Duplázódhat az égi forgalom, ha megszűnnek a légifolyosók

Pénzcentrum2009. március 24. 12:00

Új forgalmi rend lépett érvénybe hétfőtől Európa egén. A korábbi légifolyosós rendszert GPS-alapú forgalomrendezés váltotta fel, így akár kétszer annyi gép is megfordulhat a légtérben.

A GPS-alapú új rendszer feleslegessé teszi az eddigi légifolyosós szisztémát, melyben rádiójelek irányították a gépeket. A légi sztrádák rendszerében a repülőgépek csak meghatározott sávokban közlekedhettek, a reptéri leszállás pedig egyre inkább hasonlított az M7-es autópálya siófoki leágazásához egy nyári péntek délután.

Ennek azonban most vége. A repülőgépek a GPS-ek segítségével a legrövidebb, leggazdaságosabb úton juthatnak el úticéljukhoz, a több irányból történő érkezések miatt pedig jelentősen csökken a célállomás feletti várakozás ideje. Az új technológia segítségével akár évi négymilliárd eurót is megspórolhatnak a légitársaságok az Eurocontrol becslése szerint. A repterek körüli dugók csökkenésével a balesetek kockázata is jelentősen csökken.

A rendszert egyelőre a Maastricht-i légiirányító központban vezetik be, ahonnan a Benelux-államok és Németország északnyugati részének forgalmát irányítják. A központ évi 1,5 millió járatot kezel, ezzel London után a második legforgalmasabb kontroller az öreg kontinensen. A rendszert rövidesen teljes Európára kiterjesztik.

A szakértők szerint 2030-ig megduplázódhat a forgalom Európa egén: a mostani tízmillió járat helyett 20,4 millió repül majd át a légtérben évente. Az Eurocontrol szerint azonban legkésőbb 2025-ig az új GPS-alapú rendszer teljesen kiépül majd egész Európában, így bőven elbírnak majd a forgalommal.

Címkék:
m7 balesetek ma,