeteg nemzeti légifolyosón kell átkelniük, melyek mozaikszerűen kapcsolódnak egymáshoz, gyakran olyan felesleges "köröket" leírva, amely hosszabb menetidőt, és ezáltal magasabb üzemanyag-fogyasztást eredményez.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Léteznek persze már összehangolt légtérblokkok, melyek közül a legnagyobb Németország, Franciaország és a Benelux államok között helyezkedik el, azonban a most elfogadott törvény értelmében 2012-ig minden tagállamnak kötelező lesz ilyen blokkot kialakítani.

A rendelkezés részeként a régi légiirányítási rendszereket is korszerűbbre cserélik majd. Az új generációs európai légiforgalmi szolgáltatási rendszer (SESAR) jelenleg még fejlesztés alatt áll.

Az intézkedések eredményeként az EU abban bízik, hogy 2020-ig akár meg is duplázódhat majd a légi forgalom. Jelenleg az EU repterein naponta 28 ezer járat indul útnak, 4700 társaság szervezésében.

Címkék: