Több e-matrica fogy, mint tavaly, de betett a magasabb ÁFA

Pénzcentrum2010. augusztus 10. 16:02

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. értékesítési mutatóiból kiderül, hogy 2010 első hét hónapjában az úthasználók több e-matricát vásároltak az előző év hasonló időszakához képest. A gazdasági világválság kitörése óta az idei I. negyedéves eladási adatok mutattak először növekedést, és a pozitív trend tartósságát bizonyítja, hogy a számok 4 hónappal később is meghaladják a tavaly mért szinteket.

Az ÁAK Zrt. idei értékesítési statisztikái alapján elmondható, hogy az I. negyedéves adatokhoz hasonlóan a január és július közötti időszak tekintetében is több e-matrica fogyott a tavalyi esztendőhöz képest. Fontos kiemelni azonban, hogy az eladási darabszámok növekvő trendjével ellentétben a realizált árbevétel szempontjából ez a folyamat - különösen a nettó számítás szerint - még nem váltott egyértelműen előjelet, és lényegében a 2009 es szinten stagnál.

Ennek oka részben az, hogy tavaly júliustól az addigi 20-ról 25%-ra nőtt az úthasználati jogosultságok árának ÁFA tartalma. 2010 első hét hónapjában a járművezetők tehát összességében mintegy 2%-kal több e matricát vásároltak az elmúlt esztendő hasonló időszakával összehasonlítva, míg a bevételi oldalon csak elhanyagolható, alig 1%-os növekedés mutatkozik. Ez a 2009-es 33,67 milliárd forinttal szemben 2010-ben közel 34 milliárd forintos bruttó összeget jelent.

A legszembetűnőbb növekedés a teherjárművek számára érvényes 1 napos (D2, D3, D4) e-matricák forgalmában tapasztalható, ebből a típusból ugyanis 8%-kal vásároltak többet tavalyhoz képest. A meredeken emelkedő trend hátterében valószínűleg az áll, hogy a válság leginkább ezekben a kategóriákban éreztette hatását, ezért a 2009-es mélyponthoz képest az idén láthatólag újra növekedési pályára álló teherfuvarozás a most tapasztalható forgalomélénküléssel is ilyen arányú növekedést produkál.

Az előzőekhez viszonyítva az egyéb kategóriákban csak 1-2%-os pozitív elmozdulás figyelhető meg, ez alól egyedül a havi e matricák eladási darabszáma képez kivételt: ennél a típusnál ugyanis 3%-os forgalom-visszaesés mutatkozik. Ha járműkategóriánként (D1 / D2 / D3 / D4) vizsgáljuk az adatokat, kiderül, hogy a legnagyobb változás a D3-as és a D4 es e-matricák esetében következett be: előbbiből 10%-kal, utóbbiból 7 %-kal fogyott több 2009-hez képest. Ez a növekedés is valószínűleg a válság hatásainak enyhülését jelzi, hiszen ezeket többnyire vállalkozások használják, amelyek forgalma arányos a termelés és a kereskedelem volumenével.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Az értékesítési adatok enyhe növekedése mellett 2010 első hét hónapjában az ÁAK Zrt. kezelésébe tartozó autópálya-szakaszok forgalma lényegében nem változott az elmúlt évhez képest. A hálózat egészén tapasztalt stagnáló forgalomnagyság azonban pályánként eltérő képet mutat. Az országon áthaladó tranzitforgalom lebonyolításában kiemelt szerepet játszó M0-ás autóúton, illetve az M1-es és az M7-es autópályán az előző év hasonló időszakához képest 1 %-os növekedés volt tapasztalható.

Tovább folytatódott viszont a csökkenés az M3-as és az M30-as autópályákon: az előbbin 1,9 %, az utóbbin 5 % körüli visszaesés mutatkozik január és július között a 2009-es adatokhoz viszonyítva. Kiugró forgalomnövekedés volt azonban tapasztalható az M15 (~18%) és M70 (~20%) autóutakon, amely jelenség a tranzitforgalom intenzívebbé válásának tudható be.

Címkék:
m70, m0-ás autópálya,