Pénzcentrum/Index.hu • 2015. július 31. 14:01
Néhány hete jelent meg az új taxisrendelet, ami a fuvarozási szolgáltatókat szabályozza. Ugyan már augusztus első hetétől hatályos a rendelet, még mindig nem egyértelmű annak alkalmazása. Melyik szolgáltatók kerülhetnek ki a szigorú szabályozás alól?
Pár hete összedobtak egy új taxisrendeletet, ami augusztus első hetében hatályba lép - írja az Index. A rendelet két kategóriába sorolja az érintett cégeket:
- Az egyik a személytaxi-szolgáltatás, ez a taxizás. Ezt a mostani sárga taxik csinálhatják, taxiórával, sárga rendszámmal és tetőjelzővel.
- A másik a személygépkocsis személyszállító szolgáltatás, ami olyan cégekre vonatkozik, amik a fő szolgáltatásuk mellett szállítanak utasokat. Ilyen például, ha egy szálloda mellékszolgáltatásként kiviszi a vendégeit a reptérre. Ehhez nem kell taxióra vagy sárga rendszámtábla, de regisztrációra itt is szükség van.
A kérdés innentől tehát az, hogy az egyes fuvarmegosztó szolgáltatók melyik körbe tartoznak. Aki az elsőbe, az - ha szabályosan akar üzemelni - erősen megszívta, mert a taxikra vonatkozó kötöttségeket kell a nyakába vennie. Ezzel oda a taxikkal szembeni árelőny, ami az egész piac legfőbb vonzereje.
Az Index megkérdezte az NFM-et, hogy melyik vállalkozást hová sorolják. A válasz lényege ez:
- Az Uber a kormányrendelet alapján egy diszpécserszolgáltatás (ez is egy új kategória), ami miatt a cég első kategóriás taxiszolgáltatás, azaz a furikázáshoz taxisengedély és sárga autó kell. És persze így jön a meredek drágulás.
- A Wundercar a második körbe tartozik, tehát személyszállító szolgáltatás, magyarul nem kell a taxióra, és a sárgulás sem kötelező, elég egy szimpla regisztráció.
Az Uber-sofőrök a fentivel ellentétben kivétel nélkül úgy tudják, hogy minden folytatódhat úgy, mint eddig, csak kell egy vizsga, és a kocsira egy matrica. De semmi sárgulás és semmi drágítás. Nyilván feléjük a központ kommunikálja ezt, úgyhogy az Index megkérdezte az Uber-irodát, árulja már el, milyen alapon értelmezi az NFM-től eltérően a rendeletet. Igazán konkrét választ eddig nem kaptunk, ha lesz ilyen, közöljük, de korábban egy ilyet azért bemondtak:
Mi a helyzet a Wundercarral?
A Wundercar az Uberhez képest viszont azt az álláspontot képviseli, hogy mivel ők inkább egy telekocsis céghez hasonlítanak, mint az Uberre, ezért a rendelet rájuk egyáltalán nem is vonatkozik. Szóval a második kalapból is ki akarnak kerülni. És azért, hogy ezt egyértelműbbé tegyék, a cég kicsit változtatni is fog azon, ahogy az alkalmazása működik. Augusztustól minden Wundercar appal közlekedő sofőrnek kötelező lesz megadni az úti célját, mielőtt utasokat vesz fel.
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Gyakorlatilag ugyanis ez különbözteti meg a telekocsizást a taxizástól, a telekocsi sofőrje magától is arra menne, mint az utas, itt mindössze a költségeket osztják meg. A taxinál a sofőr az utas kérésére megy el egy adott pontra.
Mi lesz így a telekocsis szolgáltatásokkal?
Magyarországon két telekocsi szolgáltató van jelenleg. Ők, ahogy korábban már a Pénzcentrumon írtuk, nem tartoznak a taxisrendelet hatálya alá, így nem is kell annak megfelelniük.