Válságban a luxusmárkák: lehet, hogy ketchupot kellene árusítaniuk?

Pénzcentrum2009. augusztus 4. 15:02

A válság bizony a világ luxusmárkáit sem hagyja érintetlenül: a legnagyobb cégek, a Louis Vuitton-tól kezdve a BMW-ig egyaránt hónapok óta tartó forgalomcsökkenéssel szembesülnek. Talán új termékekben, mondjuk ketchup-ban, vagy majonézben kellene gondolkodniuk? Egy friss tanulmány szerint igen.

A Journal of Consumer Psychology egyik tanulmánya szerint a vásárlók gyakran vakon bíznak a luxus-, vagy csak luxusnak hitt márkákban, így ha egy jól ismert cég az eredeti termékével még köszönőviszonyban sem lévő portékával rukkol elő, a siker szinte biztosan borítékolható.

A fogyasztókban ugyanis egy olyan márka, mint mondjuk a Cartier erős pozitív érzést vált ki, amelyik érzést könnyen át lehet ültetni egyéb termékekre, mondjuk bútorra, sajtra, vagy akár ketchupra is.

A Houstoni Egyetem marketing tanszékének professzorai több kísérlet során is bizonyítékot kerestek az állításra, méghozzá sikerrel. Az egyik kísérlet alkalmával egy, a kísérleti alanyok előtt ismeretlen, Prince márkájú spagetti-szósz reklámját mutatták be, méghozzá kétféle változatban. Az egyik csoport számára a reklám luxus-márkaként állította be a terméket, a másik változat olcsó, gazdaságos jelzőt használt.

Mindkét csoport kedvezően fogadta a terméket, azonban arra a kérdésre, hogy mit szólnának, ha a Prince hat másik termékkel - ketchuppal, borral, sajttal, asztalterítővel, edénykészlettel és mosogatószerrel - is előrukkolna, erősen eltérő válaszok érkeztek a két csoport tagjaitól. Míg a "luxus-spagetti" reklámot végignéző csoport azt állította, hogy ezeket a termékeket is kipróbálná, addig a másik társaság nem volt annyira nyitott a többi termékfajta iránt.

A második kísérlet annyiban különbözött az előzőtől, hogy itt a terméket ki is próbálhatták az alanyok: mindkét csoport ihatott a mangó lassiból, de az egyikük abban a hitben tette ezt, hogy az egy luxusmárka terméke, míg a másik olcsónak hitte. Ezek után itt is ugyanazt a kérdést tették fel: mit szólnának, ha az adott márka egyéb termékeket is gyártana, amire a válaszok is pont ugyanúgy hangzottak, mint a korábbi kísérletnél

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Hogy mire érdemes következtetniük ebből a luxusmárkákat gyártó vállalatoknak? A tanulmány készítői szerint a mostani válság miatt nem árt szélesíteni termékportfoliójukat, méghozzá olyan, kisebb értéket képviselő portékákkal, amiket a szűk pénztárcájú, de márkahű vásárlók is megengedhetnek maguknak.

Egy autóra például most keveseknek futja, de mondjuk 10 dollárt még viszonylak sokan hajlandóak lennének elkölteni egy flakon BMW-ketchupra. Vagy ha a Guccinál nem csak százezrekbe kerülő szandálok, hanem flip-flop is kapható lenne, sokan már csak a vásárlás öröméért, vagy a márka iránti rajongásukért is megvennék a terméket, anélkül, hogy lelkiismeret furdalást éreznének.

Persze a palettabővítésnek is megvan a veszélye, amit a legjobban talán a Pierre Cardin esete példáz: 1988-ban több mint 800 termékfajtával jelent meg a világ 94 országában, ennek ellenére a profitja csökkent. Mivel a Cardin neve egyre több, egymással semmiféle összefüggést nem mutató terméken megjelent, a márka luxus státusza szinte teljesen elveszett.

Címkék: