Nem verik nagy dobra: rengeteg magyarnak járhat félmilliós kártérítés, ezt kell benyújtani érte

Gosztola Judit2025. február 14. 16:04

A poggyászkésés, elvesztés, lopás vagy sérülés nemcsak stresszes, hanem költséges is lehet. Fontos, hogy tisztában legyünk a jogainkkal, és hogy megfelelő lépéseket tegyünk annak érdekében, hogy minimalizáljuk a problémákat, és ha kell, kompenzációt kapjunk. Az esetek többségében a légitársaságok kártérítést biztosítanak, de fontos, hogy időben és megfelelő módon jelentsük a problémákat, hogy érvényesíteni tudjuk a kártérítést.

A repülőjegy megvásárlása után az egyik legfontosabb dolog, amire figyelnünk kell, az a poggyászunk biztonsága. Bár a légitársaságok mindent megtesznek, hogy megakadályozzák a poggyászkéséseket, elvesztéseket, vagy egyéb problémákat, előfordulhat, hogy mégis ilyen helyzetbe kerülünk.

De mi a teendő, ha a poggyászunk nem érkezik meg, eltűnik, megsérül vagy akár ellopják? Az alábbiakban részletesen bemutatjuk a legfontosabb lépéseket és jogokat, amelyeket ilyenkor érdemes ismerni.

Poggyászkésés

Ha a poggyász nem érkezik meg a kívánt célállomásra, a legelső dolog, hogy azonnal értesítsd a légitársaság munkatársait. A legtöbb nagyobb repülőtéren van külön poggyászkésési pult, ahol bejelentheted, hogy a csomagod nem érkezett meg. Fontos, hogy a repülőjegy és a poggyászfeladó szelvényt tartsd kéznél, hiszen ezek alapján tudják azonosítani a csomagodat

Ezen kívül érdemes feljegyezni a repülőgépre történő felszállás előtt kapott poggyászazonosítót, amit a biztonság kedvéért őrizni kell. Amennyiben a csomag nem kerül elő egy-két napon belül, a légitársaság kompenzációval segíthet (például vásárlási utalványokkal), hogy addig is pótold a szükséges ruházatot és egyéb alapvető dolgokat.

Elveszett poggyász

Ha a poggyász teljesen eltűnik (pl. elveszik a rendszerben, vagy a repülőtéren nem találják), a következő lépés a formális kárigény benyújtása. Ilyenkor a légitársaságok kötelesek visszafizetni a poggyász értékét, amennyiben azt nem találják meg.

A kárigényt a légitársaság ügyfélszolgálatánál kell benyújtani, és általában mellékelni kell a szükséges dokumentumokat, mint például a poggyászcímkét, repülőjegyet, illetve részletes leírást a csomagról. Az Európai Unióban a poggyászbiztosítási kártérítési határ évente meghatározott összeg, amit a légitársaságoknak biztosítaniuk kell. Az egyes országokban eltérhet a kártérítési szabályozás, ezért érdemes tisztában lenni az adott jogszabályokkal. A hivatalos oldalon ez a tájékoztatás olvasható:

Ellopott poggyász

Ha a poggyászodat ellopják, azonnal értesítsd a helyi rendőrséget és a repülőtéri biztonságot. A legtöbb esetben a légitársaságok kártérítést fizetnek, ha a poggyász eltűnése a cég hibájából történt (például nem megfelelő kezelési szabványok miatt), de ha a lopás a repülőtéren történt, akkor a biztosító társaságokat és a rendőrséget kell bevonni.

JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A rendőrségi jegyzőkönyvet mindenképp meg kell őrizni, mert enélkül nem tudod érvényesíteni a biztosítási kártérítést. A repülőtér biztonságához tartozó kamerafelvételek is segíthetnek a nyomozásban.

Megrongálódott poggyász

Ha poggyászod megsérül a repülés során, az első lépés, hogy azonnal jelentsd a problémát a légitársaságnál. Ilyenkor is szükséges a poggyászfeladó szelvény és a sérülés pontos leírása, valamint fényképek készítése a sérülésekről. A sérült poggyászt legjobb, ha azonnal átveszi a repülőtéri poggyászkárosodásért felelős osztály, ahol kitölthet egy kárbejelentő nyomtatványt.

A kártérítési folyamatot a légitársaság általában csak akkor indítja el, ha a kárt időben bejelentették, és ha a sérülés nem a használat közbeni természetes elhasználódás miatt történt. A legtöbb légitársaság nem vállal felelősséget a sérülésekkel kapcsolatos kártérítésért, ha a poggyász nem megfelelően volt csomagolva, vagy ha a sérülés a szállításon kívül más okból következett be (például víz- vagy tűzkár).

Kártérítési lehetőségek

Az Európai Unióban a poggyászkésés, elvesztés és sérülés kártérítési lehetőségei szabályozottak, és a légitársaságok kötelesek egy bizonyos határig kártérítést nyújtani. Különböző országokban más-más törvények vonatkoznak a poggyászok védelmére, és a légitársaságok biztosítást kínálhatnak a különböző balesetek és károk enyhítésére.

Ha nem tudja elérni a légitársaságot, vagy ha nem elégedett a kapott kártérítéssel, jogi lépéseket is tehet. Az EU-ban az Európai Fogyasztói Központok segíthetnek a nemzetközi jogvitákban. Érdemes ellenőrizni, hogy a vásárolt biztosítás tartalmaz-e poggyászkésésre vonatkozó fedezetet.

Címkék:
biztosítás, utazás, repülés, légitársaság, csomag, poggyász, bőrönd, elvesztés, sérülés, repülőgép, légiforgalom,