Itt áll feketén-fehéren: így nem állt talpra a magyar turizmus idén nyáron

Horváth Zsolt Benjámin2021. szeptember 15. 18:01

Hiába a budapesti repülőtér által jelzett jelentős utasszám-növekedés, hazánk légiforgalma még mindig durván elmarad a járvány előtti szinttől. Az Eurostat által publikált legfrissebb jelentésből az is kiderült, hogy bár mindenhol kicsit más ütemben áll helyre a légiközlekedés, alig van ország, ahol már helyreállt a korábbi rend. Augusztusban a kereskedelmi repülőjáratok száma egyetlen államban haladta meg a pandémia előtt szintet.

A koronavírus járvány terjedését világszerte keményebbnél keményebb korlátozásokkal igyekeztek megfékezni. Ezek a korlátozások igen gyorsan a légiközlekedésbe is begyűrűztek és hatalmas csapást mértek a szektorra. Az ez által okozott drámai nagyságú károkat az óvatos becslések szerint is évekbe telik kihevernie a légitársaságoknak és reptereknek.

A Budapest Airport legutóbb idén júliusra vonatkozóan közölt adatokat. Eszerint a légiközlekedés már éledezik Magyarországon. Januártól júniusig 604 ezer utas fordult meg a repülőtéren, a júliusi, vagyis egyetlen nyári hónap utasszáma ennek a 89 százalékát tette ki, a júliusi több mint félmilliós utasszám a júniusban mért adatok duplája, de a forgalom ezzel még mindig csak 2019-es év júliusi forgalmának 34 százalékát érte el. A közleményben kiemelték, az év első harmadában napi 2000-3000 utas, júniusban már naponta átlagosan mintegy 10 000 utas fordult meg a budapesti repülőtéren, júliusban pedig 18 000.

Ennek tükrében meglepő lehet, de a légiforgalomban tapasztalt visszaesés mértéke hazánkban európai szinten továbbra is igen magas. Az Eurostat friss adataiból kiderül tovább az is, mely országok légi szektora szenvedte meg a legkevésbé és a legjobban a pandémia hatásait.

Az unióban sehol nem állt talpra a légiközlekedés

Bár az előző évhez képest 2021 augusztusban az Európai Unióban is látható volt egy komoly előrelépés (48 százalékkal több menetrend szerinti járat indult), ez még mindig durván elmarad a pandémia előtti szinttől.

Számszerűsítve ez azt jelenti, hogy 2021 augusztusában 479 ezer járat indult el, míg 2020 augusztusában csupán 325 ezer. De két évvel ezelőtt ez a szám még havi 696 ezer volt.

A legdurvábban egyébként Finnországban esett vissza a járatok száma. Az észak-európai országban pontosan 60 százalékkal csökkent a menetrend szerinti utak száma. De hasonlóan nagy mértékben gyérült a légiforgalom Írországban (54,5 százalékkal) és Szlovéniában (53,5 százalékkal)  is. EU-s szinten ezekben érvényesül még a legnagyobb mértékben a pandémia hatása.

Loading...

Ahogy a fenti ábrán látszik, az egyes országokat igen eltérő mértékben érintette a szektor válsága. Az mindenesetre sokat, hogy az EU-n belül minden, és a kontinensen is egy kivételével az összes országban elmarad még a légiforgalom a két évvel ezelőttihez képest.

Az Európai Unión belül a jelenleg a 2 évvel ezelőtti szinthez legjobban teljesítő ország Görögország, ahol augusztusra már csak 7,1 százalékos volt a 2019 azonos hónapjához viszonyított visszaesés. Egy számjegyű változást egyetlen másik tagállam sem könyvelhetett el.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Igaz ez Romániára (18 százalékos visszaesés) és Törökországra  (18,3 százalékos visszaesés) is. De még így is ez a két nemzet követi a félszigetet, ha a légiközlekedési válság legyűrésének gyorsasága alapján rangsoroljuk az országokat.

Magyarországon pedig sajnos EU-s szinten is nagy még a visszaesés.

Hazánkban a légiforgalom még 44,2 százalékos elmaradásban van a két évvel ezelőtti szinttől. Ez 13 százalékpontos eltérést jelent a 31,2 százalékos európai uniós átlaghoz képest.  De a 2019-es évhez mért deficit jóval magasabb, például a Bulgáriában (31,8 százalékos visszaesés), vagy az Észak Macedóniában (27,1 százalékos) mértnél is. Tehát nem csak az EU tagállamokhoz képest kiugró szám.

Régiós szinten egyébként a hazánkéhoz hasonló arányok jellemzők. Bár Ausztria a menetrend szerinti járatok számában a 2019-es évhez mért elmaradást augusztusra leküzdötte 35,2 százalékosra és Romániában a változás már csak 20 százalékos, a régiónk többi országában igen erős még a járvány hatása.

A leglesújtóbb a helyzet Szlovéniában, ahol a nyár utolsó hónapjában még mindig 53,5 százalékkal elmaradt a légiforgalom 2019 azonos hónapjához képest. De hasonlóan gyér a légi közlekedés egyelőre Csehországban is, ahol 52,3 százalékos, illetve Szlovákiában, ahol 50,8 százalékos az elmaradás a két évvel ezelőtti állapothoz képest.

Évek kellhetnek még a kilábaláshoz

A légitársaságok és a szakág szakértői sem hisznek abban, hogy egyik napról a másikra helyreállnának a járványidőszak előtti állapotok. között a Wizz Air vezérigazgatója is úgy véli, hogy bár az emberek mobilitási igénye vissza fogja állítani az utazási kedvet, de sokkal inkább bízik a hosszú távú talpra állásban, mint a rövid távúban, úgy véli, a légiközlekedési iparág talán 2024-25-re jut újra a 2019-es szintre.

A válság hozta változásokról Váradi József néhány hónapja azt is elárulta: bár tavaly azt mondta volna, hogy a légitársaság soha nem fog cargózni és Amerikába repülni, ehhez képest tavaly március-áprilisban csak cargóztak és Amerikába repültek. A jelzett periódusban a cég 130 cargójáratot hajtott végre csak Magyarország és Kína között, egész Kelet-Európának ők szállították a maszkokat és a lélegeztetőgépeket, és jelentős szerepet játszottak az Egyesült Államokban rekedt magyarok hazatelepítésében. A légitársaságok sem csupán a menetrend szerinti járatok újraindulására alapozták tehát túlélésüket.

Címkék:
utazás, nyaralás, repülés, válság, eurostat, koronavírus,