Támadnak a gagyi szaloncukrok, a csokimikulás visszavág

Orosz Márton2012. november 27. 15:19

Kiélezett a verseny az édességek piacán: miközben a gyártókat egyre inkább sújtja a visszaeső kereslet és a termékadó, a vevők egyre inkább a gyengébb minőségű, és a saját márkás termékek felé fordulnak. Kérdés, mi lesz idén a karácsonyi csúcsszezonban, és persze az sem mindegy, mi várható a szaloncukorfronton.

A csokoládék, cukorkák piacán is kiélezett a verseny Magyarországon: 2009 óta jelentős mértékben csökken a piac, a kereslet, a Népegészségügyi Termékadó (NETA) pedig még egy lökést adott ennek a negatív folyamatnak - mondta el egy keddi sajtó-háttérbeszélgetésen Sánta Sándor, a Bonbonetti csoport vezérigazgatója. A fogyasztók ennek hatására egyre inkább a rosszabb minőségű, alacsonyabb beltartalmi értékekkel rendelkező édességeket vásárolják, sok - egyre több- saját márkás csoki fogy, a gyártók pedig elbocsátásra kényszerültek (a Bonbonetti 70 fős leépítést hajtott végre). A cégvezető negatívumként említette, hogy szinte lehetetlen az egyre erősebb diszkontok termékkínálatába bejutni, mivel a diszkontláncok leginkább saját márkás termékeket, jól meghatározott beszállítóktól forgalmaznak.

A vezérigazgató - aki egyben a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke is- elondta, hogy Magyarország lemaradt az egy főre jutó csokoládéfogyasztásban: 3 kilogramm/fő az éves átlagfogyasztás, ez több mint 1 kilogrammal elmarad az európai átlagtól, és 7 kilogrammal a kontinensrekorder Nagy-Britanniától.

Mi lesz a szaloncukrokkal?

A karácsonyi fogyasztási-vásárlási csúcsszezon természetesen az édességfogyasztásra is komoly hatással bír - az éves forgalom 40 százaléka az ünnepi szezonban zajlik. Az biztos, hogy drágul a szaloncukor, részben a termékadó hatása (tavaly még sok áruházlánc az adó bevezetése előtt vásárolt fel készleteket, így nyomottabb áron tudtak értékesíteni), részben az áfa emelkedése miatt.

Sánta Sándor a Pénzcentrum.hu kérdésére elmondta: a saját márkák már a szaloncukroknál is intenzíven jelen vannak, a piacon - ami a becslések szerint 4000-4500 tonnás - a nagyobb márkák közül csak a (piacvezető) Bonbonetti, a Milka és a Szamos Marcipán készíti termékeit valódi csokoládéval, a többi szereplő (akik nagyjából a szaloncukrok kétharmadát állítják elő) gyengébb minőségű termékkel van jelen. A helyzetet rontja, hogy karácsony előtt felbukkannak szinte ismeretlen édességgyártók is, akik gyenge minőségű - és emiatt olcsó- szaloncukrot nagy mennyiségben állítanak elő.

A csokimikulásoknál ugyanakkor az elmúlt években megváltozott a helyzet, a szakember becslése szerint 85 százalék fölött van a valódi csokoládéból készülő termékek aránya.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Ukrán lesz-e a tibi csoki?
Idén tavasszal stratégiai szövetségi megállapodást jelentett be a Bonbonetti Csoport, az utolsó nagy hazai csokoládégyár és a világ 15. legnagyobb édességgyártó vállalata, a Roshen Confectionery Corporation. Miután a Roshen Csoport az európai terjeszkedéséhez megkapta a szükséges ukrajnai versenyhatósági engedélyeket, immár az utolsó akadály is elhárult, hogy a Bonbonetti hivatalosan is a Roshen Csoport részéve váljon.

A stratégiai partnerség keretében tavasszal megkezdett termelési együttműködés eredményeként a Roshen már több gyártási területet érintő beruházásról döntött. A hazai gyártás fejlesztésére szánt egymilliárd forint értékű beruházástól a Bonbonetti versenyképességének növelését várja az új befektető.

A Bonbonetti hazai pozíciójának erősítésén túl az együttműködés révén lehetővé válik a már ma is közel ötven országban jelenlévő márka további terjeszkedése elsősorban az európai piacokon. A Bonbonetti Csoport két nagy zászlóshajója - a szinte hungarikumnak számító piacvezető alkoholos praliné, a Cherry Queen és az utolsó Magyarországon gyártott nagy csokoládémárka, a tibi - előtt is új lehetőségek nyílnak meg a kooperáció eredményeként. Ezen neves, már régóta nagy népszerűségnek örvendő márkák továbbra is a Bonbonetti budapesti gyárában fognak készülni. Ezeken túl a jelenleg leginkább csokoládés termékeiről ismert Bonbonetti a jövőben új édesség kategóriákban is piacra lép.

 

Címkék:
csokoládégyár,