Hitelfélelem az autópiacon: inkább használtat veszünk készpénzért

Pénzcentrum2010. november 17. 15:02

Bár már tavaly is hatalmasat esett az autópiac, az idén még ehhez is képest is csaknem harmadával csökkenhetnek az új autó eladások. Ezzel szemben az előrejelzések szerint a használtautók értékesítése 2010-ben "csupán" 10%-kal csökken, a válság hatására ugyanis a fogyasztói igények és a vásárlási szokások is átalakultak. Amellett, hogy anyagilag jelenleg többen csak használt autót engedhetnek meg maguknak, az ár-érték arány is jóval fontosabb lett, és a vásárlók is tájékozottabbak, mint korábban - összegzi a piaci helyzetet Kozma Gábor a Lombard Lízing Csoport hálózati igazgatója.

Az elmúlt évek újautó-eladásának csökkenése komoly hiányt idézett elő a használtautó-kínálatban is, ráadásul a vásárlási kedv is csökkent. A használtautó eladások volumene emiatt szintén lecsökkent, de mégsem olyan drasztikus mértékben, mint az újautó értékesítés. Az új személyautók értékesítése a 2010-es előrejelzések szerint a tavalyi évhez képest csaknem 29%-kal esik majd vissza éves szinten, miközben a használt járművek értékesítése alig 10%-kal.

"A hitelfelvevők száma 2010-ben szintén tovább csökkent, 30%-kal az előző évhez képest, s a készpénzes vásárlások még inkább előtérbe kerültek." - mondja Kozma Gábor a Lombard Lízing Csoport hálózati igazgatója. A törvényi változások hatására, például a hitelhez jutás feltételeinek jelentős szigorodása miatt egy másik korábbi tendencia is jelentősen megváltozott: hitel helyett a vásárlók sokkal inkább a lízingkonstrukciót részesítik előnyben."A vásárlók java érthető módon azért dönt inkább a néhány éves járművek mellett, mert az újat kevesen tudják ma már megengedni maguknak, s az elérhető hitelkonstrukciók is kedvezőtlenebbek, mint korábban" - teszi hozzá Kozma Gábor.

Érdekes tendencia az is, hogy bár az új autók értékesítésében már tavaly is zömmel a flottaeladások domináltak, sőt 2010 év végére ez az arány megközelítette az összes eladott új autó 70%-át, a használtautó-piacon viszont továbbra is szinte kizárólag magánszemélyek vásárolnak. Ők ugyanakkor már nem feltétlenül korábbi igényeik és elképzeléseik alapján választanak maguknak autót, emellett megváltoztak a finanszírozási körülmények is.

Szempontok, jellegzetességek

Míg korábban főleg az egyéni igények határozták meg az autóvásárlást, addig mára az "ár-használhatóság-praktikum-fenntarthatóság" négyese a döntő: a vásárlók főleg a sokat bíró, keveset fogyasztó, kedvező árfekvésű autókat keresik. Magyarországon az amerikai trenddel szemben a fiatal, keveset futott, kis motorral szerelt, rendezett származási- és szerviz-háttérrel rendelkező, lehetőleg magyarországi első-üzembehelyezésű autók a legkeresettebbek. Annak ellenére, hogy ma már egyre többet hallani a környezettudatos autóhasználatról, az autóértékesítések tekintetében a környezettudatosság jelenleg sem hazánkra, sem a kelet-európai régió országaira nem jellemző.

A hibrid autók ma még elsősorban az Egyesült Államokban divatosak, amit az ottani támogatások és kampányok is erősítenek. Míg az USA-ban például külön szervízhálózatok alakulnak hibrid autók javítására, és könnyedén találunk bioetanol meghajtású autókhoz kiépített kúthálózatokat, addig nálunk ez egyelőre alig jellemző. "A hazai kereslet általában két csoportra osztható: vagy a jó állapotú, szervizkönyves, vélhetően biztosan karbantartott, 3-5 éves átlagos futásteljesítményű, vagy az ötszázezer- egymillió forint közötti ársávba tartozó, még elfogadható állapotban lévő autót keresik az ügyfelek." - összegzi Kozma Gábor. "Mivel az első csoportból szinte alig van elérhető darab, a vevők kompromisszumra kényszerülnek, és itt jelennek meg a flottaparkos, magas kilométer futású, ámde legalább valamilyen szinten biztosan karbantartott autók." - teszi hozzá a szakember.

Gyakran előfordul az is, hogy a fiatal kor és az elfogadható esztétikai állapot miatt a kilométerórákat visszaállítják. Éppen ezért kiemelten fontos, honnan választunk használtautót. "A megbízható kereskedő ismérve a garancia- és szervizszolgáltatás, a tapasztalt, képzett személyzet, valamint a megfelelő finanszírozási ajánlat és ügyintézés (biztosítás, átíratás) biztosítása. Szintén a megbízhatóságot jelzi, ha a kereskedés neve és a telephelyen működő cég elnevezése megegyezik; a névváltogatást és a telephely váltogatást érdemes fenntartással kezelni." - tanácsolja a szakértő.

Mit kell ellenőrizni használtautó vásárláskor?

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Forgalmi engedélyben

  • Meddig érvényes a műszaki vizsga?
  • Mi az első forgalomba-helyezés időpontja?
  • Megvannak-e az autó azonosító adatai?
  • Az autóban lévő alváz- és motorszám egyezik-e a forgalmiban és a szervizkönyvben található számokkal?


A szervizkönyvben

  • Kinek a nevére lett eredetileg kiállítva?
  • Mikor volt az utolsó szervizbejegyzés?
  • Az egyes szervizek között átlagosan hány km-t tett meg az autó?
  • Vannak-e különleges bejegyzések?
  • Külföldről került be az országba vagy magyarországi forgalomba-helyezésű?


A törzskönyvben

  • Megegyezik-e a törzskönyvön szereplő név a forgalmiban található névvel?
  • Megegyeznek-e a törzskönyvben lévő azonosító adatok, a forgalmiban található adatokkal?


Az eredetvizsgálatot igazoló okmányban

  • Ha lehetőség van rá, méresse meg körben a rétegvastagságot!
  • Volt-e finanszírozva az autó, ha igen, akkor meg vannak-e az elidegenítéshez szükséges papírok?

Címkék: