Drágább lesz a téligumi: ellenőrizd a barázdákat!

Pénzcentrum/MTI2010. október 29. 08:32

Drágább lesz idén a téli gumi. Ennek elsősorban az az oka, hogy váratlanul megélénkült a magyarországi kereslet, ami felfelé hajtotta az árakat. Urbán Péter, a Bridgestone Magyarország cégvezetője szerint a jelenlegi hazai vásárlói kedv jócskán felülmúlja az előzetes várakozásokat. 

A nagyobb kereslet miatt időleges hiány is kialakulhat helyenként az országban, ez pedig alkalmat ad a kereskedőknek, hogy valamelyest bátrabban árazzanak. A magasabb árak láttán viszont nem érdemes elhalasztani a vásárlást a szakember szerint, mert a nemzetközi hatásoknak köszönhetően jövőre várhatóan még drágább lesz ez a termék.

A Totalcar (autós magazin) tesztelte a téli gumikat ( idén az ADAC a 185/65 R 15, illetve 225/45 R 17 méretű abroncsokat vizsgálták), és megállapították, hogy a hazai abroncskínálat jóformán azonos minőségű. Szinte mindegyik gumiváltozat megkapta a megfelelő minősítést, viszont a kopás, az élettartam, a nedves-havas úton való megállási idő között azért jócskán mutatkoztak eltérések.

Szavazz! Mennyiért vált kötelezőt a magyar?

A téli gumi barázdáltságát érdemes leellenőrizni a csere előtt. Az érvényben lévő szabályok szerint a nyári gumik esetében 1,6 milliméteres minimum bordamélység, míg a téli garnitúránál legalább 4 milliméter a határérték. A nem megfelelő mélység különösen nedves úton az abroncs teljesítményének csökkenését eredményezi, ami balesetveszélyes.

Felmérések szerint az autósok negyede rendkívül hanyag és szinte soha nem ellenőrzi a barázdák mélységét, ugyanakkor tízből 4-en rendszeresen odafigyelnek az abroncsokra. A futófelület kopása csökkenti a gumik teljesítményét és hosszabb féktávot eredményezhet. Veszély esetén az ilyen autósok - még megfelelő reakcióidő esetén is - nagyobb valószínűséggel ütköznek neki az előttük fékező járműnek.

Szakértők szerint az elhanyagolt gumik számos esetben szerepelnek a balesetek kiváltó okai között, ezért célszerű a barázdákat rendszeresen, havonta legalább egy alkalommal ellenőrizni. Ennek köszönhetően könnyebben megállapítható, hogy az abroncs mikor szorul cserére. A mai abroncsok felületén jelzősávok találhatóak, ezekkel kontrollálhatjuk azok állapotát.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Amennyiben a nyári gumi kopása olyan mértékű, hogy a kopásjelzők egy magasságban helyezkednek el a szomszédos bordával, az azt jelenti, hogy a barázda mélysége legfeljebb 1,6 mm. Ilyenkor az abroncsot haladéktalanul ki kell cserélni, mert ez az 1,6 mm mélység a törvény által meghatározott határérték.

A csökkent bordamélység miatt az abroncs nem képes azt a vízmennyiséget elvezetni, mint korábban, és ezért fennáll a felúszás kockázata, nedves úton egyébként is csökken a fékteljesítmény. Szakértők szerint már 3 mm alatt célszerű óvatosnak lenni, a tapasztalatlan vezetősöknek már ekkor javasolt a csere.

A téli abroncsok speciális téli kopásjelzővel rendelkeznek, ezek elhelyezkedését az abroncs vállrészén látható hópelyhek jelzik. Ha a téli kopásjelzők egy magasságban helyezkednek el a szomszédos bordával, ez azt jelenti, hogy a barázda mélysége maximum 4 mm. A téli körülmények közötti biztonságos vezetés biztosítása érdekében javasolt az abroncsok cseréje, ha a bordamélység kisebb, mint 4 mm. Az egyenlőtlen kopás a nem megfelelő guminyomásra utalhat, de felfüggesztési problémák is szóba jöhetnek.


Címkék: