Generációváltás jön az első vállalkozó-generációnál

Pénzcentrum2010. március 3. 10:17

Első ízben találkozott kilenc iparág 51 jelentős magyar családi vállalatának tulajdonosa azzal a céllal, hogy tapasztalatot cseréljenek, képezzék magukat, és hogy érdekképviseletükkel foglalkozzanak. 

A családi vállalatok különös figyelmet igényelnek a közép-kelet európai társadalmakban, már csak azért is, mert a rendszerváltást követő időszak első vállalkozásalapítói mostanában lépnek nyugdíjas korba. A GDP-hez és a foglalkoztatáshoz jelentős részben hozzájáruló családi tulajdonú vállalatoknál az utódlás a következő 5-10 évben egyszerre, tömegesen zajlik majd le Magyarországon is - hívta fel a figyelmet a kockázatokra a konferenciát szervező Felelős Családi Vállalkozások Magyarországon Egyesület elnöke, Dr. Rudas László.

A családi tulajdonban lévő sikeres vállalatoknak általában csak egyharmada éli túl jelentősebb visszaesés vagy csődhelyzet nélkül az utódlást - tájékoztatott a tapasztalatokról Dr. Gelléri Péter az egyesület és a Family Business School szakmai vezetője. Ráadásul - ahogy arra előadásában Varga Szabolcs is rámutatott - nálunk hiányoznak az öröklést és utódlást zökkenőmentesen kezelő olyan megoldások, mint a magánalapítvány és a trust. Időszerű volt tehát a vállalkozásaikat "gyermekeikként" nevelő és fejlesztő üzletemberek fórumának létrejötte, amelyen hazai és nemzetközi példákból, módszerekből tanulhatnak, hogy eredményesebben vegyék fel a küzdelmet a rájuk váró kihívásokkal.

A téma aktualitását és az érdeklődést jól mutatja, hogy a vártnál lényegesen többen, 51 cégtől összesen 86-an jelentek meg a tanácskozáson. Első, második és néhány harmadik generációs vállalkozás alapítói és utódaik cseréltek eszmét a konferencián. A résztvevők gazdasági súlyát jól jellemzi, hogy vállalkozásaik összességében mintegy 200 milliárd forintnyi árbevételt képviselnek és több mint tízezer főt foglalkoztatnak. A hagyományos és a modern technológiai iparágak képviselői egyaránt jelen voltak. Nők és férfiak, alapítók és utódok, vidékiek és fővárosiak hasonlóképpen mintegy fele-fele arányban képviselték magukat - nyilatkozta Kürti Tamás az egyesület alelnöke. A találkozó lehetőséget teremtett a vállalkozói közösség bővítésére is. Számos résztvevő a helyszínen csatlakozott az egyesülethez, amely így mind nagyobb súllyal tudja képviselni a szektor értékeit, érdekeit és egyre jobban képes támogatni a tapasztaltcserét, a képzést és a kutatást.

A Felelős Családi Vállalkozások Magyarországon Egyesület (röviden FBN-H) a családi cégek létrehozását és működtetését segíti azért, hogy az általuk felhalmozott anyagi és szellemi értékek hosszú távon hozzájáruljanak a családok, a vállalkozások és a nemzeti kultúra fejlődéséhez, felhalmozott megtakarításaik pedig működő tőke formájában Magyarországon maradjanak. A vállalkozások létrehozásához és működtetéséhez az egyesület szakmai, integrációs, képzési, kutatási támogatást nyújt, valamint elősegíti együttműködésüket, tapasztalatcseréjüket és érdekeik érvényesítését.

Címkék: