Luxusvonatokat vett a MÁV: mutatjuk, merre járnak majd

Pénzcentrum2017. augusztus 19. 12:30

11 darab nagykapacitású motorvonat beszerzéséről írt alá szerződést Csépke András, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója és Dunai Zoltán, a Stadler Bussnang AG országigazgatója. Ez az újabb állomása annak a magyar vasút életében kiemelt jelentőségű keretmegállapodásnak, amelyet áprilisban kötött meg a két vállalat. A rugalmas lehívási lehetőséget biztosító keretszerződésnek köszönhetően 40 darab nagykapacitású motorvonatot szerezhet be a MÁV-START a következő nyolc évben - a forráskeretek rendelkezésre állásának függvényében.

A mostani lehívási megállapodás aláírását még megelőzte a támogatási szerződés is, amelyet augusztus 8-án kötött a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a MÁV-START - a nagykapacitású motorvonatok beszerzésére irányuló közbeszerzési eljárás minőségbiztosítását és a fejlesztés EU Bizottság szakértői előtt történt bemutatását követően. A 60,5 milliárd forint értékű támogatási szerződés tárgya 11 darab új, emeletes motorvonat beszerzése és a projekthez kapcsolódó feladatok ellátása. A kétszintes járművek fajlagos beszerzési ára 16,7 millió euró. Az első lehívási csomag (11 darab jármű) tartalmazza az üzemeltetési készlet és az oktatások költségét is.

Az elővárosi forgalomban közlekedő járművekkel szemben a következő elvárások fogalmazódtak meg: villamos motorvonati üzem, 160 km/h engedélyezett sebesség, a kerékpárszállítási igények szezonalitásának figyelembe vétele (12-36 hely vonatonként), utasszámláló rendszer megléte, leszállásjelző és szintbeli beszállás emelt peronmagasságnál. A kétszintes motorvonatok a kor követelményeinek megfelelő utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, tágas utastérrel, WIFI-vel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, valamint korszerű kamerarendszerrel rendelkeznek majd. Az emeletes motorvonatokon három hagyományos és egy mozgássérültek által is használható WC lesz, a multifunkciós terek pedig négy kerekes szék, illetve 12 kerékpár vagy 5 babakocsi szállítására alkalmasak. A járművek nagy belépő terekkel rendelkeznek az optimális utasáramláshoz, a gyártó - a gyors utascsere biztosítása érdekében - oldalaként 12 ajtót alakít ki. A szolgáltatás színvonalát növeli a kivételesen csendes futás, a tágas és világos belső terek, a fejlett légkondicionáló rendszer. A Stadler KISS-eket a gyártó ellátja az ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszerrel is, amely lehetővé teszi, hogy az európai uniós forrásokból felújított vasútvonalakon - a pályaparaméterektől függően - a 160 km/h engedélyezett sebesség ténylegesen kihasználható legyen.

A KISS vonatok a legújabb biztonsági - ütközési és szilárdsági - szabványoknak megfelelő, könnyű alumínium kocsiszekrényekkel készülnek. Üzemeltetési szempontból kivételes rugalmasságot biztosítanak a vasúttársaság számára, ugyanis a járművek a MÁV-START kötelékében üzemelő 123 darab - szintén Stadler-gyártmányú - FLIRT motorvonattal is illeszkednek, ezért akár szinkronüzemben is összekapcsolhatók.

A vasúttársaság a nagy forgalmú Budapest-Vác-Szob és Budapest-Cegléd-Szolnok elővárosi vasútvonalakon állítja forgalomba a KISS vonatokat, 2019 és 2020 között. A tervek szerint a hétvégi időszakban az utasok nemcsak Budapest elővárosában találkozhatnak az új motorvonatokkal, hanem egyes kiemelt forgalmú távolsági vonatok esetében is: iskolaidőszakban egyes kelet-magyarországi IC vonatokon (a Budapest-Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza-Záhony vonalon és a kör-IC járatain), a nyári menetrendi szezonban pedig a Balaton déli partján, illetve a Velencei-tónál.

A továbbiakban a minimális lehívási mennyiség három darab jármű lehet. A későbbi lehívási ütemekkel érkező kétszintes motorvonatok a Budapest-Újszász-Szolnok és a Budapest-Hatvan-Gyöngyös vonalszakaszokon is közlekedhetnek a tervek szerint. A MÁV-START az emeletes motorvonatokat saját szolnoki telephelyén fogja karbantartani. A korszerű motorvonatok 95% feletti rendelkezésre állással üzemeltethetőek.

Címkék:
utazás, MÁV, Balaton, vonat, vasút, velencei tó, kelet-magyarország, flirt motorvonat,