Melyik Magyarország legveszélyesebb gyorsforgalmi útja? - Sosem találnád ki!

Pénzcentrum2010. augusztus 5. 12:02

2010 első félévében számottevő mértékben csökkent a személyi sérüléssel járó balesetek száma az előző év hasonló időszakához képest az Állami Autópálya Kezelő Zrt. által kezelt autópálya-hálózaton. A csökkenés annak ellenére következett be, hogy a szokatlanul csapadékos téli hónapokban tavalyhoz viszonyítva mintegy 14 százalékkal több balesetet regisztráltak a szóban forgó gyorsforgalmi utakon.

Az ÁAK Zrt. szakemberei folyamatosan elemzik a társaság kezelésében lévő autópálya-szakaszokon bekövetkező balesetek körülményeit és azok kiváltó okait. Az elmúlt évek során regisztrált pályaesemények értékelése és a közlekedésbiztonsági szakterületen leggyakrabban használt statisztikai mutatók alapján elmondható, hogy az útkategóriák közül az autópályák forgalombiztonsága a legkedvezőbb. A hazai autópályákon gyakorlatilag háromszor kisebb a baleseti kockázat, mint az országos közutakon, ugyanakkor az egyes balesetek átlagosan súlyosabbak, hiszen a forgalom átlagsebessége is lényegesen nagyobb.

Korábban: Elkészült a Budapestet elkerülő egérút - Ennyit spórolhatsz rajta

Az idei első féléves statisztikai adatok elemzését követően megállapítható, hogy míg a társaság kezelésében lévő úthálózaton mért futásteljesítmény, vagyis a járművek által átlagosan megtett útszakasz hossza folyamatosan növekszik, addig 2009 hasonló időszakához képest 18,4 százalékkal kevesebb személyi sérüléssel járó baleset következett be. Különösen szembeötlő a halálos balesetek számának csökkenése: 2009 első félévében még 23, 2010 első hat hónapjában viszont már csak 14 ilyen esetet regisztráltak, ami 39 százalékos visszaesést jelent. Összehasonlításképpen súlyos balesetből a tavalyi 65 helyett idén 54 (16,9%-os csökkenés), míg könnyű balesetből 140 helyett csak 118 következett be (15,7%).

A teljes képhez persze az is hozzátartozik, hogy a balesetek száma (az anyagi kárral járókat is ideszámítva) összességében mintegy 17,4 százalékkal nőtt. Ennek hátterében a szakemberek szerint elsősorban a szokatlanul csapadékos téli időjárás áll, amelynek következtében a szerencsétlen kimenetelű pályaesemények előfordulása - az előző évekhez képest is - ugrásszerűen megnőtt.

A személyi sérüléses balesetek előfordulásának tekintetében az egyes útszakaszok eltérő képet mutatnak. A legnagyobb visszaesés az M0-s autóút és a hazánkon áthaladó tranzit forgalom lebonyolításában fontos szerepet játszó M1-es autópálya esetében tapasztalható: az előbbinél 39,3, az utóbbinál 22 százalékos csökkenés mutatkozik. Örvendetes tény, hogy a legrosszabb baleseti mutatókkal rendelkező M2-es autóút esetében is javulás figyelhető meg, hiszen míg 2009 első félévében 6 halálos és 5 súlyos, addig idén csupán 4 halálos és 2 súlyos baleset következett be ezen a szakaszon. Ez részben azoknak a forgalombiztonsági intézkedéseknek is köszönhető, amelyeket az ÁAK Zrt. a közelmúltban vezetett be az M2-es autóúttal kapcsolatban. Ezek között szerepel az előzési tilalom kiterjesztése vagy módosítása az egyes pályarészek esetében, elválasztó sáv hiányában az ellentétes haladási irányok hangsúlyosabb jelzése (kettős záróvonal színes elválasztással) valamint a balesetveszélyes szakaszokra figyelmeztető, speciális táblák kihelyezése.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A balesetek kiváltó okait vizsgálva elmondható, hogy azok eloszlásában 2010 első félévében némi változás következett be a korábbi arányokhoz képest. Továbbra is a figyelmetlen vezetés (27%) vezeti a listát, de a második helyet ezúttal a gyorshajtás foglalja el, amely a tavalyi 8 százalékos részesedésével szemben idén 15,66 százalékkal szerepel. A harmadik helyen a követési távolság be nem tartása (9,25%), míg a negyediken a szabálytalan sávváltás áll (8,43%). Viszonylag magas arányuk miatt érdemes megemlíteni még a vadelütést (7,23%) és az elalvást (4,7%) is, mint a balesetek gyakori kiváltó okait.

Címkék:
m2 balesetek, m0 balesetek ma,