Ki a legjobb válságkezelésben?

Pénzcentrum2010. február 22. 16:47

A Budapest Bank tavaly első alkalommal hirdette meg a Business Partner-díjat, mellyel a példaértékű válságkezelő megoldásokat bemutató kis- és középvállalatokat díjazza.

Munkahelymegtartási pályázat, átképzés, új termékek és szolgáltatások bevezetése, intenzívebb marketing - leginkább ezekkel a lépésekkel csökkentették tavaly a válság hatásait a cégek. A Budapest Bank vezetőiből álló zsűri a beérkezett pályázatok közül három céget választott ki, akik széleskörű és újszerű megoldásaikat a pályázati anyag beadását követően egy kisfilm segítségével mutatták be. A bank önálló pénzügyi kultúra-fejlesztő kiadványa, a MOST! magazin online oldalára, a Mostmagazin.hu-ra feltöltött filmek alapján a weboldal látogatóinak szavazatai döntötték el az első három helyezés sorrendjét. Az ünnepélyes díjátadóra február 19-én a Gundel Étteremben került sor.

Az első helyen a veszprémi székhelyű Plasticor Műanyagfeldolgozó Kft. végzett, amely a termékfejlesztés és az energiafelhasználás racionalizálása mellett még a konkurenciával is összefogott egy olyan üzletért, melyre egyedül nem pályázhatott volna. A második díjat a kiskőrösi Agro Line Gépgyártó-, Fejlesztő és Kereskedő Kft. kapta, amely a szakképzett és értékes munkaerő megtartása érdekében csökkentette a munkaidőalapot, s az átmeneti megrendelések hiánya miatt felszabaduló időt karbantartó, állagmegóvó munkákra és weblapfejlesztésre fordította. A harmadik helyezés a debreceni Újhelyi Autó Márkakereskedés és Szerviz Kft. nyerte el, amely célratörően újratárgyalta megállapodását üzleti partnereivel, az elért kompromisszumok hatására 120 millió forintos beruházást sikerült 40 millió forintra leszorítani.

A pályázatokból kiderült, hogy a vállalkozások számos lépést tettek a válság negatív hatásainak minimalizálására. Az új munkatársak felvétele helyett például átképzéssel oldották meg az új feladatok ellátását, a fejlesztésekhez, fenntartáshoz szükséges forrásokat pályázati támogatásokból igyekeztek megszerezni. A költségek csökkentését és a tevékenység racionalizálását gyakran előzte meg belső átvilágítás és piaci felmérés, majd mindezt követte a bérelt ingatlanok olcsóbbra cserélése, a beszállítók versenyeztetése.

A krízis ugyanakkor több esetben előrehozott fejlesztésekre, innovációkra is rábírta a cégeket. A kiesett megrendeléseket sokan új termékek és kiegészítő szolgáltatások bevezetésével kompenzálták, kiterjesztették hirdetési körzetüket a határon túlra, vagy saját telephelybe, raktárba ruháztak be (kihasználva az építő- és építőanyag iparban kialakult alacsony árakat). A nehéz körülmények a piac összes szereplőjét rugalmasságra kényszerítették: a kkv-k beszállítóikkal megállapodtak a rugalmasabb fizetési feltételekben, ugyankor a vevőikkel szemben is hajlottak a hosszabb fizetési határidők, speciális árak kidolgozására. Abban azonban a legtöbb vezető egyetértett, hogy a minőségből nem szabad engedni, a versenyképességet mindenképp meg kell őrizni. Ebben a bank is segítségükre volt: az ügyféllel együttműködve kidolgozták a hitelek meghosszabbítását, átalakítását, a lízingkonstrukciók átütemezését.

Címkék: