Pénzcentrum • 2025. szeptember 29. 12:16
Az athéni repülőtéren jelentős késésekre kell számítani, miután a légiirányítók csökkentették az óránként kezelt járatok számát.
Az athéni nemzetközi repülőtér légiirányítói múlt pénteken bejelentették, hogy a túlzott munkaterhelés miatt korlátozzák az óránkénti fel- és leszállások számát. A nyári csúcsidőszakban jellemző 36 helyett mostantól csak 28 érkezést kezelnek óránként - írja az Euronews.
A gyakorlatban ez 20 perctől akár 2-3 órás késéseket is jelenthet minden járat esetében. Az Aegean Airlines közlése szerint a döntés mintegy 25 százalékkal csökkentette az érkezési kapacitást, ami reggel 30-40 perces késéseket okozott, amelyek a nap folyamán tovább növekedtek.
Az utasoknak azt javasolják, hogy utazás előtt vegyék fel a kapcsolatot légitársaságukkal járatuk állapotának ellenőrzése érdekében.
A légiirányítók döntése feszültséget okozott a szakszervezet és a kormány között. Christos Dimas közlekedési és infrastrukturális miniszter hangsúlyozta, hogy a légiirányítók fizetése már így is magas, míg a szakszervezet szerint ez "dezorientáló taktika, amikor a bérköltségeink 38 országból a 33. helyen állnak".
A miniszter kiemelte, hogy más európai repülőtereken még rosszabb a helyzet, és hogy az Európai Bizottsággal együttműködve egy 364 pontos, 7 pilléren alapuló cselekvési tervet hajtanak végre, amelyről hathetente készül előrehaladási jelentés.
A terv egyik pillére a Görög Polgári Légiközlekedési Hatóság (CAA) közjogi jogi személlyé alakítása, ami nagyobb adminisztratív autonómiát biztosítana számára. Jelenleg a CAA közvetlenül a miniszternek jelentő autonóm ügynökség, ami azt jelenti, hogy még a mindennapi ügyekhez, például takarításhoz vagy karbantartáshoz is miniszteri aláírás szükséges.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A légiirányítók szakszervezete közleményében csalódottságának adott hangot a miniszter nyilatkozatai miatt. Rámutattak, hogy a májusi és júniusi találkozók óta nem találkoztak a miniszterrel, és szeptember 1-jén kért újabb találkozójukra sem kaptak választ. A szakszervezet szerint félrevezető a fizetésük összegére hivatkozni olyan módon, amely mesterségesen felnagyítja a számokat. Hangsúlyozták, hogy "a görög adófizető egyetlen eurót sem fizet", mivel a díjakat a légitársaságok által fizetett légiközlekedési díjakból finanszírozzák, és ezek 90 százaléka külföldi légitársaságoktól származik.
Az Eurocontrol 2023-as adatai alapján a görög légiirányítók a 38 szolgáltató közül a 33. helyen állnak a repülési óránkénti bérköltség tekintetében, míg termelékenység szempontjából az ötödik helyen. Termelékenyebbek, mint például Németország, Spanyolország, Svájc és Olaszország, miközben béreik alacsonyabbak, mint Bulgária, Románia, Horvátország és Szlovénia esetében.
A Hellén Légiközlekedési Szolgáltató (HASP) ugyanakkor a 38 szolgáltató közül a legolcsóbb a légiközlekedési szolgáltatások nyújtásának költsége szempontjából.